Trav/ tölt islandshäst? Helt basic...

finapina

Trådstartare
Hej! Jag ska få motionera en isis några veckor men jag är ju bara van m "vanliga" hästar. Hur får man isisen att tölta? Om man säg jämför med hjälperna hur man får en häst i trav? Var det ngt spec. m handställningen o ens ben när man töltar?Några andra basic- råd när man rider isis? Tänkte inte börja djupdyka i detta eftersom det är för bara ett kort tag men lite basic- råd skulle vara bra!

Sv: Trav/ tölt islandshäst? Helt basic...

Fråga ägaren om du kan få en ridlektion innan kanske?:)

Vill du inte djupdyka så fråga ägaren, det varierar från häst till häst. Ibland är frågan snarare hur nan får till traven :).

Tror som sagt att det varierar från häst till häst men på min lilla pålle så kommer traven när jag lutar mig liiite fram och smackar lite, och töltar om jag lutar mig liiite bakåt och smackar lite. Men lättast är nog att fråga ägaren om vilka knappar just din häst har.

Som de andra här säger så beror det helt på hur hästen är riden och tränad, mina rids med sätet så det är vinkeln på bäckenet som avgör om det ska vara trav eller tölt, och för tölten krävs konstanta halvhalter för att de inte ska bli framtunga......

Om du "bara" ska motionera hästen under en kortare period så skulle jag föreslå att du låter hästen välja gångart.
Om du ska rida islandshäst regelbundet, så rid lektioner!

Tror att det kan skilja väldigt mycket mellan olika hästar!
Mina är ridna på så sätt att jag får trav genom att slappna av i bäckenet och överskänkel och mage och be om högre tempo än skritt.
Jag får tölt genom att hålla emot med magen och driva in rumpan under mig så att mitt bäcken vinklas. Överskänklarna är ganska avslappnade. För att vara tydlig kan jag också smacka i takt med stegen men det var mest i början som det behövdes.

Handställningen ska inte ha någon betydelse på mina men det är möjligt att jag håller händerna lite högre i tölten.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 328
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 707
Senast: mamman
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 368
Senast: Jahaja
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar