Sv: Travnet
Känns som denna tråd fått grenar? Vet inte vilken del av Tranet/Unibet som TS avser i frågan om bojkott.
1) Spel hos Unibet via Travnet Racing Live?
- Jag = TOTALBOJKOTT! Konkurrens är bra, MEN då ska det vara på lika villkor. Så är inte fallet nu. ATG betalar 12,5% tillbaka till SPORTEN, plus att de betalar ca 11% (lite osäker?) till STATEN.
- Unibet/Travnet betalar 90% till spelarna och erbjuder sig betala 15% av deras VINST till SPORTEN. Det blir alltså 15% av de 10% som de gör i vinst. Det blir alltså 1,5%. till SPORTEN och 0% till STATEN. Själva behåller de alltså 8,5% av omsättningen.
För att det ska vara lika villkor ska de betala 11% av omsättningen till SPORTEN, samt motsvarande del som ATG betalar in i SKATT. Om de slipper skatten, så tycker jag att de bör betala in den delen till SPORTEN. Då kan vi snacka om att hjälpa SPORTEN.
Alltså, om du satsar 100 kr.
...hos ATG, så hamnar 12,50 kr tillbaka i SPORTEN, samt 11 kr till STATEN.
...hos Unibet/Travnet, så hamnar 1,50 till SPORTEN, samt 0 kr till STATEN. 8,50 kr hamnar hos aktieägarna i Unibet...dvs 5-6 ggr mer än vad de erbjuder SPORTEN.
--
2) Bojkott av intervjuer m.m. till Travnet och köp av deras tjänster?
- Personligen skulle jag inte uttala mig i intervjuer till Travnet, om det skulle bli aktuellt. Jag köper heller ingen av deras tjänster. Däremot besöker jag deras sida, än så länge.
--
3) Ecurie Courant
- Är indirekt involverade i detta. Det är väl inget man kan bojkotta direkt heller? Inte använda deras hingstar kanske?
--
Jag utesluter inte att det kan bli något positivt av detta i slutskedet. Kanske hjälper detta ATG att förhandla fram ett bättre avtal med staten? Kanske kan staten sälja spellicenser som innebär att även de utländska spelbolagen betalar in motsvarande andel till sporten som ATG gör idagsläget. Sådana scenarion skulle generera mer pengar till sporten. Det vore guld värt, men det troligaste scenarion känns idagsläget mörkt...mycket mörkt. Så länge det inte finns en konkurrens på lika villkor hoppas jag alla bojkottar denna typ av bolag.