Transportgolv

Status
Stängd för vidare inlägg.

QuickStar

Trådstartare
jag igen med mina renoveringstrådar :crazy:

Nu har jag hittat en aluminiumplåt stor nog till min transport, priset är överkomliga 400:- och då har jag plåt så det blir över :)

MEN plåten är bara 3mm tjock. Jag är skeptiskt till att det räcker även om jag sätter dit fler balkar under golvet, vad tror ni?

Tanken var eg. bara att lägga alu-golv med gummimattorna över alt. att lägga ett plywoodgolv på 24 mm och sedan gummimattorna (som det är nu) det senare alt. skulle vara karosseriplywood (sån behandlad) och skulle landa runt 2000:- totalt.

Men å andra sidan kunde jag ju köpa min alu-plåt och lägga en tunnare (typ 12mm) vanlig plywoodskiva mellan alu-golvet och mattan, vad tror ni om det? blir det tillräckligt stark att hålla 650kg häst?
Summan landar då under 1000-lappen.
Plywood skivan kommer ju kanske behöva bytas inom några år men det blir ju inte så fasligt dyrt. Väggarna som sitter (satt) på transp. är bara dåliga i kanterna så man borde kunna pussla ihop ett extra golv av dom som håller ett par år.

Vad tror ni om det hela, var blir billigast i längden? :)
Hur tjocka är era alu-golv?

Vad har du för släp?

Vi har plockat sönder vårt Valleryd, (senare 90-tal)
Och faktum är att det är golvet som stabiliserar upp hela vagnen! Därför behövs det ett rejält golv.
Nu har vi svetsat om ramen och den håller ihop mkt bättre men jag vill fortfarande ha ett trägolv. (Vi har sedan aluminium ovanpå det.) Vart har du hittat plywood i 24 mm? Pris?

Jo, att golvet hjälper till att stabilisera upp vagnen har jag märkt men jag tror nog att det funkar med alu-golv också, har tänkt att lägga golvet ca 10-15 cm upp på väggen för att förhindra fuktskador så jag tycker det borde blir ganska stabilt, dessutom om jag lägger en tunnare plywoodskiva ovanpå alu-golvet så borde det fungera, men jag är givetvis inte säker! :)

Mitt är ett Trane från -77, våra kanske är byggda på olika sätt? mitt var ganska stabilt när jag körde en vända utan golv med det... ;)

Karosseriplywood (formplywood) hittade jag på Woody Bygghandel, den var visst 21 mm tjock, ursäkta! (minnet är bra men kort) den är filmbelagd så den tål vatten och fukt bra. Finns även mönstrad (vira- mönstrad). Kostar ca 230:- kvadrat metern tror det är exkl moms.
Om jag inte minns fel fanns det även en tjockare man kunde beställa hem :confused:

Woody har plyfa i måttet 1200 X 2500 X 24,0 eller 1500 X 2500 X 24,0 för 458kr/kvm och väger 16,8 kg/kvm.
Snordyrt tycker jag :crazy:.

//kristel, som snart ska byta sitt transportgolv :crazy:

Kan aldrig tänka mig att 3mm skulle kunna räcka. Men jag har samtidigt ingen aning vad som krävs. 8-10mm kanske?

Skulle oxå vilja veta hur tjockt man bör ha. Ska precis till att byta golv i mitt. Tidigare låg det en 22mm karossplyfa (dyrt :( )men jag tror att jag kan få tag på aluminiumplåt riktigt billigt bara jag vet hur tjock den ska vara! :bump:

Jag tyckte också att 3mm låter lite, men dels så har någon här på buke hävdat att det ska räcka sen frågade jag han jag ska köpa det av om han trodde det och han sa att det kommer definitivt hålla om jag har en 12mm plywoodskiva ovanpå.
Han kunde även ordna tjockar om jag ville ha så det är inget "försäljnings trix" för tt jag inte ska handla av någon annan.
Ska ut dit idag, ska då kolla på den och se hur stark den verkar vara. Ska även kolla om han har tjockare och hur tjock den isåfall är.

Kollade med Boj, de har 5mm aluminium golv och bara mattan ovanpå det, inget trä och de hävdar att 5mm räcker gott och väl.

Så hittar jag 5mm köper jag det annars får det bli 3mm och en 12mm träskiva.

Är precis igång och byter golv i min transport och blev lite förundrad över tätningsmassan längs kanterna mellan golv och tak. Vad är syftet med det? Jag får känslan av att massan i stället håller kvar fukten i skarvar så det murknar fortare.
Vad har ni för åsikter/erfarenheter. Hade era transporter det också och hur tycker ni att det påverkat golvet?
(Jag ska lägga in två lager med 12mm vattenfast plyfa så jag får en tjocklek på 24mm.)

Mvh T

Min hade inget sånt när jag tog ut mitt golv.
La inte in nåt sånt heller...
Har ingen aning om det håller bättre eller sämre med sånt.

Enligt de tillverkare jag talat med samt den mekaniska verkstad jag varit i kontakt med som byter mängder av djurtransportgolv så räcker det med 5 mm aludurk.

*surar, för jag vill också ha billig aluminium och tycker att mnementh ska dela med sig till en skånetös av sitt billiga* ;)

Oj, 5mm är ju hur lite som helst! Hur tätt är det mellan balkarna undertill? Mitt släp har bara balkar längs kanterna, en längsgående balk i mitten + en tvärgående ungefär där framhovarna hamnar. Men det kanske räcker...

Finns det inte risk att det kryper in fukt mellan aluminiumet och plywooden?

Problemet är att jag nog bara kan få tag på hela plåtar. Finns antagligen ingen standardstorlek på plåtarna som är tillräckligt stora för att räcka till hela golvet. Svetsa vill man ju slippa. Tydligen finns det spåntat "aluminiumplank" som de bland annat använder i lastbilssläp o.s.v. Det bästa vore om man kunde få tag på sånt men då är det säkert helt andra priser :(

Får hoppas att det finns plåtar som är 2x3.6m :D

Tror du inte att man skulle kunna "poppnita" fast durken i balken där man ev. behöver skarva :confused: så slipper man ju svetsa? Fast svetsa borde en smedja kunna hjälpa till med, så länge man själv lagt in golv och pusslat ihop så skulle nog inte det innebära för hög kostnad med svetshjälp "utifrån".

//kristel, som fortfarande hoppas :D

Var på skroten igår och hämtade min aluminium igår, enligt han jag pratade med ska 3mm räcka, han garanterade det, han tog trucken och tryckte gafflarna imot och det blev inga bucklor. Tryckens kraft borde motsvara eller vara större
än trycket hästen utsätter plåten för.

Dock tänker jag ändå lägga en 12mm plywood för säkerhets skull.
Visst kommer fukt krypa in till trät och bli liggande där men det är jag villig att byta efter några år (tror jag :))
Ska lägga våtrumssilikon mellan alu-golvet och trägolvet.
Trägolvet kommer vara i 3 bitar nu bill och börja med eftersom jag har de gamla väggarna över, ska använda "mitten" på väggskivorna dom är inte ruttna utan bara i kanterna.
Det blir 1 del på var sida om mellanväggen och en längst fram.

Ska kolla lite hur mycket aluminium de har kvar på skroten i såfall kunde man ju lägga dubbels alu... det blir ju 6 mm *funderar*

Jag har balkar runt om, en längst mitten och sen tvärgående var 60 cm ungefär. I nosen sitter bara 1.

Enligt han på Boj finns det INGEN chans att hästen trampar igenom ett 5mm golv, det finns tydligen Boj-vagnar sen tidigt 80-tal med alu-golv i original som fortfarande rullar.

Jag ska lägga en bit gummimatta (eller sån gummimassa) mellan balkarna och alu-golvet för jag har hört flera som sagt att det kan skramla mycket annars.

För hållfasthetens skull vill man nog ha det svetsat. Men som sagt det fixar en smedja i en handvändning!

Ska kolla i helgen vilka dimensioner jag kan få tag på och var priserna hamnar.

Trodde inte att aluminium var så hållbart, var övertygad om att det skulle bli bucklor med så tunn plåt :crazy:

Men om jag ska lägga 5mm så måste jag alltså svetsa fast två extra tvärgående balkar. Det är en baggis :bump: Nu återstår bara att kolla priser och vikter för att se hur mycket man vinner på aluminium! :)

Jag trodde också att det inte skulle gå men när det inte blev några buckor av en monster truck då borde det ju hålla för hästarna med.
Jag kör på 3mm alu antingen med 12mm plyfa ovanpå eller ytterligare 3mm alu ovanpå.
Det kan jag inte tänka mig att det inte skulle hålla efter vad kunnigt folk har sagt.
Jag har ju några fler balkar än dig men det är ju ganska enkelt att ordna dit.

Svetsa eventuella skarvar måste väl vara det bästa, det blir ju tätast och mest hållbart då, en bra idé är nog att försöka lägga skarvarna längs med en balk och kanske inte precis där hästens hovar är utan kanske framför hästen eller under magen. Då blir det ju mindre slitage på själva skarven... lite funderingar bara..

Har räknat ut att golvet skulle väga runt 70kg och skulle därmed kosta 3500kr. Så nu är det bara att sätta sig ned och fundera om det är värt den extra kostnaden :crazy:

Va dyrt!

Jag köpte ALL min aluminium för totalt 2100:- då har jag så det räcker till dubbelt golv (totalt 6mm) spark skydd, baklucka och lite till annat..

Hmmm... Ja det blir väl billigare om man köper och lägger två lager tunnare skivor från någon skrot. Får ta och kika lite på det istället.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste byta golv i min transport och funderar på aluminiumgolv även om det är dyrare. Lägger man in bara aluminiumplåt eller har man...
Svar
4
· Visningar
2 186
Senast: jennyjenny
·
Utrustning Nu är jag igång igen :D Funderar på att höja taket i transporten så min tant får lite mer utrymme, någon som gjort det? Hur gjorde ni...
Svar
4
· Visningar
1 129
Senast: Rea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31