Trasigt baklyse

Smurfmodesty

Trådstartare
Har problem med baklyset på min transport, bromsljuset fungerar men inte vanliga baklyset.
Det är samma lampa, se bilden.
Lampan till höger är blinkersen. Den till vänster är bromsljuset.
Kan det vara någon av kontakterna som inte funkar i kopplingen vid lampan, kan det vara lampan eller i kontakten mellan bil och släp?

Så här ser det ut iallafall:
340883095IuJHAL_ph.jpg

Hoppas den funkar.
Hit med tips, så jag slipper böka mer än nödvändigt :D

Sv: Trasigt baklyse

Hej!
Jag hade det också så och skruvade isär kontakten mellan släp och bil, kapade kablarna till gummit, frilade en ny bit kabel på varje tåt, skruvade ihop allting igen i samma ordning - och vips funkade det. Sedan körde jag och backade så knasigt att ekipaget vek sig på mitten och kontakten kom i kläm och krossades och så fick jag köpa ny kontakt och göra om alltihopa från början. Sedan funkade det igen. Ett tips när man ändå är inne i kontakten och grejar är att spraya med 5-56 i kontakten så förhindras fukten från att få kontakt med metallen och så slipper man ärgen.
Det är inte svårt, men lite pillrigt bara.
/nocke/

Innan du gör något annat - testa med en annan bil!

Jag hade samma problem och det visade sig att det var bilen det var fel på. Vår "husmekaniker" fixade det för 300 kronor.

Immer

Jo jag har sett att det är samma problem när den är kopplad till andra bilar, så det borde sitta på transporten.

Hade hoppats på något enklare, typ byta glödlampa eller nåt *skrattar* :D

Hej!

Har du testat att byta glödlampan?

Den har ju 2 glödtrådar, och den ena kan ha gått sönder.

Bara en tanke.......

Hug your horses!
/Mike

Japp, jag ska prova det nästa gång, för att spraya kontakterna och fixat kablarna hjälpte inte :p Men det behövdes ;)
Ska prova en ny lampa nästa gång :D

Med så fina nyputsade kontakter klarar du dig förhoppningsvis från bekymmer i många år! Bekymmer med lampor alltså.
/nock/

Kan lägga in ett litet tips ang släpvagnsbelysning här, även fast det inte är samma som ditt och du nu löst ditt.
Min ena blinkers på släpet blinkade lite som den tyckte, ibland fungerade det ooch ibland inte. Mest inte. Jag vred och micklade lite med lampan eftersom det brukade hjälpa men icke, det blev ingen blinkers. Jag såg elfel framför mig och massa 'besvär' med att byta kabel/kablar osv..

Bror som är mekaniker konsulterades dock och tyckte att han visst kunde titta på det, men inte förrän jag tagit en VASS kniv, tagit ur lampan, skrapat på 'knoppen' på undersidan av den tills den blev metallren, och gjort likadant på blecket som lampans 'ändknopp' ligger emot. (Ta UR kontakten ur bilen när du skrapar blecket bara). Och titta, tre minuter senare blinkade min blinkers SÅ fint så..

VÄLDIGT trevligt att inte åkt in på verkstad för en sån 'skitsak' (iofs tar bror hand om sånt där, men alla har ju inte en mekanikerbror)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
644
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Har efter många rekommendationer köpt Biltemas backkamera att använda som transportkamera. Kopplade in den idag med släpet krokat på...
Svar
12
· Visningar
5 602
Senast: Blyger
·
Katthälsa Min katt verkar vara otursförföljd. Ingen verkar veta exakt vad som hänt, men jag skall försöka beskriva så gott jag kan. I går vid två...
Svar
14
· Visningar
5 505
Senast: Hoarfrost
·
Hästvård Har en 6-årig hopphäst som skulle in på vet check i slutet av okt. Strax innan var hon väldigt konstig på en hoppträning. Studsade... 2
Svar
20
· Visningar
3 690
Senast: hastis1234
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bråkande hundar
  • Valp 2025
  • Tuggbensfavoriter