Trasig handled

Mollgan

Trådstartare
Jaha, istället för att skriva skojiga inlägg under Ridning eller Fälttävlan eller... så sitter jag och stirrar på ett gigantiskt gips, från knogarna upp över armbågen. Suck. :(

Efter en okontrollerad avsittning gick handen ur led, en hel hög med ledband gick av och några frakturer på strålbenet (tror jag det kallas). Frakturerna är stiftade och ledbanden lagade. Jag har bra rörlighet på yttersta två lederna i fingrarna och lite begränsat i "knog-leden".

Gips i 1 månad sedan ett plastgips i en månad till...:arghh:

Vill nu gärna höra från er som råkat ut för liknande när ni var igång med ridningen igen, på halvfart och fullt ut (träna/tävla). :sneaky:
 
Sv: Trasig handled

Vad tråkigt! :(

Jag bröt armen när jag var liten och fick då ha gips en månad och ordinerad vila ytterligare en månad. Det var ju dock en okomplicerad fraktur på något av underarmsbenen som bara krävde gips.
 
Sv: Trasig handled

Skadade inte handleden, men fingrarna... Red igen efter ca en vecka, trots läkarrekommendationer om att inte göra det... Red med enhandsfattning ;) och mest bara för att hålla igång hästen, så han inte skulle bli hyperaktiv :p Mycket skrittövningar blev det...
 
Sv: Trasig handled

Tack för svar!
Ok, så fastän det var en okomplicerad fraktur ändå ta de lugnt en hel månad. Suck. Antar jag väl har att vänta ngt liknande.
 
Sv: Trasig handled

Jo, haha, enhandsfattning funkar ju.. Fast vågar nog inte hoppa så. Hur lång tid tog det innan fingrarna fungerade normalt?
 
Sv: Trasig handled

Hej!

Jag gjorde en liknande grej för många år sen, men lyckades bara bryta handleden och få nån typ av felläge på sagda ben. Det jag minns mest var när läkarna försökte dra benet rätt igen, dom drog och drog och drog och plötsligt knäckte nånting till. Läkarna stannade upp, såg glada ut och sen sa en av dom " nej, tyvärr det vara bara min penna som gick sönder".

Angående konvalescens vad jag gipsad i typ 8 veckor, sjukgymnasticerade samtidigt, när jag fick ta av gipset fick jag bära hem det med den nyläkta armen och fick sen order om att leva precis som vanligt. Jag hade ont i nästan 2 år efter och har alltså fortfarande kvar felläget, men lider inte av det :-).

Men är ledband inblandade kan jag tänka mig att det blir en längre konvalescens.

/Lavinia
 
Sv: Trasig handled

Det är nu sju månader sedan och jag är fortfarande svullen över leder, svagare i vissa fingrar och har svårt att fatta vissa grepp... Men man lär sig ju tekniker, som gör att man kan fungera/ använda handen utan att det gör ont. Hålla tyglarna på "normalt" sätt gick efter ungefär två månader. Det som gör ont nu är om jag rider en häst så att jag får "mycket i händerna", så det undviker jag ;)
 
Sv: Trasig handled

Oförskämda läkare! Höll hen på med pennan samtidigt under behandling?! Fick du förklaring till varför felläget inte rättades? Jag tänker om man påbörjar ett försök, ger man bara upp sen? Gick det inte att operera?
 
Sv: Trasig handled

Usch låter ju inget vidare! Men blir det bättre och bättre? Ävenfast det går långsamt?
 
Sv: Trasig handled

Ajajaj… Men, gips en månad låter som rena lyxen… Jag opererades för brutet båtben i början av september och får ha hela armen gipsad i 7 veckor, sen bara hand och underarm i 6 veckor till… Sen lär ju min arm vara så gott som borta… :rofl: Kanske aldrig blir helt bra heller… :(
Innan detta gick jag med frakturen obehandlad i 6 veckor, efter en trafikolycka i juli (med massa andra skador som följd). Innan dess födde jag barn i april, med en jobbig graviditet innan dess. Så hästen är inte riden på… 1 år och 2 månader nu… Tjoho… Pauser sägs ju vara bra för unga hästar men så här långa…? :D
 
Sv: Trasig handled

Jobbigt! Varför blev inte frakturen behandlad? Båtbenet har jag hört kan vara besvärligt att få skada på. Hoppas det läker bra!
Har du ingen som kan hjälpa till m hästen? Eller kan du jobba den lite från marken? Håller med om att det låter som en ganska lång viloperiod även för en unghäst!

Jag längtar till gipset är borta. Ska ju ha ett plast-dito istället men hoppas/tror det är en sån där plastskena som man kan ta på och av. Själv. På torsdag är det halvtid för gipset och då ska stygnen tas. Undrar om man får komma m önskemål, ska i så fall be om lite mindre gips :D.
Som det är nu är det väldigt begränsat med vilka kläder jag får över armen. Tur jag har en sambo med större storlek än jag :p.
 
Sv: Trasig handled

Dom såg inte frakturen på första röntgen… :grin: De sa åt mig att det var en stukning som jag skulle träna… Men den blev inte bättre. Gjorde bara ondare. Grannen, som är läkare på annat håll skickade mig till röntgen igen, och då hade jag ju tränat frakturen rätt ful så.. ja, operation, då de plockade benbitar från höften med.. :)
Svårt att hitta nån annan som vill jobba med en grön nordsvensk, men jag tror han överlever. Kanske kan tömköra lite nu i vinter.

Längtar också efter att bli gipsfri… Runt 10 december för min del. Håller med om att det är svårt med kläder. Jag har fått klippa sönder en del för att ha nåt alls att ta på mig :)
 
Sv: Trasig handled

Hej!

Han hade pennan i byxfickan och tog rätt bra spjärn med hela kroppen rätt på pennan :-).

Jag tror de fick bort "det värsta" felläget, men det var inte tillräckligt stort för att att motivera en operation, tydligen. Och jag lider ju inte av det nu så :-)

/Lavinia, överansträngda handleder, men själva brottet känner jag inte av
 
Sv: Trasig handled

Hej!

Min pärla har bara gått sporadiskt i flera år pga skador och sjukdomar. Hon är superfin. Jag tror inte du behöver oroa dig :-)

/Lavinia, startade sin första tävling med pållan igår, vi var egentligen inte alls redo men nåstans måste man ju börja :-)
 
Sv: Trasig handled

Jag flög av en häst och lyckades krossa handleden i januari i år (vilket resulterade i en inopererad platta) och gick gipsad i åtta veckor. Sen var det regelbundna träffar hos en arbetsterapeut med hemläxor på olika rörelser som jag skulle utföra varje dag. Jag var väldigt flitig och tränade noga, allt för att handleden skulle bli stark och rörlig igen.

Sjukskrivning är inte min grej, jag började klättra på väggarna efter ett par dagar och humöret blev därefter. Första ridturen efter olyckan var tre veckor efter operationen. Inget att rekommendera kanske men jag hade sån abstinens så det var inte klokt...

Fast som andra har nämnt, ledbanden gör att läkningen tar längre tid. Försök att ha tålamod :)
 
Sv: Trasig handled

Nej, jag är inte särskilt orolig :) Hästen är toksnäll och väldigt lättlärd så han minns nog det han lärt sig. Och det är ju ingen tävlingshäst så vi får ta tag i ridning och körning till våren :)

Innan idag höll grannens hingst på att göra mig gipsfri :angel: Han slängde sig iväg och av ren reflex tar man stöd även med den gipsade armen över grimskaftet. Det knakade lite mitt på underarmen och det är lite mjukt där nu, men stadgan är kvar, och jag byter gips om en vecka så det får vara ett litet hål där… :angel: Får se vad överläkare Hansson tycker om det, som tyckte att en tidning eller en kaffekopp var lagom belastning för min högerhand… Men att mocka tre boxar och hantera två nordsvenska pojkar och en spansk hingst är väl lugnt? :D
(Jag vet, inte så smart, men 13 veckor är lååång tid med kaffekopp och tidning…)
 
Sv: Trasig handled

Hej
Har ett trasigt ledband efter en bilolycka. I mitt fall kan de inte laga det och i slutändan blir det stelop av handleden. Efter op red jag inte på tre veckor. Är fortfarande snart 4 mån väldigt instabil. :(
Skönt att de kunde laga ledbanden på dig :)
Hoppas du mår bättre snart!
 
Sv: Trasig handled

Aha-då tar jag tillbaka! Såg framför mig någon som pillade medpennan m ena handen och drog i dig med andra.
 
Sv: Trasig handled

Tack!
Hu vad jobbigt m stel-op! Har du ont också?
Hoppas du blir bra snart!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
5 326
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp