linzan

Trådstartare
Om jag ska ha en sån men bara ska ut i skogen och köra...alltså inget på banan...vilken sorts travsele rekomenderar ni?
Är helt grön när det gäller körutrustning!

Det beor på hur och var du ska köra samt hur mycket och hur ofta...
Jag har en Willab finsele för "vanlig" körning. Den kör jag dressyr, precision och maraton med. Alltså ingen vanlig travsele. Den kostar ca: 6000 kr.
När vi kör trav har vi en för ca: 1800 kr från B****s och en FinnTack för ca: 4000 kr.

Det finns ju jättebilliga bröstselar hos bla B****s för ca: 1000 kr men de tycker inte jag är bra till någonting....

Håller med! Min gick sönder första gången jag använde den. Lite tillfällighet var det väl, men ska en ponny knäcka käken för att dom snubblar till lite? Nja. :mad: :mad: :mad:

Jag har köpt min långsamsele från Börjes för typ 1600:- och den har varit superb... t.o.m hållt för *räknar* 4 krachar och då har hästen varit lös.. det enda som gått söner är skalmremmarna..

Rekommenderas varm :banana:

Börjes billiga travselar används MYCKET inom ponnytravet och erfarenheterna därifrån säjer att det är VÄLDIGT varierande kvalité på selarna beroende på vilken sändning de kommer med. Kan vara allt från ganska bra selar till rena skiten...

(jag köpte en i shettisstorlek som min shettis formligen drunknade i. Hade behövt korta bukgjorden 10 cm för att få selen att sitta fast någorlunda ens... Den lämnades snabbt tillbaka.)

Först och främst ska nu nog ha en standardsele. Vilket märke du sen väljer är ju upp till dig, kvalité, pris osv.

Det finns en sele som heter Classic som finns på annons i Hästmagazinet bla ibland. Den finns då under radannonserna. Den är billig och relativt sett hållbar, men det beror ju på hur mycket man använder sen. Hade min ett år utan problem, sålde den för att den blev för liten.

Billigast är kanske att leta begagnat. Tänk även på att nästan alla delar på en travsele går att byta ut. Så är fattas det nåt så är det lätt att köpa nytt.

Och som alltid är det ju viktigt att selen faktiskt passar. Min häst har vuxit ur sin nuvarande sele oxå. Men eftersom att jag inte har råd med en ny just nu så har hon den bara vid snabbjobb och körs med vanlig bröstsele till vardags.

Jag vill inte ha nån skitsele, jag skulle aldrig få för mej att köpa en av de superbilliga bröstselarna på Börjes, dom sitter så grymt illa!
Har fått tag på en tärnsjö som dom ska ha 1000 kr för, lite äldre men i bra skick!
Ett bra köp?

Liknande trådar

Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
314
Senast: Pegasus63
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
836
Senast: Cattis_E
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
329
Senast: Cactus
·
Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 844
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar