Transportering - ljud...

D

Durin ox

Vet inte om jag lagt tråden rätt nu, hursomhelst, här kommer en fråga.
Provade att åka hästtransport en liten bit en gång hemma på tomten, väldigt sakta bara för att prova hur det var.
Bortsett ifrån att det skakade en massa och man kände sig lite snurrig eftersom man inte såg ut så lät det en hel del.
Detta var som sagt i låg fart hemma så jag kan bara tänka hur det måste låta om man kör fort på motorväg brevid tex en lastbil.
Sedan dess har jag haft bomull i öronen på hästen, men jag undrar om någon har kollat hur mycket det låter egentilgen, och om olika vagnstillverkare vet hur mycket deras vagn låter innuti. Vissa är ju nästan byggda som en bongotrumma så det måste förstärkas och eka i vagnen. Någon som vet?

Sv: Transportering - ljud...

Har åkt transport på motorväg vid två tillfällen. Ingen rolig upplevelse precis, men den blir ju ett relativt jämnt dån, ganska sövande. Vid min första färd (delade då transport med sjuk fölis, mamman stod på andra sidan skiljeväggen) var det största problemet snarare att mellanväggen vek sig i varje kurva, varpå stoet totalt tappade balansen och höll på att landa i skallen på mig och lille parvel. Detta hade jag ingen aning om tidigare, jag trodde bara att stoet brukade stå och sparka - inte att hon kämpade för sitt liv... Efter det blev det byte till transport med bommar bak istället för snören och stoet har aldrig mer behövt åka med mellanvägg, hon föredrar att stå bredbent.

Har också åkt boggie på väg hem från djursjukhuset en natt (skulle jobba morgonen därpå och försökte helt enkelt sova i transporten). Det var inte heller så kul, varje gång ekipaget bromsade in så trycktes liksom alla tarmar upp i halsen.. Kändes som att åka hiss, fort och på fel håll. Den då vuxna parveln verkade mindre bekymrad än jag, dock såg han ut att undra varför i helsike jag låg och skräpade på andra sidan mellanväggen. :D

Iallafall minns jag inte så mycket av att ljudet från vägen var så farligt! Möjligen har hästarna samma uppfattning som jag...

Har åkt hästtransport i låg fart på grusväg, och visst lät det när man körde över alla små gropar i vägn och så. Jag har dock aldrig upplevt problem för hästen av ljuden, min häst är annars rätt känslig men i transpiorten står han som ett ljus. Och då har vi både motorväg, grusvägar samt färja att passera på hem- och bortväg.
Kan tänka mig att det låter mer i en enaxlad transport, samt om man har luckan öppen bak.

Senast ändrad:

Ja har åkt med min rädda häst på grusväg i mkt låg fart, och ja, nu fattar jag varför han är rädd... :crazy: Skitsvårt att hålla balansen, och det det låter som världens undergång. :eek: Det är en helt ny Gaupen(VV), boggie. Han ska få en annan transport till våren för han är livrädd för att åka i den här, jag får väl provåka dom först för att hitta den bekvämaste.....

Haha! :D Vad gör man inte för sin lilla häst liksom.... :p Så du tror dom kommer tycka att jag är konstig alltså? Jaja, dom får väl tycka det då! För jag har tänkt att provåka transporterna! :rofl:

kl*
ja,det är ingen trevlig upplevelse...:crazy: ....är inte förvånad över att det finns hästar som vägrar gå på eller får panik väl inne...snarare konstigt att så många går på å står snällt....

Ja verkligen, jag förväntade ju inte att det skulle vara helt tyst, men att det lät SÅ illa hade jag inte trott! Och att det dessutom var så skumpigt! Hästen stod och hoppade från ben till ben för att hålla balansen. :crazy:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Inspirerad av Magianas blogginlägg om HSP – ”etiketten” Highly sensitive person = högkänslig personlighet – så började jag fundera över...
Svar
0
· Visningar
800
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 752
Senast: cassiopeja
·
Träning Jag har länge undrat över varför min häst inte vill åka transport. Det har inte hänt någonting särskilt exceptionellt när vi har varit...
Svar
14
· Visningar
1 556
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama