Trappa ner foder?

niikon92

Trådstartare
Hej alla kunniga :)
Just nu är min häst i gång för fullt, men ska nu under ett par veckor gå lugnare och lite halvt om halvt vila :)

Nu äter hästen 1,5kg Krafft om dagen. Ska jag trappa ner lite pö om pö, eller kan jag sluta ge direkt och bara ge 0,5kg vid ridning?

Mvh Niikon92
 
Hej alla kunniga :)
Just nu är min häst i gång för fullt, men ska nu under ett par veckor gå lugnare och lite halvt om halvt vila :)

Nu äter hästen 1,5kg Krafft om dagen. Ska jag trappa ner lite pö om pö, eller kan jag sluta ge direkt och bara ge 0,5kg vid ridning?

Mvh Niikon92

Att dra ned på ett kraftfoder har jag aldrig ansett varit något speciellt, däremot när man ska öka ett kraftfoder bör man göra under en övergångsperiod.

Så dra ner på givan under perioden men öka/minska inte huller om buller under tiden utan öka sedan när hästen ska gå för fullt igen.
 
Att dra ned på ett kraftfoder har jag aldrig ansett varit något speciellt, däremot när man ska öka ett kraftfoder bör man göra under en övergångsperiod.

Så dra ner på givan under perioden men öka/minska inte huller om buller under tiden utan öka sedan när hästen ska gå för fullt igen.
Tack för svar :)
 
Hej alla kunniga :)
Just nu är min häst i gång för fullt, men ska nu under ett par veckor gå lugnare och lite halvt om halvt vila :)

Nu äter hästen 1,5kg Krafft om dagen. Ska jag trappa ner lite pö om pö, eller kan jag sluta ge direkt och bara ge 0,5kg vid ridning?

Mvh Niikon92

Ta bort kraftfodret rakt av. Behövs inget heller bara för att du rider då och då, ge en morot eller nåt.

Upptrappning ska ske långsamt, ta bort kraftfoder kan man göra direkt.
 
Ingen dum idé att trappa ner långsamt också faktiskt, då får hästen en chans att anpassa sig till den nya kosten. Men håller med om att försiktig upptrappning är viktigare :)
 
Ingen dum idé att trappa ner långsamt också faktiskt, då får hästen en chans att anpassa sig till den nya kosten. Men håller med om att försiktig upptrappning är viktigare :)

Grovfodret är ju ändå den stora delen av foderstaten, finns ingen hälsomässig anledning att ta bort havren lite långsamt. Ge en näve lusernhack och en morot i krubban om det måste skramla.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 744
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
504
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 886
Senast: Freazer
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 336

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hur akut är det med verkning?
  • Köp av häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp