travare + ryggproblem = graman?

Vica

Trådstartare
Nå, tillbaka till ämnet gramanernas vara och icke vara.

Min kompis A köpte för tre år sedan en travaren L (idag 9år) som inte gått på travet något särskilt, stått i hage i två år, köptes sedan av en överviktig medelålders dam som inte kunde tillräckligt om hästar. Där blev han riden i skogen i ganska höga farter.

När A fick ner L hade han ont i ryggen, avmagrad (till gränsen till undernärd) och var allmänt hispig. A satt inte på sin L förrän efter ett halvår av behandlingar, skogspromenader, longering, tömkörning och dvs ledarskapsövningar. A försökte då få igång honom genom att endast skritta långa turer i skogen, klättra, ja ha allmänt trevligt. Kan ju tilläggas att han stod på bete i ganska brant hage, så han fick riktigt stretcha ut ryggmusklerna när han ville äta.

Efter ett tag började A och L även att trava. Detta efter exportröntgen, ultraljud av rygg, kors, länd samt bakknän. Allt UA. L blev raspad av utb hästtandläkare och var nu harmonisk och allmänt glad. Rids nu i bomlös och westernsadel för att undvika och fördela trycket från sadeln.

Saken är den att hon nu hållt på i tre år med att försöka få fason på överlinjen, få honom att sänka huvudet (bakbenen har han redan under sej hyffsat) och jobba med sin rygg ordentligt. A har ridit för instruktör sista två åren men ingen har riktigt kunnat trycka på rätt knapp..

Nu till frågan, kan det vara värt ett försök med gramanen? Ett försiktigt försök endast i skritt i början för att se hur han reagerar..
Kan ju tilläggas att exteriören inte är den bästa men definitivt värt ett försök. Bild kan ordnas om ni ber snällt!

Inga påhopp, sura miner, bråk osv i denna tråd tack! :bump:

Tacksam för alla svar! :bow:

(Om jag råkar ha lagt tråden i fel forum, kan snälla moderator/faderator tänka sej att flytta den? )

Senast ändrad:
Sv: travare + ryggproblem = graman?

kan ju va fodret, utan rätt foder får inte pållen några muskler oavsett hur man rider..

för en fin överlinje kan dom ha även om dom inte rids alls..
kan ju me va så att sadeln e fel, då får dom inte heller några muskler.

tömmkör med..de är bra.

kan ju va fodret, utan rätt foder får inte pållen några muskler oavsett hur man rider..

för en fin överlinje kan dom ha även om dom inte rids alls..
kan ju me va så att sadeln e fel, då får dom inte heller några muskler.

tömmkör med..de är bra.

Tack för ditt svar! :bow:

Han har en foderstat uträknad av kunnig personal på Krafft samt att veterinären har tillfrågats. Han är just nu lite bukig pga övergång från hösilage till hö.

Bägge sadlarna är utprovade just till honom, det är inget som trycker längre som hoppsadeln gjorde..

Hon tömkör honom två gånger i veckan, en gång i paddocken och en gång i skogen.

Hur arbetar han vid longering/tömkörning? Har de samma problem där?

Använd en chambon istället.
Den lär sig fort var det är behagligt att gå.-Söker sig framåt/neråt o kan trampa på o få upp ryggen.

Jag har också en travare som har haft problem med ryggen och att jobba i en bra form.

Har provat med graman, men det fungerade inte alls på henne. Den enda "hjälptygel" som har fungerat för henne är pelhambett och stångbett som ger hävstångseffekt och visade vägen för henne framåt-neråt. En enorm skillnad mot tränsbett som hon bara körde upp huvudet och stretade emot (men det fungerar bättre nu). Nu vill jag inte påstå att ett stångbett fungerar på alla hästar eller att det kan ersätta god ridning, men det var den lilla puffen som min häst behövde i rätt riktning.

Jag har också ridit för olika "vanliga" ("engelska") tränare men de kunde inte heller hjälpa mig att hitta rätt knappar på min mycket speciella dam, det blev bara värre. Men nu har jag börjat med AR och under det år som jag regelbundet har tränat för AR-tränare har det hänt ENORMT mycket! Innan dess var det perioder som hon knappt ens kunde trava, utan det blev snarare tölt eller pass. Det inträffar i stort sett aldrig nu! Både min tränare, hästmassör och människor i min omgivning tycker att det är en helt annan häst nu!:)

Jag hade provat att arbeta hästen från marken i träns a la Barock. Då kan man lätt visa hästen hur den ska kunna slappna av. För att sedan kunna börja rida på samma sätt.

Så har jag gjort med de travare jag ridit/hjälpt till att träna. Och det har fungerat väldigt bra på samtliga.

Jag ger inte mycket för hjälptyglar. I mina ögon är de helt onödiga, för att inte säga rent skadliga i många fall.

Om man lär sig hur man ska hjälpa hästen/rida på bästa sätt behöver man inga hjälptyglar.

Vad har hon för bett på honom? Min häst klarade inte av något annat än tredelat i början. Antar att hon har provat olika bett iofs..

Själv har jag inte fokuserat på huvudet öht men det har gett sig av sig självt. Skrittade mycket uppsuttet till en början och fick honom att slappna av där. Sedan har jag gett mig in på traven och försökt få ned tempot samt få honom att slappna av där. Öht har det varit mycket skritt för vår del, mycket serpentiner, öppnor, slutor, stora volter osv. Har även använt mig lite av markbommar ibland.

Alla hästar är ju olika men jag för min del föredrar att allting får hända i sin egen takt.

Jag har bara haft Z i ca ett år och pga diverse problem (rygg, fång och hälta) så har jag inte kunnat rida kontinuerligt under hela året..(Jag och Z har mycket jobb kvar..)

Hoppas att din kompis och hennes L hittar en väg som passar dem :-)

mvh Anna

Senast ändrad av en moderator:

Träna mer lösgjörande arbete för tränare så får ni bäst långvariga resultat.

Senast ändrad av en moderator:

Hur jobbar hästen när den rids, jobbar den verkligen korrekt och sätter under sig?

Ett bra sätt som man kan göra både från marken och från ryggen är att rida på en volt och flytta ut hästens bakdel, då blir den tvingad att ta sitt innre bakben in under sig, och på så vis vinkla sitt bäckenben lite och där med får ryggen börja jobba korrekt.
Kan vara jobbigt för en häst som har fått korta muskler i bakbenen, stel eller otränad.
I övningen så ska hästen vara avspänd och gärna söka sig neråt, man kan utan problem rida i både skitt och trav.

I övrigt så bör ni kanske söka en ny tränare, för efter två års träning så borde det ha blivit lite muskler på pållen.

Liknande trådar

Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 367
Senast: pews1972
·
Hästmänniskan Jag har en kallblodstravare som jag älskar väldigt mkt! Han är en bra vän (om an något tjurig ibland) och hur go och snäll att hantera...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 340
Senast: ZaNdRoRiA
·
Träning Var på NH-kurs i söndags eftersom klubben anordnar kurser i säker hästhantering under våren. Jag har alltid varit nyfiken på NH och...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 650
Hästvård Hur hade ni gått tillväga med den här hästen? (behöver lite tips, idéer och nya infallsvinklar) *långt* Hästen är ett 9-årigt polskt...
Svar
5
· Visningar
2 919

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka