Transportproblem

M

Monkas

Vi har två hästar som vi vill ut och åka transport med då och då. Med ridtravaren är det inga problem. Han går på och av helt ok, står still under resan. Stoet, en C-ponny, håller igång duktigt under färd. Lastningen går bra, men sist så ställde hon sej med alla fyra ben längs med ytterväggen och lutade sej mot mellanväggen. Sen la hon sej ner!! På tillbakavägen så fick jag köra dom en och en. Då fick hon stå brett och det verkade hon gilla även om hon stod och hängde mot väggen.
Frågan är nu hur man ska lyckas transportera dom tillsammans, för det måste vi ibland. Vi kan inte justera mellanväggen så att en häst får det bredare. Kan man köra utan mellanvägg?????? Skaderisker??? Finns det någon med liknande problem?? Har ni kunnat lösa det och isåfall hur????

Sv: Transportproblem

Min kompis häst har också på senare tid börjat lägga sig ner i transporten!! :crazy: vi vet inte riktigt vad det beror på.
Jag tror inte att åka utan mellanvägg med två hästar är så bra! med tanke på skaderisken om dom skulle börja bråka, om den ena skulle komma ur balans och ramla åt sidan osv

Sv: Transportproblem

Om jag läst Djurskyddslagen vad gäller transporter rätt, är det inte lagligt att köra utan mellanvägg när du transporterar häster.

Jag hade nog kört hästarna en och en, jag tycker det låter som ett klart fall av klaustrofobi/dålig balans. Släng ut mellanväggen och låt krångelhästen åka brett några gånger, se om det gör någon skillnad. En f d älg levde runt rejält i holken till vi provade utan vägg. Då sprang han plötsligt på transporten och stod som ett ljus hela vägen.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Ska hämta en helt ohanterad 5 årig nordsvensk valack nästa helg och köra honom den 3 timmar långa resan hem. En vän hämtade 2 ston...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 925
Senast: labb
·
Skola & Jobb Hur funkar det egentligen? Jag hoppade av gymnasiet efter första året och började jobba, på grund av skoltrötthet och allmänt dåligt...
Svar
3
· Visningar
2 255
Senast: DeadSerious
·
Hästhantering Har två hästar, en fjolla som åker bredare än vanligt (har extrabrett släp) som tidigare fått i princip blackouter i transporten, man...
Svar
7
· Visningar
1 356
Senast: axel
·
Äldre Jag tror att vi precis har varit med om den absoluta höjden av idioti i bostadssammanhang! Dottern har precis blivit sambo och flyttat...
2 3
Svar
42
· Visningar
8 882
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross