Sv: Travnet

Men det är ju det som känns lite pinsamt. Att som liten amatör med en liten märr säga att man bojkottar :angel:.

Haha, jag vet. :D

Men om man säger till de man känner som spelar att bara spela genom ATG och bojkotta unibet då?

Jag spelar inte heller men min sambo gör och han spelar via ATG, inte unibet. Jag tycker inte det är fel med konkurrens man jag tycker det är fel när de inte med siffror kan tala om hur mycket pengar de tänker ge tillbaka till oss i sporten... Känns som det blir... Nada...

Jag är nästan aldrig inne på Travnet, så den biten blir inte svår för mig att efterleva.

Dock har jag innestående spel (bookmaking) hos Unibet, av den enkla anledningen att ATG inte erbjuder den spelformen. När nu Unibet erbjuder totalisator som ju blir ett helt annat och livsfarligt hot mot svenskt travsport så blir läget annorlunda. Så just nu önskar jag att jag hade lirat hos någon annan än Unibet kan jag säga...:(

Det känns även konstigt att följa Stall Courants satsning på travsporten efter detta. Jag har ju med glädje följt deras hemsida med uppdateringar från hela travvärlden. Nu är jag kluven....

Känns som denna tråd fått grenar? Vet inte vilken del av Tranet/Unibet som TS avser i frågan om bojkott.

1) Spel hos Unibet via Travnet Racing Live?
- Jag = TOTALBOJKOTT! Konkurrens är bra, MEN då ska det vara på lika villkor. Så är inte fallet nu. ATG betalar 12,5% tillbaka till SPORTEN, plus att de betalar ca 11% (lite osäker?) till STATEN.
- Unibet/Travnet betalar 90% till spelarna och erbjuder sig betala 15% av deras VINST till SPORTEN. Det blir alltså 15% av de 10% som de gör i vinst. Det blir alltså 1,5%. till SPORTEN och 0% till STATEN. Själva behåller de alltså 8,5% av omsättningen.

För att det ska vara lika villkor ska de betala 11% av omsättningen till SPORTEN, samt motsvarande del som ATG betalar in i SKATT. Om de slipper skatten, så tycker jag att de bör betala in den delen till SPORTEN. Då kan vi snacka om att hjälpa SPORTEN.

Alltså, om du satsar 100 kr.
...hos ATG, så hamnar 12,50 kr tillbaka i SPORTEN, samt 11 kr till STATEN.
...hos Unibet/Travnet, så hamnar 1,50 till SPORTEN, samt 0 kr till STATEN. 8,50 kr hamnar hos aktieägarna i Unibet...dvs 5-6 ggr mer än vad de erbjuder SPORTEN.

--

2) Bojkott av intervjuer m.m. till Travnet och köp av deras tjänster?
- Personligen skulle jag inte uttala mig i intervjuer till Travnet, om det skulle bli aktuellt. Jag köper heller ingen av deras tjänster. Däremot besöker jag deras sida, än så länge.

--

3) Ecurie Courant
- Är indirekt involverade i detta. Det är väl inget man kan bojkotta direkt heller? Inte använda deras hingstar kanske?

--

Jag utesluter inte att det kan bli något positivt av detta i slutskedet. Kanske hjälper detta ATG att förhandla fram ett bättre avtal med staten? Kanske kan staten sälja spellicenser som innebär att även de utländska spelbolagen betalar in motsvarande andel till sporten som ATG gör idagsläget. Sådana scenarion skulle generera mer pengar till sporten. Det vore guld värt, men det troligaste scenarion känns idagsläget mörkt...mycket mörkt. Så länge det inte finns en konkurrens på lika villkor hoppas jag alla bojkottar denna typ av bolag.

Skulle ju vara intressant om kuskarna valde att även bojkotta Stall Ecurie Courant...

va e de som hänt då lite korfattat? Har sett rubrikerna men inte orkat läsa.

Varför tycker du att någon annan ska ta sig tid att skriva ner en sammanfattning om du ändå inte orkar att läsa? Orkar du googla då?

Jag tror inte att Kentucky menade att det var invecklat. Det är inte speciellt invecklat. Men varför ska man skriva en sammanfattning av det som har hänt om du ändå inte orkar läsa liksom. Slöseri med tid.

jag spelar fortfarande genom ATG, men är inte främmande för att spela via Unibet..., så man skulle nog kunna säga att jag inte direkt bojkottar travnet. som för övrigt är en väldigt bra sida!:D

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Världscupfinalen i Riyadh har länge varit ett orosmoln på grund av bristande hänsyn till både mänskliga rättigheter och hästhantering...
Svar
0
· Visningar
196
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Att Andreas Helgstrands affärer sträcker sig längre än hästförsäljning är för många känt. Hans bolag är delägare i många häst- och...
Svar
0
· Visningar
617
Senast: Gunnar
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
974
Senast: Cattis_E
·
Trav Jag undrar hur man får en travare att galoppera i vagn då han kan galopp i ridningen, från marken osv men i vagn när jag säger kommandot...
Svar
2
· Visningar
835
Senast: Kamomilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • Uppdateringstråd #2