Travövningar till grisepassande isis, tack!

Botoni

Trådstartare
Hej, jag har en äldre gubbe f. 90. Jätte pigg och glad men väldig, väldigt het. Märks inte att han har den åldern som han har. Han har i princip ingen tölt eller trav. Försöker arbeta så mycket jag kan med traven, i somras gick det framåt men nu är det som om vi är på ruta ett igen och jag vet snart inte vad jag ska göra :(

de vanliga sakerna som att resa sig upp lite i sadeln eller använda travbommar fungerar inte alls, travbommarna snubblar han eller försöker hoppa över. Om jag reser mig i sadel så galopperar han full fart. Han har kollats upp av veterinär etc så han har inte ont någonstans och inget fel. Gör alltid mycket lösgörande i skritt innan jag tar mer tempo och att försöka trava volt är inte på tal.

Vill gärna ha massa bra övningar så vi kan hitta traven! :)

Sv: Travövningar till grisepassande isis, tack!

Börja från marken utan ryttare, den typen av häst har oftast en så stor obalans att det enda raka är att börja utan ryttare. Det för att hästen ska kunna finna sin egen balans innan den också ska börja balansera upp en ryttare med.

Många cavalettibommar efter varann, gärna i en rundkorall utan lina som hästen också söker stöd i.

Sv: Travövningar till grisepassande isis, tack!

Ut i skog och mark (om det finns), leråker fungerar också. Mjukgörande övningar (serpentiner, åttor, medellinjenövningar), övergångar. Hjälpa hästen med stadig sits och skänklar som stödjer hästen.

Liknande trådar

Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 109
Senast: Roheryn
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har av någon okänd anledning blivit en fegis i ridningen. Fart känns plötsligt läskigt. Kanske beror det på att jag blivit gammal på...
Svar
6
· Visningar
1 298
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 619
Senast: pews1972
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 386
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar