Travare / varmblod bana 1 meter?

W

wannehavefun

brukar det vara problem? förstår att det är individuellt, om den gått på banan m.m. men ändå?

Sv: Travare / varmblod bana 1 meter?

Det är ju olika från häst till häst, men jag tror nog att dom flesta travare klara 1 m iaf. Det är väl mer i högre klasser dom får problem.

Sen beror det ju helt på hur länge den är riden och hoppad osv.

Det beror ju hel o hållet på hästens kapacitet/modighet osv.

Är den välriden och tränad så är det klart den kan gå en meter.

Det beror väl på indeviden också men när jag hade en kallblodstravare på 150 cm i mkh så hoppade vi banor på 90-100 cm och det var inga problem så det borde allt gå bra.:rofl:

helt klart olika från häst till häst. Jag tror att det är många som klarar det iaf. Min kompis tävlade sin travare framgångsrikt upp i 110. och det var inga problem för honom :p

min travare tävlar tom 110, tränas på 120.

Så länge den är tillräckligt modig och inte alltför klumpig så ska det gå bra. Funkar ju utmärkt att trava runt en bana på 1m, de flesta travarna har ju ett jäklans påskjut, så över brukar de komma.

Kl.
Jag tränar min travare upp till 120 banor, och han har inga problem med dt.

dom flesta klarar väl av att hoppa 1m, problemet kan komma när det gäller kombinationer & sånt, då har jag iaf sett många som inte klarar det

Själva höjden lär väl knappast vara något problem, travare är ofta bra på att hoppa.
Det viktiga är att hästen är väl grundriden, har en bra galopp som går att korta och länga samt är lättstyrd.
Dvs samma krav som för vilken häst som helst, men med en travare får man oftast vara beredd att lägga ner åtskilligt mycket mer jobb för att komma dit.

Finns flera fina travare här på Buke som tävlas 1 m och högre, tex Krokodilens o _Stilett_'s hästar :idea:

Jag känner en som har en travare (varmblod) som börjar hoppa 1.10 nu. Jätteduktig ryttare och häst :)

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 342
Senast: Lady_S
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 420
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 215
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
828
Senast: ryujaneiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka