Trava barbacka

C

Chiefen

På min ridskola säger vissa att man ska sitta ner i traven barbacka när man värmen upp, och vissa säger att man ska rida lätt. Men vad är egentligen bäst för hästen? Det måste väl vara bättre att sitta ner, har jag fel? :confused:

Det är ju väldans svårt att rida lätt om man rider barbacka... :smirk:

Men rider man med sadel så brukar man värma upp hästen i lättridning.

Ja men om man nu ska rida barbacka. Ja det är klart jag vet att man ska rida lätt när man har sadel, men barbacka? Vi hade en vikarie förut som tvingade oss att rida lätt barbacka typ hela tiden. Hon sa: tänk på hästarna, rid lätt!! Men andra säger ju att det är bäst för hästen att sitta ner.. :crazy:

Min ridlärare sa bara att man skulle skritta fram hästarna extra länge så den värmer upp sig ordentligt (eftersom man sitter ner i traven hela tiden) och sen kunde man börja trava.

Det kör jag på.. dessutom rider man väl inte barbacka så himla mycket att det skulle slita på hästens rygg så mycket.

På en häst med en musklad rygg är det ingen fara att trava barbacka om hästen är ordentligt framskrittad. Red ett dressyrpass barbacka idag, kanon för sitsen! :)

Jag sitter mer i balans när jag sitter i traven barbacka. Rida lätt i traven barbacka tycker jag är mer jobbigt för både mig och hästen.

när jag rider barbacka rider jag på som vanligt, man ska ju alltid värma uppordentligt, en del av ridningen och träningen för både ryttaren och hästen juh. :D

ja tänk på hästen och sitt då ner när du rider barbacka i trav, tänk så mkt du får klämma med knäna och så klumpigt det blir hästen blir nog snarare irriterad än känner nån form av lättnad!

Jag tycker absolut att du ska sitta ned under trav barbacka. Som någon innan skrev så måste det kännas jättejobbigt för hästen när man kniper om för att komma upp och ner (oftast i mer otakt än vanligt...)
Jag sitter alltid ner i barbackatraven. Så länge hästen inte springer på så att du skumpar så ska det inte vara några problem. Och gör den det så är det väl bara att jobba på att samla ihop den, så blir det bekvämare för er båda två ;)

För övrigt så tror jag att barbackatrav på ridskolor och likn. mest används för att eleverna ska få kämpa lite extra :banana: Men det är som sagt inget jag rekommenderar.

Kramz :cool:

jag sitter alltid ner när jag rider barbacka. :)
om jag skulle hålla på och spänna mig för att lyckas rida lätt skulle hästen bli stel som en pinne och fundera vad jag höll på med..

och dessutom går hon som bäst när jag lyckas slappna av och bara följa hennes rörelser barbacka, sadeln ställer bara till det.. :mad:

på "min" fjording red jag alltid lätt när jag red barbacka på banan. eller ja som uppvärmning alltså, sen satt jag ner. han var jätteenkel att rida lätt på barbacka och det blev inte spänt nånstans.

men det beror ju på vad man har för häst och ens egna teknik.

ehrum...*host*...jag brukar aldrig klämma med knäna när jag rider lätt barbacka...det är jättelätt!*skryt skryt* :angel:

Allvarligt så tycker jag iaf att man ska kunna rida lätt barbacka utan att knipa. För om du är avslappnad så kommer det kännas mycket bättre för hästen. :D

Jag brukar variera alltså!! :banana:

jag anser att lättridning är ofta ett sätt att skapa obalans i ekipaget då du förflyttar din mittpunkt hela tiden.

på mina unghästar rider ja inte lätt utan vinklar bäckenet lite lätt framåt.

när du rider lätt ska du resa dig upp så lite som möjligt för att behålla mjukhet och tyngdpunkt. vem har sagt att det ska vara 30 cm mellan dig o hästen ;)

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
235
Senast: Lavinia
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 390
Senast: Roxy
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama