Travsele till rockard?

evis

Trådstartare
En okunnig behöver hjälp.

Har en rockard av lite "tyngre" modell, tvåsitsig med rejäla däck. Försöker hitta sele till den, och blivit erbjuden att köpa en begagnad travsele. Frågan är om det funkar med "bara" en travsele till rockarden? Säljaren säger att den har "kortbrösta", men att det ju gå att hänga på en "sk påhängs" - men det säger inte mej någonting okunnig som jag är. Någon som kan förklara?

mvh Evelina

självklart kan du dra en rockard med en travsele, det har jag själv gjort då jag hade snabbfäste på både sele å rockard. :cool:
Se till bara att ha en bredbrösta (tror att de ibland kallas för kortbrösta oxå men är inte helt hundra på det!) och inte en sån tunn brösta eller förbygel av nylon eller läder som man har till sulkys å speedcarts för då kan det göra ont på bringan eftersom det blir större tryck där då en rockard väger lite mera..
Om du vill kan du dessutom sätta teddy på bröstan
(finns att köpa billigt å i en massa färger) så blir det ännu skonsammare för pållen!

hoppas du blev någorlunda nöjd med det enda svar du fått hittils! ;)
ha en bra helg!/Linn.

Om du ska dra en tyngre vagn föreslår jag en loksele som hästen kan dra bättre i.
Om du ska använda travsele så bör du ha en bredbrösta/långbrösta.
Vad har du för häst?

Tror inte rockarden är så väldigt tung i jämförelse, den är ju enaxlad, så hade väl mina funderingar antingen på en travsele eller på en giggsele. Lokselen får vänta till om vi får för oss att dra något häftigare =).

Den häst jag tänkt köra är stoet på min användarbild, Trollfuxa, en rätt liten och nätt kallblodstravare. Hon är mycket travkörd och travtränad tidigare (välkörd). Tids nog ska väl den andra märren, också det en kallblodstravare, köras in på nytt (hon är körd tidigare men har nog en hel del dåliga minnen), men det vet jag inte när det kommer bli.

Teddy till brösta går att köpa i travshopar då (på Umåker?)?

Jag tror att hon menade att det var en tunnare/mindre brösta, men att man kunde sätta dit nåt ("påhängs") om man ville dra tyngre vagn?

Hästen är ju van vid travsele så köp den. Har den kortbrösta så är det nog en smal sådan annars brukar man säga bredbrösta. Tror att börjes har sådnt extra brett underlägg till kortbrösta för att man ska kunna dra tyngre. Vet inte riktigt hur bra det funkar. Använder själv bredbrösta.

Annars så fråga på travshopen så kan de hjälpa dig. Umåker har ju stor och fin travshop, där kan man spendera mycket pengar :D Teddyludd brukar finnas i alla möjliga färger.

Sv: Travsele till rockard?

Jag rekommenderar en långbrösta..skillnaden mellan kort o lång är att långbröstan "fäster" du där skaklarna börjar.

Men köp en påhängsbrösta oavsett..en påhängsbrösta är ett bredare läderstycke som du spänner fast på den tunnare bröstan så att den blir bredare fram.

Jättesmidigt om du sedan vill använda samma sele till tex en speedcar då inte påhängsbröstan alltid är ndvändig!

Vad mycket det är att hålla reda på på en travsele. Långbrösta,kortbrösta,och nu även påhängsbrösta. Hur kan ni hålla reda på allt? Vad är det för fel på en bröstsele?Jag kan då int hitta någe fel.

Påhängsbrösta finns att se på Börjes. Man spänner den bakom bröstan så att det blir bredare anläggningsyta.

Men, jag rekommenderar en kort bredbrösta. Och så gör du egna draglinor i rep samt egen svängel.

Långbrösta ska man surra runt skaklarna ända ner till vagnen. De funkar inte om man vill att hästen ska kunna dra vagnen med bröstan som på en vanlig bröstsele typ maraton) Det blir stumt. Egentligen en jättekonstig onödig uppfinning.
Det bästa om man har travsele och rockard borde vara kortbredbrösta med draglinor o svängel, eller kortbredbrösta med linor som löper i trissor som de flesta travtränare har.

Tänk oxå på att travselar har ofta dålig anläggningsyta med dålig mankfrihet. Så en rejäl pad ska på för att det ska kännas bekvämt.

Mvh Jenny

Liknande trådar

Körning Hej Det här frågan har säkert kommit tusentals gånger, men jag har sökt och googlat men inte hittat svaret. ;) Vi har tänkt...
Svar
10
· Visningar
1 976
Senast: Anna_
·
A
Körning Hej! Jag har en ponny (140cm mkh) som är inkörd av hennes förra ägare. Nu funderar jag på att börja köra henne lite så smått igen, men...
Svar
1
· Visningar
845
Senast: Nora
·
Körning jag skrev en anna tråd för ett tag sedan ang min bröstsele..som visade sig vara ett skti-köp. så den ligger ute på annons :D och har...
2
Svar
26
· Visningar
4 035
Senast: search
·
T
Körning Nu har jag äntligen blivit lovad att få hjälp att börja köra min ponny! Han är "grund-inkörd" utav uppfödaren men inte körd på ett bra...
Svar
10
· Visningar
2 555
Senast: Jeeves
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka