Transportfråga

G

Goldi

Min häst får lite panik när jag stänger igen släpet. Har ett UME-släp, lilla modellen. Det är ett fönster mitt fram men inga på sidorna. Hon har blivit relativt lättlastad med tiden men när jag stänger igen framdörren så börjar hon kasta med huvudet och sparka. Lugnar ner sig när jag kört en liten bit.
Frågan är om ngn vet eller har tips på om det går att sätta in sidofönster själv. Jag tänker att hon kanske är lugnare om hon ser ut.

Sv: Transportfråga

SJälv har jag ingen aning om, men det är en enkel procedur som tar någon timme på släpvagnsverkstad. Tog typ 50 minuter för VV-verkstaden att sätta sidofönster i min VV. 1500 kr kostade det (egentligen, jag hade dealat till mig det för 1000 kr).

Det är inte en sån där modell av umesläp som låter som en "bongotrumma" när man kör? Isåfall förstår jag att hästen inte trivs... Kolla isåfall om du kan få dörrar och luckor eller vad det nu är som låter så förskräckligt på de där släpen att sitta fast bättre.

Nej det tror jag inte. Hon lugnar sig ju när vi åkt en liten bit.

OK. De tar 2000 för att sätta in ett orginal fönster till Umesläp.

Det är inte en sån där modell av umesläp som låter som en "bongotrumma" när man kör? Isåfall förstår jag att hästen inte trivs... Kolla isåfall om du kan få dörrar och luckor eller vad det nu är som låter så förskräckligt på de där släpen att sitta fast bättre.

har aldrig någonsin varit med om ett Umesläp som låtit så? Har tvärtom upplevt dem som mer isolerade (och därmed bättre ljudmässigt) än många andra sorters släp.

Till ts;

Kanske hon skulle behöva stå bredare (går oftast att fixa på umesläp där man kan ställa mellanväggen lite på sidan). Det är också lättare för hästen att balansera sig om du inte använder korta transportgrimskaft utan knyter fast hästen i ringen nedanför framfönstret. Då kan hästen pendla med huvudet och står stadigare.
Jag skulle tro att hon är orolig innan hon hittar balansen och att det inte har något med fönster att göra. Försökt köra så jämnt det bara går. Lycka till!

har aldrig någonsin varit med om ett Umesläp som låtit så? Har tvärtom upplevt dem som mer isolerade (och därmed bättre ljudmässigt) än många andra sorters släp.

Jag har säkert förväxlat det med något annat märke, men jag har flera gånger HÖRT släp bullra runt på vägarna innan jag ens sett vad det var för något :-)

Jag har väggen lite snedställd så att det är bredare bak. Problemet är ju när jag stänger lilla dörren efter att ha stängt igen baktill. Så länge den är öppen är det OK.

Mitt arabsto fick panik varje gång när vi stängde framdörren.Vi började med bomull i öronen på henne och hon står helt stilla nu.Tror att ljudet förstärks när dom blir helt instängda.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 101
Senast: Hermelin
·
Hästhantering Jag har en ny häst som jag haft i några månader nu och jag visste redan när jag fick hem den att den inte var helt bekväm med att åka...
2
Svar
27
· Visningar
3 075
Senast: kryckan
·
Hundträning Har lite funderingar kring vilka mål andra hundförare som tränar för att kunna tävla i någon gren har kring leken med sina hundar i...
Svar
11
· Visningar
2 045
Senast: Marje
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama