Travlicenser

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare ConfettiCavat
  • Startdatum Startdatum
C

ConfettiCavat

Har en fråga till er som kan det här med trav. Ska få hem ett travsto med väldigt bra stam. Hon är bara 4 men går inte att köra längre då de har tagit henne för hårt. Har väl tänkt att ta ett föl på henne nån gång och den hästen vill jag själv köra in. Men för att köra lopp behövs ju licens, min fråga är hur tar jag den? är det svårt? är det dyrt? Var kan man göra det? (bor 4 mil från karlstad). Är även intresserad av monté och vad som gäller om det. Jag är absolut ingen nybörjare (hållt på med hästar i 19 år) och har kört bruks och lättare maratonkörning förut

Sv: Travlicenser

Ta kontakt med Färjestadstravbana, de brukar ha licenskurser, mitt tips är att börja med en B-tränar kurs för att sedan ev skaffa en körlicens. Kostnaden har jag inte riktigt koll på med det borde de kunna svara på.
Har du någon vana av travhästar? Om inte så ta kontakt med någon travtränare i närheten och hjälp till där för att lära dig så mycket osm möjligt om trav, för det skiljer sig en hel del från rid och körvärlden på en del punkter. Lycka till!

Tack för svaret.
Jag har lite travhästvana, jag har kört travhästar men det var ett tag sedan.
Vet heller inte om jag kommer genomföra det. Jag måste först och främst se hur märren jag ska få hem är. Har heller inte sätt henne mer än på film för hon står på träning i Estland.

För att få ta licens så måste du ha kört fort på banan i minst 1 år!
Svårt och svårt man lär sig det där med voltningen så småningom.. Fast krånglit är det innan man fattar!
Kan du inte sätta upp någon annan kusk som senare kommer köra din häst i lopp?
Du behöver även fixa läkarintyg som kostade 1100 men det är nog lite olika beroende vilket sjukhus man fixar det på, sen behöver du registrera din dress om du syr själv eller om du låter brizy göra jobbet. Och du måste registrera din dress hos stc som jag tror kostar ca 500 kr!
Lycka till!

Hej!
Jag är ansvarig för montélicensutbildning på en annan bana. Jag tycker att det är bra om vi får in duktiga och erfarna ryttare i sporten. Har under den tid jag haft utbildningen sett den fördel de som kommer från ridsporten har. Visst det är svårt att lära sig voltningen men de är jag säker på at du klarar. Mitt tips är att du börjar med att ta monté licens eftersom jag antar att du har större erfarenhet av ridning än körning. Du bör även gå en b-tränar kurs så du får träna och startanmäla hästen. När du har fått din montélicens och ridit lopp kan du alltid ta körlicens vid ett senare tillfälle. Undertiden år det ju att anlita en annan kusk. Det är jättebra om vi får in duktiga ryttare i travsporten. Kanske miljöombytet och lite roliga lugna licens-lopp får din häst att ändra uppfattning och tänder till på banan? Hoppas det går bra för dig och din häst och känn dig mycket välkommen till montésporten!!

När du tar tävlingslicens så måste du ha en häst att köra/rida provstarter med, helst flera så att du inte måste avbryta kursen pga att hästen blivit halt eller något. Hästen ska vara inkvalad någon gång i livet och vara i tävlingsbar ålder.

De bästa hästarna till kurserna brukar vara lite äldre okomplicerade hästar som kan allt om startrutiner utan och innan. :idea:

Har funderat på monté med märren jag får hem. För det ska hon visst va duktig på. Har sett henne på film både riden och körd. Tänder till på bana gör hon och hon är snabb och det tyckte de som tränade henne oxå och därför tog henne för hårt. Hon fick nog och sparkade mer eller mindre sönder sulkyn. Jag får låna henne pga att han som äger henne inte får ta hem fler hästar. Kan få låna en syster till henne oxå som är både körd och riden monté men för liten för att klara sej på lopp. Nästan ponny.
Ska man inte va ganska kort i monté? Jag är ju 1,76 och långa ben.

Har funderat på monté med märren jag får hem. För det ska hon visst va duktig på. Har sett henne på film både riden och körd. Tänder till på bana gör hon och hon är snabb och det tyckte de som tränade henne oxå och därför tog henne för hårt. Hon fick nog och sparkade mer eller mindre sönder sulkyn. Jag får låna henne pga att han som äger henne inte får ta hem fler hästar. Kan få låna en syster till henne oxå som är både körd och riden monté men för liten för att klara sej på lopp. Nästan ponny.
Ska man inte va ganska kort i monté? Jag är ju 1,76 och långa ben.

Ne kort behöver du inte va i monté ( Blanda inte ihopp detta med galoppen bara) :) På min licens kurs var de några som tog monté licens och hon va inte så kort.. Utan mera lång :D Sen så måste hästen vara kvalad och i den ålder den ska va om man ska använda till licens.. Du måste inte alls ha kört snabb jobb på banan 1 år. Utan man ska vara 18 för att få kunna ta licens med stor häst gäller även monté.

Ta kontakt med Färjestadstravbana, de brukar ha licenskurser, mitt tips är att börja med en B-tränar kurs för att sedan ev skaffa en körlicens. Kostnaden har jag inte riktigt koll på med det borde de kunna svara på.
Har du någon vana av travhästar? Om inte så ta kontakt med någon travtränare i närheten och hjälp till där för att lära dig så mycket osm möjligt om trav, för det skiljer sig en hel del från rid och körvärlden på en del punkter. Lycka till!

Kostnaden för travlicens är 2000, dressen 8000 även friskintyget lr va de heter :P kostar 1100 beror på vilket sjukhus du har...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 856
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 806
Senast: Nepenthe
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 050
Senast: shia
·
Trav Måste bara skriva av mig lite då jag inte har någon att bolla tankar och ideer med. Har en 2 årig kallblodtravare som jag har fött upp...
Svar
4
· Visningar
2 666
Senast: anhe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka