TRAVMÄNNISKOR: Vad betyder detta?

old

Trådstartare
Jag är helt okunnig när det gäller travtider och liknande, och undrar nu om någon kan förklara detta för mig.
På rekord så står det: 16,1k *15,6m 17,3l *14,8ak 15,0am *19,4al

På följande häst så står det på rekord: *17,9m 19,9l *15,8ak

Vad betyder det här? Och vad betyder alla bokstäver? Vilket resultat ska man egentligen se på, och är det i så fall bra eller dåligt? :confused:
Tacksam för svar!

Senast ändrad:
Sv: TRAVMÄNNISKOR: Vad betyder detta?

Stjärnan * före tiden betyder att rekordet är satt vid vinst.

De olika bokstäverna efter tiden är:

k = kort distans, voltstart
ak = kort distans, autostart (start bakom bil)
m = medeldistans, voltstart
am = medeldistans, autostart
l = lång distans, voltstart
al = lång distans, autostart

Hästens rekord, om det är en äldre häst, är väl medelgod.

Ok. Tusen tack för ditt svar! :)

Då föder ju detta givetvis mera frågor för mig :D

Hur lång är de olika sträckorna? (medeldistans, kortdistans osv.)
Vad tycker ni som håller på med trav är en bra tid för en häst? Skulle ni avla på en häst med dessa resultat? Har den något att ge till travsporten om man bara utgår från tiderna? (nej, jag ska inte avla, jag bara undrar eftersom jag själv inte vet vad man ser på inom travsporten angående tider och liknande)
Och är det någon skillnad på om det är en bra tid på autostart eller en bra tid på voltstart? (jag menar alltså om någon av tiderna anses vara bättre på grund av vilken sorts start det är)

Kort distans är 1640 meter, men även 1609 som är den distansen man tävlar på i t ex Elitloppet.
Medeldistans, eller som en del säger full distans, är nog den vanligaste distansen och grunddistansen är 2140 meter.
Lång distans är alla distanser över 2640 meter.
Det finns riktigt långa lopp på 3000 och 4000 meter. Det är lopp för riktigt starka hästar.
Tiderna är i allmänhet något bättre på autostart.
Alla människor har olika uppfattningar om vad som är bra tider och inte. Personligen gillar lag långdistansare. Starka och uthålliga hästar. Eftersom hästen är ett flyktdjur (snabb på kort sträcka) så imponeras jag mera av en häst som löper bra tider över lång distans. Det är företrädesvis hästar med franskt blod i ådrorna.

Avel är också något som skiljer sej mycket i tycke och smak. Många stirrar sej helt blinda på stammen, och avlar på ston som både är ostartade och mindre bra tävlingsindivider.
Andra tittar bara på prestationerna stoet har gjort.
Så att svara på din fråga tycker jag är lite vanskligt, och avstår därför.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 691
Senast: Saeta
·
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 524
Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 056
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nattliga tankar och funderingar, tillika mitt första dagboksinlägg. Ursäkta om det blir rörigt. För några dagar sedan skrev jag i...
2
Svar
29
· Visningar
3 104

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka