trasiga hovar

N

Ninini

hej min pålle trampar av sog skorna hela tiden och då följer alltid halva hoven med :S och så blir det jätte svårt att sko om honom.. har någon något tips på vad man kan gör för att förhindra?

Sv: trasiga hovar

Det viktigaste är väl att komma underfund med VARFÖR skorna ryker? Det finns massor av funderingar att kolla upp: ... är skoningen och vinklar etc bra för hästen? ... hur funkar hästen i övriga kroppen, inga problem eller spänningar? ... muskelstatus?

Det som funkade för oss var flappskor fram eftersom de är svårare att kliva av. Att skon dessutom främjar tillväxt var en god bonus där och då. Exempel finns att se här:
http://user.tninet.se/~seu245f/Beslag.html

När det väl saknas bitar går det att plasta hoven, Vettec t ex har massor av produkter. Säljs bl a genom Mustad = samma åf som dom. Här finns sortimentet:
http://www.vettec.net/default.aspx?id=1170&setswitch=1

Men den lösning som funkar bäst är som sagt att ta reda på varför inte hästen funkar skodd som den är i dagsläget.

Hade samma problem med min fjording förut. men jag bytte hovslagare och nu har han så otroligt fina hovar. går inte att ha finare:)

jag har problem med hovarna på min häst med.. jag har för det första bytt hovslagare,, hon får biotin varje dag och så går hon med boots i hagen för att förhindra att hon trampar av sig skorna.. jag är också väldigt noggrann med att blöt lera blir urkratsat ur hovarna så att det inte drar fukt ur hovarna när den torkar..

Det kan vara riktigt svårt att förhindra att hästarna kliver av sigmen som en annan sa flapskor är en lösning annars kan hovis använda slimsöm. den är smalare och drar inte sönder hoven lika mkt.

... och inte minst ANLEDNINGEN till att skorna ryker. För det sker ju inte av sig självt jämt.

För min häst var det problem med en muskel + allmänt dålig muskling när den var yngre och jag just köpt den. Numer blir det inte ens en tappsko per år.

Ett tipps 'är att smörja hans hovar med olivolja eller matolja för och efterrid ridning min häst hade väldigt trasiga hovar mmen jag har smörjt dom varje dag och då blev det bättre ..:D:idea:

Våran 27åriga dam här hemma tappade gärna skorna när det var torrt i marken en längre tid, hovarna blev för torra helt enkelt.
Vi började ge henne Biotin för ett bra tag sedan och så får hon stå i fotbad 30 min 2ggr/vecka och sedan smörjning med hovtjära blandat med matolja. Sedan dess har hon inte haft en tappsko! *peppar peppar*
Men vad du än gör, smörj inte med hovfett! Det stänger ute all fukt..!
Vem vet det kanske fungerar på din med?

Enligt en hovvårdsfilm så har biotion inte någon visad effekt på hovarna. Jag använde det också förut, men kände mig lurad då dom sa detta på filmen, är ju trots allt dyrt att hålla på med i längden så jag slutade med det.

Dessutom fotbad :love: Jag har min häst hovar i hinkar med vatten några ggr per vecka under våren & sommaren då lera torkar ut hovarna, i kanske 5-10 minuter varje gång. Hoven behöver vatten för att inte torka ut och jag tycker detta är ett väldigt bra och billigt sätt :D Även att komma ihåg att mycket spån i boxen, (vissa spånsorter) kan torka ut hovarna. Så vattna era hästarns hovar, genom att låta dom stå i vatten! :) Har ni tillgång till sjö så gå ner i den och stå där :) Funkar super!

Verkligen värt att prova för er med hästar vars hovar är torra.

Vatten torkar ut hovarna!!!! Vatten torkar ut allt!!!! Inte f-n sätter du dina nariga och torra händer i vattenbad?! Man fettar in de torra delarna, vare sig det gäller hud, hovar eller naglar.

Jag säger bara torskevertran, använder aldrig ngt annat, använder detta både under hovarna och över.......fett man kan köpa i hästsportbutiker är bara skit....

Vatten torkar ut hovarna!!!! Vatten torkar ut allt!!!! Inte f-n sätter du dina nariga och torra händer i vattenbad?! Man fettar in de torra delarna, vare sig det gäller hud, hovar eller naglar.

Ja, det säger då inte mina hovslagare i alla fall. körde med detta sättet hela förra sommaren och det hjälpte super!! Det enda som hjälpte på min häst. Men alla har ju sina knep och knåp.
Hovolja, hovfett osv gör att hovarna hela tiden behöver detta och slutar man med det så blir det samma sak igen.

Människans händer är inte samma sak som hästars hovar, inte riktigt samma material :)

Min hovslagare rekommenderar också vattenbad till hästarnas hovar. Minst två ggr i veckan á 20 minuter.

Min hovslagare rekommenderar också vattenbad till hästarnas hovar. Minst två ggr i veckan á 20 minuter.

:bow: :bow: :bow: Ja, jag säger ju det :) På filmer om hovvård så pratas det också om vattenbad :) Bra att det finns andra människor som också vet om denna bra metod, som dessutom är gratis :rofl:

Vattenbad är bra för att luckra upp hovarna. När man ska verka hovar som är hårda så är vattenbad bra. När man vill svalka benen är det bra med vattenbad. Jag har ställt hästens hovar med vattenbad med lite jodopax i för att göra rent i hovarna. Vatten har underbara egenskaper men återfettning är vatten dåligt på. Javisst, hovarna blir blöta så länge dom står i vatten men sedan torkar dom och när dom gör det så tar dom fettet med sig, precis som när ni duschar, ni blir blöta men sedan måste många av er smörja in er för fettet är borta.

Jag har hört från både hovslagare o andra utbildade människor såsom veterinärer att vattenbad för torra hovar är bra. Dessutom att massera hovarna uppe där de växer. Då sa en stall tjej att man skulle ha hovolja-veterinären svarade då att oljan är till för ens egna händer, att massagen blir enklare då så att vanlig matolja går lika bra. Det är dock massagen som stimulerar hovtillväxten, inte oljan.

Vattenbad är bra för att luckra upp hovarna. När man ska verka hovar som är hårda så är vattenbad bra. När man vill svalka benen är det bra med vattenbad. Jag har ställt hästens hovar med vattenbad med lite jodopax i för att göra rent i hovarna. Vatten har underbara egenskaper men återfettning är vatten dåligt på. Javisst, hovarna blir blöta så länge dom står i vatten men sedan torkar dom och när dom gör det så tar dom fettet med sig, precis som när ni duschar, ni blir blöta men sedan måste många av er smörja in er för fettet är borta.

Ja, så länge hoven står i vatten suger den även åt sig vatten :)

Jag har hört från både hovslagare o andra utbildade människor såsom veterinärer att vattenbad för torra hovar är bra. Dessutom att massera hovarna uppe där de växer. Då sa en stall tjej att man skulle ha hovolja-veterinären svarade då att oljan är till för ens egna händer, att massagen blir enklare då så att vanlig matolja går lika bra. Det är dock massagen som stimulerar hovtillväxten, inte oljan.

:bow: :bow: :bow: Vattenbad + massage ja! :) Det ger suses för torra sprickiga hovar! Man ska inte hålla på att kladda på massa tjafs som hiven blir "beroende" av. Det är som oss, använder vi vissa typer av lypsyl eller handcremer blir handen bra för stunden, men sen måste vi smörja, om och om igen :smirk:

Liknande trådar

Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 542
Senast: jemeni
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 885
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 607

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka