Träpellets

Qluring

Trådstartare
Hej.
Använder för tillfället halmpellets i mina boxar men då storhästen är en riktig kissenisse så går det åt väldigt mycket till hennes box. Fick nys om att många börjat använda träpellets vilket verkar vara minst lika bra och dessutom betydligt billigare. Ringde till Byggmax för att kolla med dem att deras träpellets är 100% rent från ev. tillsatser men blev då informerad om att träpellets inte är lämpligt att använda i en hästbox. Enl. han jag pratade med bildades gasen kolmonoxid av pelletsen.

Har googlat på det men inte fått fram ngn info om att så skulle vara fallet och har själv svårt att tänka mig hur den gasen skulle kunna bildas av en ren naturprodukt som enbart är pressad?

Ngn som vet?

Sv: Träpellets

Läste lite, och det verkar som att obehandlad, otorkat trä bildar koldioxid med syret, medan torkat, tex pellets, bildar kolmonoxid. Är nog ingen höjdare i boxen, även om man ahr en bra ventialtion lär det ju gasa lite precis vid ytan av ströet och det är nog inte så nyttigt att ligga och sova i.

Kan kolla lite mer med en kollega på jobbet som har jättestor kunskap om det mesta som rör kemi.

Det får du jättegärna göra! Vill ju inte använda ngt i boxen som kan vara skadligt. Får fortsätta med halmpelletsen tillsvidare...

Jag har oxå hört att träpellets är skadligt
Sambon såg ett reportage på tv om hur skadligt det var för både djur och människor. Jag skulle inte använda det.

såpass alltså? Jag har det i kattlådan ... Visserligen använder de den inte jättemycket. Men kan man använda halmpellets istället tro? Hur smått blir det när pelletsen faller sönder och hur hårda är de när de är hela?

Det är samma spån i spånbalar som i träpellets enda skillnaden är att den är pressad till pellets under upphettning. Spån i balar är lika torr annars hade det inte gått att bala den i plast och det är också anledningen till att det inte går att bala råspån för den däremot är blötare.
Så om man använder balat spån eller träpellets är samma sak. (Det är anledningen till den roliga prisutvecklingen balat spån hade för något år sedan när pellets blev stort då det är samma spån de konkurrerar om)

Pelletsen är rätt så hård. Den faller inte isär när katter går på den iaf. Vet att en del använder halmpellets till kattlådor, till höns, kaniner och att det fungerar.

Det man kan göra är att fukta på halmpelletsen då sväller den upp och går isär. (Blir som spån då i storlek) Den torkar fort så det är ingen fara så. När den är isär och torr och katterna kissar i den då fungerar den precis som kattsand. Det blir en klump av kisset.

Hittade detta på en sida:
---------------------------------------
Träpellets avger kolmonoxid som hittills kostat minst åtta människor livet. Trots det är kunskapen om denna nya förgiftningsrisk dåligt samlad – och spridd.

Träpellets är ett populärt nytt bränsle – »grönt«, förnybart och koldioxidneutralt. I Sverige har användningen mer än fyrdubblats på 13 år. En tredjedel går numera åt för att värma upp villor. Till skillnad från exempelvis flis är träpellets torra. Fukt, förmultning eller förbränning är alltså inte problemet och därmed heller inte syrebrist i första hand.

I stället handlar det om så kallad autooxidation. Luftens syre reagerar med fetter, hartser och andra ämnen i trämaterialet. Då bildas kolmonoxid utan att syrehalten sjunker särskilt mycket. Samtidigt som syret i luften inte ligger på farlig nivå kan kolmonoxidhalten vara omedelbart dödlig. Alltså räcker det inte att bara mäta syret, man måste också gå rakt på kolmonoxiden. Ändå spelar syrehalten roll. Är den lägre än normalt i luften så ökar risken för kolmonoxidförgiftning.
----------------------------------------

Finns fler sådana här sidor med denna info

Och du missade att ta med informationen att det gäller allt spån, pellets, timmer och flis som förvaras i stor mängd i helt slutna utrymmen utan ventilation.
När vi pratar stor mängd så handlar det om många ton i täta utrymmen helt utan ventilation, så snart dessa utrymmen har vädrats så är det helt riskfritt att gå in där.

Och som sagt exakt det samma gäller för spån som väl använts i häststall i alla tider tom förr med sämre ventilation så lär inte vara något som man behöver bekymra sig om endast ha i tanken om man köper hem stor mängd i lösvikt att då inte förvara den tex i en sluten konteiner utan ventilation utan att vädra innan man går in där (vilket alltså även gäller om samma konteiner innehåller spån)

Liksom gylle skriver verkar det ju handla om stora förvaringsutrymmen. Såg också att många stora stall gått över till träpellets och att ett t o m var sponsrat av en tillverkare av bränslepellets.

Där jag kopierade detta ifrån stod det inget om det !
Hade det gjort det så hade jag sjävklart skrivit med det oxå.

kl

Tyckte det kändes värt att citera ur den artikeln

"RIDSPORT kontaktade forskaren Urban Svedberg, som skrivit rapporten om träpellets.
- Jag tror inte det är någon som helst fara för hästarna, säger han.
- Bildningen av kolmonoxid är långsam och kan bli ett problem i slutna utrymmen. Den ventilation som trots allt finns i ett häststall är fullt tillräcklig för att ventilera bort kolmonoxiden, och jag misstänker att halten kolmonoxid är i princip noll i dessa miljöer."

Jag har kört bränslepellets till den ena i någon månad nu. Det är samma sak i det som i ströpellets för häst - bara annan prislapp. Är 100% trä i båda två.

Hästen lever och har hälsan än kanske ska tilläggas, och det fungerar excellent bra. (Jag orkade inte ta hem en pall spån för shettisen bara, tittade på alla pallar bränslepellets vi har, pratat med en kompis som kört just bränslepellets utan problem och provade. Fungerar super, och suger upp banne mig bättre än torv tom)

Tillägg: Vi har pelletseldning alltså. Veckoförråd. I köket. JAG lever också än. Trots 6 - 7 år med pelletseldning. Och det är MER pellets i förrådet än det är i hästboxen.

KL

Vi har torv i vårt stall och min häst är en riktig kiss-häst ;)

Allt var en sörja när vi bara körde på torv.

Vi gjorde så att vi slängde in tre påsar träpellets och en torvbal över pelletsen (på den befintliga bädden). Sen tar det några dar för dem att trampa sönder pelletsen men efter det var det verkligen kanon! Tre påsar i boxen räckte en månad (man fortsätter dock att slänga in torv som vanligt, för oss en gång i veckan).
Vissa i mitt stall slänger bara in två påsar och det funkar fint för dem, min häst kissar med så jag tog det säkra kortet.

Men som sagt, släng in två- tre påsar på en gång och det håller länge.
Torrt och fint och lättmockat. Rekomenderar starkt! :D

Jag har träpellets i bädd för andra vintern nu och är supernöjd. Så mkt billigare och bättre än tex torv, råspån eller vanligt spån som vi haft tidigare vintrar. Det går åt minimalt med strö och är extremt lättmockat. På fyra boxar fyller jag 1 kärra med skit. Så gödselkostnaden minskar också. Vi lägger på en 16 kg säck i veckan som vi blöter upp med varmt vatten. Under har vi en bädd med kalklager i botten. Kostar ca 500 kr att göra själva bädden. Har goda vänners hästar som står inne väldigt mycket på detta underlag o även de är supernöjda :-D

Liknande trådar

Hästvård Jag har läst mycket om träpellets och eftersom att det verkar vara helt okej för hästarna (:confused:) och väldigt många är nöjda så...
2
Svar
21
· Visningar
6 112
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka