Trava direkt...

Sv: Trava direkt...

Zindy16 skrev:
Låter inte alls bra.
Brukar skritta i 20 min ung innan jag börjar trava och då bara korta travpass, med skrittpaus emellan.

Men jösse namn, varför då???? :confused: Först skritt i tjugo minuter och sedan lite trav med skrittpaus emellan? Om jag skulle göra så, så skulle mina pass vara hur länge som helst och hästen skulle gäspa käkarna i led av leda ;) .

Om man jämför med egen träning, så värmer man ju upp med jogging. Nä, fem till tio minuter skritt (beroende dagsform) och därefter framridning och mjukgörande arbete efter hur hästen känns. Ibland kommer man inte längre än dit. Därefter skrittar jag gärna av i tio till tjugo minuter, gärna avsutten.

Mvh//LG

Senast ändrad:

LillaGeisha skrev:
Därefter skrittar jag gärna av i tio till tjugo minuter, gärna avsutten.
Det gör jag gärna också, skrittar av avsutten alltså. Det har blivit en för mig god vana. Skönt att sträcka på benen efter ett träningspass, och dessutom nyttigt för den egna kroppen med en rask promenad :p .
*Klintan flinar nöjt efter att ha tappat sju kilo sedan i somras med denna nya vanan*

allt beror ju på hur hästen känns. om de går ute mycket fungerar det nog. och en riktigt lungn western lunk på en häst som har lätt för det borde nog inte vara så mycket sämre än att skitta

Jag brukar ifs skitta ganska långt, korta tyglara efter ett tag göra lite öppnor, nån volt om jag hittar plats (rider alltid ut). sen så brukar jag börja med gallopen, en lungn utan krav.

Jag har två islandshästar som lätt blir stela och om jag börjar med att försöka trava brukar det bli något passsaktigt och stelt.

Sweet skrev:
Skippa skritten och gå på traven direkt, är det verkligen bra?

jag brukar ta en trav i början av passet, för att få igång hästen. inge snabb eller så, men bara för att hästen ska vakna till.

ungefär som att jag springer några steg i början på min promenad för att få igång mig själv.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
Ridning Hej! Jag skulle vilja ha inspiration på hur ni andra rider fram era dressyrhästar. Det är högst individuellt SÅKLART men kul att höra...
Svar
8
· Visningar
1 068
Senast: Amanda_F
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 616

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka