Transportering

S

Saaarah

Hejhej..

Undrar lite om transportering.. Hade nämligen tänkt att låta min mamma köra bilen, men är osäker då hon aldrig gjort detta tidiare (med häst..) Färden kommer vara från skåne till sthlm, är detta klokt eller borde jag anlita en transportör?

Blir glad för alla svar. :D

Sv: Transportering

Hej!
Din mamma kanske känner någon annan mamma som är lite mer van vid att köra häst och släp. I så fall kan kanske den kompisen följa med och så kan dom turas om att köra. Det är bra att ha någon erfaren med sig ifall något händer. Och så är det bra att ha någon att fråga för det är alltid konstiga ljud som hörs och konstiga ryck i bilen och det är svårt att veta vad som är normalt och vad som är tecken på att något är fel.
Lycka till med resan och planeringen!
/nocke/

Det bästa är om någon van kan köra eftersom det är så långt. Men hur man än vänder på det så är det ALLTID en första resa för ALLA.

Jag tycker att mamma ska få provköra lite en kortare sträcka först, och om hon tycker det känns okej och det går bra och alla är nöjda så låt du mamma köra den långa resan.

Min mamma HATAR att köra släp och tycker det är HEMSKT att köra med häst i. Men det fanns en tid då jag inte hade körkort då hon var tvungen :devil: Och första resan så var hon ett nervöst vrak, men körde så fint så. Visst fick jag tala om att 'nej mamma, ingen fara, hästen bara bytte ställning i släpet' och ge lite tips, typ 'de dig INTE ut på vägrenen om du inte har fri sikt och den är bred och bra, de andra kan vänta' och så, men själva resan gick jättebra och de sista gångerna hon körde började hon se riktigt avspänd ut (fast hon sa hon fortfarande tyckte det var äckligt).

Så låt du mamma köra en kortare tur först och går det bra så tuta och kör. ALLA har eller kommer få en premiärtur så låt mamma få sin, men börja inte med att köra så långt utan låt alla inblandade känna på hur det känns först.

Om din mamma är sansad och ni två kan prata utan att bli ovänner och hon också går med på det, så varför inte ? Kör man bara sakta, tar ut svängarna och är försiktig med gas och broms så är det inte så värst svårt att köra häst och släp. Är du med och sitter jämte så kan du ju dessutom hålla koll som alexandra_w fick göra :)
Beoro lite på hästen också, är den snäll att lasta och åka med ?

Jag skulle iväg med hästen en gång och hade lånat ett släp som var alldeles för tungt för min behörighet :devil: pappa upptäckte detta och insisterade på att han skulle köra. Första gången någonsin han körde ett hästsläp och det gick som en dans. Jag var nervösare än han, satt jämte och väste att han skulle sakta ner och ta det lugnt i alla svängar :angel:

Tips: provbacka lite med släpet innan hästen är i, är man inte van att backa släp är det lite klurigt och kan vara stressande om man får köra fram och göra om med en sprattlande kuse i släpet som undrar om man inte är klart snart !

Senast ändrad:

Jag är yrkesförare och jag skulle INTE sätta mig och köra själv med transport om det inte vore enda alternativet.

Jag skulle ta transportör på den sträckan, det blir troligtvis inte dyrare än att köra själv. Tänk på att transporten måste med bägge vägarna.

Det är jobbigt att sitta och köra så många mil med transport även om man är van. Hästen står dessutom mycket bättre i en lastbil än i en transport.

A_K_N skrev:
Jag är yrkesförare och jag skulle INTE sätta mig och köra själv med transport om det inte vore enda alternativet.

Jag skulle ta transportör på den sträckan, det blir troligtvis inte dyrare än att köra själv. Tänk på att transporten måste med bägge vägarna.

Det är jobbigt att sitta och köra så många mil med transport även om man är van. Hästen står dessutom mycket bättre i en lastbil än i en transport.

Tänk vad olika det är =)

Jag (är inte yrksförare) kör mycket hellre själv, och tycker inte det är värre att köra långa sträckor med släp än utan, det tar bara längre tid :angel:

Och kör helst själv för då kan jag pausa mer, jag är inte beroende av något körschema utan kan stanna och pausa när jag anser jag eller hästen behöver det. En transportör har ju en hel massa cirkatider att hålla (men självklart går hästarna före schemat, men du fattar)

Det är väl klart att din mamma kan transportera din häst. Om hon inte är en total bildåre.

Säg bara till henne att hon skall köra som om hon hade ett fullt glas vatten bak i släpet som varken fick tippa eller spilla. Så får hon bilden klar för sig hur hon bör köra med häst där bak.

Hälsning Maja

Stopek skrev:
Det är väl klart att din mamma kan transportera din häst. Om hon inte är en total bildåre.

Säg bara till henne att hon skall köra som om hon hade ett fullt glas vatten bak i släpet som varken fick tippa eller spilla. Så får hon bilden klar för sig hur hon bör köra med häst där bak.

Hälsning Maja

Njea. Hon kommer om möjligt vara ännu mer "mesig" än vad jag kommer vara. så då lär det ju inte vara ngt på problem så. :banana:

Pansi skrev:
Om din mamma är sansad och ni två kan prata utan att bli ovänner och hon också går med på det, så varför inte ? Kör man bara sakta, tar ut svängarna och är försiktig med gas och broms så är det inte så värst svårt att köra häst och släp. Är du med och sitter jämte så kan du ju dessutom hålla koll som alexandra_w fick göra :)
Beoro lite på hästen också, är den snäll att lasta och åka med ?

Jag skulle iväg med hästen en gång och hade lånat ett släp som var alldeles för tungt för min behörighet :devil: pappa upptäckte detta och insisterade på att han skulle köra. Första gången någonsin han körde ett hästsläp och det gick som en dans. Jag var nervösare än han, satt jämte och väste att han skulle sakta ner och ta det lugnt i alla svängar :angel:

Tips: provbacka lite med släpet innan hästen är i, är man inte van att backa släp är det lite klurigt och kan vara stressande om man får köra fram och göra om med en sprattlande kuse i släpet som undrar om man inte är klart snart !

Mnjaaa.. vi har ganska lätt för att bli ovänner.. (iaf jag.. :angel:) Hästen ifråg är lugn som en filbunke att transportera...
Är det någon här som vet reglerna/hemsida för transportering avhäst ? liksom var man kan hyra transporter och vad man bör tänka på. :bow:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 140
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 094
Senast: Red_Chili
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 772
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 403
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar