M

MalibuSunrise

en häst i grannstallet har börjat att strunta i att trava. travar kanske 4-5 steg så bryter han till pass. vad kan detta bero på? förut trava han jättefint han töltar även bra utan att bryta i någon annan gångart. han är 4 gångare. och är född -98 inriden sen han var 4.
han verkar även försöka kolla med hans ägare vem det är som bestämmer. kinkar sig vid sadling o så surar han ibland. dett har hålt på i kankse 1 månad. traven har kommit plötsligt.
hans ägare har börjat trava 4 steg o så bryter hon av till skritt o berömmer.
vet ni några andra bra "övningar" så han kommer igång med traven igen?

Spontant så om häst ändrar beteende och gångartsmönster så är det något fel. Kansek dags att kolla upp ben, rygg och mun.

Helena

Ryggen har hon pratat om men hästen visar inga tendenser på att ha ont i den heller. Visar inga tecken då hon hoppar upp eller om hon hoppar nåt hinder. och jag tror hon tryckt honom hårt över ryggen utan att han visat någon tilstymmelse till att ha ont
Tänderna raspas varje år på honom o inga vargtänder har han kvar.

Hästen är ju inte riden sååå länge heller (han bör väl vara inriden 2002 om han var 4 år då) så det kan ju vara ett litet bakslag. Med unga hästar som inte är helt 100% balanserade kan det vara så att gångarterna kommer och går lite förrän de stabiliseras helt.

/Malin

Hej
Personligen skulle jag kolla hästen - om den dessutom har börjat "kinka" vid sadling så berättar den ju redan där att något inte är som det ska. Det onda behöver ju inte sitta på palperbart läge i ryggen. Hur rör den sig i trav utan ryttare och utan sadel?

kotte

Min häst har vart precis likadan.
Hon har bara "bestämt" sig för att inte trava.. :smirk:
Lite jobbigt, men för henne är det bara trots-fasoner för tillfället.
Hon har gjort liknande andra tillfällen också, och det beror ofta på att jag har ridit mycket i en annan gångart osv. Så det behöver absolut inte vara något fel med hästen så sett..

Hoppas det löser sig!

/Frida

"Dream as you'll live forever, live as you'll die today"
"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga för honom. Han får faktiskt stå för vad han har gjort!"

Skulle söka efter fysiska problem, låter inte som trots i mina öron. Men är naturligtvis svårt att veta, när man inte ser eller har sett hästen.

Svar till: låter inte som trots i mina öron

Det vart ju inte det jag sade hller?? :confused: Vad jag skrev var att MIN häst är trotsig...

Lätt att missförstå.. :smirk:

/Frida

"Dream as you'll live forever, live as you'll die today"
"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga för honom. Han får faktiskt stå för vad han har gjort!"

Hon har berättat att hon mest tränat tölt nu senaste tiden då hennes häst har varit sånn här:
nyligen inriden: tölt tölt tölt (inga tecken på trav var omöjlig att få i trav)
ett år senare: trav trav trav (slutaade då att tölta)
3månader sen: fick igång tölten. har hon tränat mycket på den i skogen o så. om hon rider med fler hästar blir hennes häst pigg o vill lixom ligga i ändan på de andra. bryr sig inte så mycket då vilken gångart han har. om de ska vara trav travar han men om hon tar tag i han höjer han huvudet o faller i tölt.
Nu: traven har blivit sämre

jag tror hon funderar på att ringa veterinären o göra e "helundersökning" på hästen om han inte blir bättre snart..

Min häst ville inte sänka huvudet, höja ryggen och trava när han hade en sadel som var alltför "bananformad" för hans rygg... Bäst att ta ut en sadelinprovare snarast, kanske den har musklat om sig så att sadeln gör det omöjligt att trava.

Tror att dom misstänker att det kan vara sadeln. när han longeras travar han har jag för mig..

han verkar även försöka kolla med hans ägare vem det är som bestämmer. kinkar sig vid sadling o så surar han ibland. dett har hålt på i kankse 1 månad. traven har kommit plötsligt.

Låter inte som trots i mina öron.

Min erfarenhet är att om hästen helt plötsligt inte travar, så är orsaken oftast spänning av ngt slag. Antingen pga felaktig ridning eller smärta (eller både och). Det kan ju också vara så att hästen inte klarar att skilj på hjälperna för tölt och trav, speciellt om man tölttränat mkt.Att den kinkar sej vid sadling kan ju bero på att sadeln inte passar, det kan ju vara att vinterpälsen kittlar (min Pålla slutar alltid kinka sig vid sadling när hon är klippt eller har sommarpäls)men om den börjat helt plötsligt så verkar det ju vara pga obehag av annat slag.

Hur mycket har han gått i vinter?

Spontant skulle jag säga att alla hästar behöver sin vintervila för att hämta sig. Särskilt unghästar, som behöver tid att tänka igenom vad som händer, och allt nytt de lärt sig.

tror inte han haft nån direkt vila i vinter. inte fler aveckor på raken utan mer att han bara gått kankse 1-2 ggr veckan (och då givetvis lugnt)..

Liknande trådar

Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 297
Senast: Boj
·
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 726
Hästmänniskan Behöver nog mest skriva av mig och ventilera mina tankar... Har tre hästar. En swb, 17 år som jag precis börjat rehaba efter en...
Svar
18
· Visningar
2 442
Senast: MimmiNO
·
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 371
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama