A

Amelia

Min islandshäst är super lätt att få i trav (och tölt) men hon har bara ett tempo i traven och det är väääldigt fort, ibland vet jag inte om hennes ben hinner med :smirk:

Försöker jag sakta ner henne med tyglarna så stannar hon eller så bryr hon sig inte alls (väldigt "seg" i munnen)... Att försöka sakta ner henne med sätet är en hel omöjlighet, det lyssnar hon inte alls på... Vi har samma problem i galoppen, full fart eller ingen fart :smirk:
I tölten lyssnar hon dock på mina avsaktningar, och minskande av tempo... Någon som har några tips?????

Lydnads träning, att lära hästen ta emot och förstå ryttarens hjälper. Träning med intiktning på bärighet, då tränas även styrkan för hästen.

Du måste lära din häst att lyssna på sätet!!!
Börja i skritt med att utan tyglar styra hästen i volter och seprnetiner genom att vrida om dina höfter och svänga med vikten och sätet, lyssnar han inte hjälp till med skänkel och i värsta fall med ett mjukt ledande tygeltag på lång tygel.

Öva också mycket på tempoförändringar i skritt, samlad mellan ökad mellan fri samlad osv

Sedan kan du börja jobba med övergångarna ha hästen i en bra trevlig form i mellan eller samlad skritt och kom fram i trav försök behålla formen i övergången, försök hitta en bra trav och sakta av igen utan att hästen ska gå ur form någon gång när det funkar kan du börja med samma övergångar mellan traven och galoppen, håll fram hästen med sätet och ta halvhalter, SE NOGA till att hästen tar dina halvhalter!

Hur är det med sidförande hjälper är han nonchalant mot dem också?? Jobba med det med då, bra övning för att stärka hästen och mjuka upp den samt ge lyhördhet för säte skänkel och halvhalt.

Och framförallt! SE TILL ATT DU HAR EN BRA TRÄNARE SOM KAN HJÄLPA DIG!!!!!

Lycka till!!!!!

Jag hade liknande problem med min pålle när han var yngre.
Det som funkade allra bästa för oss var att låta honom galoppera tills han hade sprungit av sig det värsta och började sakta ned av sig själv.

Då lyssnade han mer på hjälperna och jag kunde träna honom i att förstå dem bättre.

Efter några veckor hade han inte längre samma brådska att ge sig iväg.

Jag tror i hans fall att det handlade en hel del om att där vi bodde då fanns det så många bilvägar att de flesta galoppsträckor blev så korta och han blev stressad av att hela tiden stanna.

I traven är han fortfarande ganska snabb när jag rider ute.
På banan däremot har han inga problem med att sakta ned.
Jag rider iofs väldigt sällan trav ute, det blir mest tölt då.

Min gubbe brukar också trava på väldigt snabbt, och jag tror att det har med bärighet att göra... han gjorde också så att han saktade av eller började tölt så fort man tog i tyglarna.. så jag testade att ställa honom till höger och vänster lite omväxlande när vi travar, och då måste han börja koncentrera sig på kroppen och då har han också börjat samla sig mer och få mer schvung i steget...
Det funkade för oss iaf :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 775
Senast: Jamtland
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 854
Senast: Tofs
·
Ridning Hej! Har nyligen blivit medryttare till en 11-årig islandshäst och behöver tips. När ägaren köpte honom stod han på lösdrift och var...
Svar
8
· Visningar
1 698
Ridning Hej. Jag har ett stort problem med mitt travar sto som jag behöver hjälp med. När jag rider på banan så går hon jättefint och lugnt i...
Svar
11
· Visningar
1 969
Senast: Karoliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama