N
Ninini
hej min pålle trampar av sog skorna hela tiden och då följer alltid halva hoven med :S och så blir det jätte svårt att sko om honom.. har någon något tips på vad man kan gör för att förhindra?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vatten torkar ut hovarna!!!! Vatten torkar ut allt!!!! Inte f-n sätter du dina nariga och torra händer i vattenbad?! Man fettar in de torra delarna, vare sig det gäller hud, hovar eller naglar.
Min hovslagare rekommenderar också vattenbad till hästarnas hovar. Minst två ggr i veckan á 20 minuter.
Vattenbad är bra för att luckra upp hovarna. När man ska verka hovar som är hårda så är vattenbad bra. När man vill svalka benen är det bra med vattenbad. Jag har ställt hästens hovar med vattenbad med lite jodopax i för att göra rent i hovarna. Vatten har underbara egenskaper men återfettning är vatten dåligt på. Javisst, hovarna blir blöta så länge dom står i vatten men sedan torkar dom och när dom gör det så tar dom fettet med sig, precis som när ni duschar, ni blir blöta men sedan måste många av er smörja in er för fettet är borta.
Jag har hört från både hovslagare o andra utbildade människor såsom veterinärer att vattenbad för torra hovar är bra. Dessutom att massera hovarna uppe där de växer. Då sa en stall tjej att man skulle ha hovolja-veterinären svarade då att oljan är till för ens egna händer, att massagen blir enklare då så att vanlig matolja går lika bra. Det är dock massagen som stimulerar hovtillväxten, inte oljan.