Transportskav på svansen.. hur skydda?

S

sandrew

Hej!
När vi hämtade hästen i helgen, så skavde hon av rejält på svansen. Typiskt nu när det är så fint väder också, så att alla flugor och knott kommer fram.
Jag har tvättat av det dagligen, och smort in med idominsalva (rek. från vet) Men, nu när det har vart så fint väder dessa två dagar så har flugorna kommit och tuggat på henne. Det är inte så farligt, men jag är en riktig hönsmamma. :crazy:
Finns det nåt sätt så hon slipper de här förbannade flugorna? Linda svansen tyckte varken jag eller veterinären att jag inte skulle göra, bättre om det får andas.
Finns det ingen salva som är snäll mot brännskador som flugorna hatar?!

Sv: Transportskav på svansen.. hur skydda?

Ge henne ett flugtäcke med svanslapp. Problemet löst =)

Smörja är svårt, du kan prova Tar Plaster, det är plåsterspray med tjära, ger en genomskinlig hinna. Annars så nästan alla medel försvinner efter ett tag. Akta dig för sånt som innehåller olja, samt fyra ess hästsalva,d et kan bränna i solen. Helosan t ex går bra, men sitter knappast kvar.

Men enklaste, lättaste lösningen är att ge henne ett flugtäcke med svanslapp. Finns från ca 300 kr och uppåt. Börjes har ett som heter Fly stop, som är billigt men prisvärt (finns tråd om det på utrustningsforumet). Börjes kan om man beställer innan kl 12 på dagen och gör telefonbeställning, mot en extra avgift om 75 kr, skicka extra snabbt.

Tack för svaret! :)
Har ett flugtäcke, men det har inget för svansen, konstigt nog.
Men det ska jag genast kolla upp! Tack!

Du kan ju köpa nättyg eller ta bomullstyg eller slakta en luva eller vad som, och sy på en svanslapp på täcket du har om du vill, om du inte vill köpa ett nytt.

Liknande trådar

Utrustning Min häst går på lösdrift och vi är ute och tävlar ibland. Inte en bra kombo då han är världens värsta smutsgris! Så även om vi är rena...
Svar
10
· Visningar
1 260
Senast: Millz
·
Hästvård Jag köpte en häst för 1,5 månad sedan. Han hade ett sår på ena höftknölen när vi hämtade honom. Till och från har det gått från...
2
Svar
22
· Visningar
5 541
Senast: Mustang
·
Hästvård Hej och hå. Hur sjutton kan man skydda skap/ljumskar/insida lår från de bitande odjuren? Främst utomhus, typ i hagen och eventuellt vid...
Svar
4
· Visningar
1 784
Senast: MonteRose
·
Hästvård Hej! Jag har en islandshäst på 11 år och förra sommaren så upptäckte vi att han har fått sommarexem. Vi började behandla så gott vi...
2
Svar
23
· Visningar
4 538
Senast: linda93
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka