Transpoteras med/utan täcke?

TheHunted

Trådstartare
Tycker ni det är okej att åka transport med hästan utan täcke?

Syftar nu på sommaren.

Enligt en person (nämner inga namn) så är det säkrare då det är mer risk att hästen skadar sig utan täcke?

Vad tycker ni??

MvH//theHuntedOne

Sv: Transpoteras med/utan täcke?

det beror helt på väder och transportsträcka tycker jag.

fast min valack har oftast täcke på sej för även om svansen är lindad så trasslar han till den.

Men om det är soligt och varmt, ska man då ha svetttäcke eller skippa täcket??

Jag transporterar oftast min häst utan täcke. Har ylletäcke på sen höst/vinter/tidig vår och då transporteras han bara korta sträckor. Givetvis har han alltid höga transportskydd, boots och glädergrimma.

På sommaren när det är varmt har jeg ett finmaskigt svett/flugtäcke men det har jag pga att vi alltid när vi kör hemifrån/kommer hem måste köra en bit i skogen på mindre slingrig väg där man kör långsamt och får då ofta in bromsar och andra insekter i släpet vilket gör hästarna oroliga när de inte har något på sig. Hade det inte varit för detta så hade mina åkt bara på sommaren.

Jag säger absolut nej till täcke i transporten på sommaren (om det är sommarväder). Kan du förstå hur varmt det ska bli? Om man inte har nåt riktigt tunt typ nättäcke eller nåt... Om hästen ska behöva täcke på sig i transporten för att den annars skadar sig kan man ju undra hur den transporten ser ut invändigt... Jag vill inte att min häst ska dö av värmeslag.

Det beror ju på väder och vind som sagt och om hästen är själv i transporten eller har kompis.....

Åkte senast igår på morgonen innan 9 i 10 mil utan täcke och 10 mil hem vid 3 tiden utan täcke och det gillade hästen, var sval o skön och trivdes så absolut inget täcke i sommarhettan!!!

Hade dessutom nerfälld lucka... :p

Om det är himla varmt på sommaren så är det snarare plågsamt för hästen att behöva ha på sig täcke :crazy:

Jag har aldrig haft täcken nån gång på hästarna i transporten och de har aldrig skadat sig för det. Men jag har alltid lyckats få tag på hästar som inte är frusna av sig och kanske transporter med dålig ventilation... ;)

Min häst åker HELT naken i transporten och har då aldrig skadat sig. Men sen står han ju visserligen lös baklänges också...

Har inget täcke på sommarn då det är varmt.. Däremot har jag det på vinter då det är lite kyligare ;)

Jag ser absolut ingen anledning på att ha täcke på hästen om det är sommar och varmt.
Min häst åker naken och är nöjd med det :)

Jag transporterar i princip alltid min häst utan täcke på sommaren.
På vägen hem brukar hon ha ett nät/svettäcke men annars inget alls. Det behövs verkligen inte något täcke den här årstiden!

Jag tycker att om man maste satta pa hasten ett tacke for att den inte ska skada sej, sa behover man egentligen se over sin transport.
Det finns ingenting i varan transport som en hast kan skada sej pa...och hade det funnits det hade jag aldrig anvant den transporten, med eller utan tacke.

Jag skulle inte satta tacke pa en fin sommardag....det finns ingen anledning till det.

Senast ändrad:

Är det bra väder slänger jag inte på ett täcke... Och seriöst, hur mycket skyddar ett täcke egentligen? Min häst sulle bli galen av värmen om han fick ha på sig ett fleecetäcke.....

Min häst har alltid ett fleece täcke på sig. Även om det är så varmt att han kommer fram svettig. Tar jag av det så får han alltid problem med urinen annars och det är det inte värt.

Innan jag kom på detta så förstår jag att han inte vill åka transport!!! :)

Hur göra alla med lukorna på transporten?
om det är tex. över 20 grader, har ni då luckan där bak öppen, eller stängd eller halvöppen som det går på vissa transporter...

Jag har min öppen när det är varmt. Hästen är kolugn och om möjligt står han lugnare när den är öppen.
Han är van vid det mesta i transportväg efter travtiden :) så han jagar inte upp sig i onödan där inne. Däremot om han blir varm pga att det är för kvavt där inne blir han orolig.

Liknande trådar

Anläggning https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/pPv7B6/skracklarm-fran-djursholms-ridskola-hastar-plagas Halta hästar som tvingas gå lektioner... 17 18 19
Svar
372
· Visningar
20 203
Senast: Grazing
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
641
Senast: cowgirl81
·
R
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 743
Senast: Roheryn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
23
· Visningar
2 803

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka