Transportering i sommarvärmen - hur göra?

Y

Ynthe

Japp! Nu är det snart hög tid (i slutet av veckan troligen) att hämta hem mitt lilla odjur som jag köpt, och detta medför vissa problem p g a den OTROLIGT varma årstiden.

Sträckan ligger på drygt 40-45 mil (beroende på körväg), och vi tänkte först och främst ta den som är säkrast och mest behaglig både för häst och bilförare att åka, men resan är inte längre än 45 mil.

Vad ska man tänka på? Att vattna ofta och rikligt ser jag som en självklarhet i alla väder, även om det kanske är väldigt viktigt just nu när det är varmt? Bör man ha luckan stängd eller öppen?

Att lasta ur hästen och sträcka på benen tycker jag (med risk för ev halshuggning ;)) verkar ganska "farligt", stå nånstans efter vägen med 650 kg okänd häst, nja, vet inte om jag skulle våga mig på det, men ja, är det verkligen nödvändigt?

Transportskydden blir ju himla varma också, vad ska man tänka på när det gäller dem? Finns det något man kan tänka på?
Täcke behövs väl knappast i denna värmen? :crazy:

Vi har tänkt att försöka åka under sen kväll/tidig morgon, iom att det är ju lite kyligare ute då.

Troligen blir vi iaf två personer som kan dela upp körningen med varandra (båda vana vid att köra hästsläp), så körningen blir så pass bra och säker som möjligt.

Tacksam för svar! :bow:

Sv: Transportering i sommarvärmen - hur göra?

Se till att starta med hästen i släpet kl 22.00 och kör på natten då det är svalare :idea:

:bow: Håller helt med :bow:
Jag skulle nog ha transportskydd, men inte täcke..Bjuda på vatten 1-2 ggr är en självklarhet... Håller dessutom med trådskrivaren: att lasta ur hästen = Stora risker, dessutom i mitt tycke onödigt, då transportsträckan ändå inte är längre..

Jag skulle köra på natten... som någon tidigare skrev ...starta vid 22.00 tiden. Jag skulle inte lasta av hästen på vägen...

Jag skulle se till att hästen var oskodd och resa med den utan transportskydd och eventuellt täcke.

Jag skulle inte heller stanna och lasta av. Täcke behöver du nog inte (jag har ALDRIG täcke, inte ens på vintern). Jag röstar oxå på sen kväll. Lycke till och hoppas allt går bra!!

Res på natten, så lite utrustning som möjligt och låt hästen stå utan mellanvägg i transporten (så har den större möjlighet att trampa om, hitta balans och flytta lite på sig under körningen).

Jag hade kollat med förra ägaren om hästen brukar åka med eller utan mellanvägg,finns några få hästar som åker sämre utan stödet av mellanväggen. Annars som dom flesta säger transportskydd på men inget täcke. Och jag hade absolut inte stannat och lastat ut en helt okänd häst längs vägen, bättre att komma fram så fort så möjligt.

Mvh

Camilla

Tänk på att hästen kanske inte vill dricka under färden. Betforvatten brukar ju vara tipset då.

Blir den mycket varm/svettig är det vettigt att kunna kyla ner själva kroppen. Luckan nere skulle jag haft om det inte är en bra ventilerad vagn. Kontrollera ofta hästen.

Lycka till med färden!

I den här värmen bör luckan vara nere för att få tillräcklig ventilation. Blir mkt varmt ändå, så att åka på natten är en utmärkt idé.

Den bakre luckan ska INTE vara nere om man kör på trafikerade vägar... Tänk själva vad som händer när en stor lastbil kör upp precis bakom trailern och den pyser så där som lastbilar gör. Mina hästar skulle i alla fall blivit panikslagna. Sen ska du ha transportskydd, även om det är varmt. När hästen åkt så långt som 45 mil kan den vara trött när den lastas ut och kanske snubbla på luckan, då kommer skydden väl till pass. Lädergrimma eller Cushion Web är en självklarhet. Täcke, hönät och svanslinda är inget att rekomendera, täcke blir för varmt, hö kan de få när man pausar och svanslindan kan börja klia och då är svansen inte trevlig när du tar av den.

Du bör erbjuda din häst vatten iaf varannan timme, helst vid varje stopp du gör. Att blanda äppeljuice i vattnet brukar de flesta hästar uppskatta. Ge inget kraftfoder innan du åker och inte heller under resans gång.

Mellanvägg bör man ha eftersom att det blir SKITJOBBIGT för hästen att parera kurvor och gupp när den inte har något att luta sig mot åt båda hållen. Spån är det bästa ströt i en transport, minst 15 cm. Halm kan bli halt om man tar för mycket, så var försiktig med det...

Helst ser man ju att hästen åker i en välventilerad boggie modell nyare men det är inte alltid möjligt. Öppna framdörren vid varje stopp du gör så att man släpper in lite luft. Letar man parkering ta ner överluckan så att luften får lite omsättning. Ha gärna en termometer i transporten för att ha koll på hur varmt det är. KNIV är viktigt om olyckan skulle vara framme.

Varannan timme ska man föra logg om hur hästen mår. Tänk på att köra försiktigt som om hästen vore gjord av glas.

Lycka till...

fälttävlansnörd skrev:
Den bakre luckan ska INTE vara nere om man kör på trafikerade vägar... Tänk själva vad som händer när en stor lastbil kör upp precis bakom trailern och den pyser så där som lastbilar gör. Mina hästar skulle i alla fall blivit panikslagna. Sen ska du ha transportskydd, även om det är varmt. När hästen åkt så långt som 45 mil kan den vara trött när den lastas ut och kanske snubbla på luckan, då kommer skydden väl till pass. Lädergrimma eller Cushion Web är en självklarhet. Täcke, hönät och svanslinda är inget att rekomendera, täcke blir för varmt, hö kan de få när man pausar och svanslindan kan börja klia och då är svansen inte trevlig när du tar av den.

Du bör erbjuda din häst vatten iaf varannan timme, helst vid varje stopp du gör. Att blanda äppeljuice i vattnet brukar de flesta hästar uppskatta. Ge inget kraftfoder innan du åker och inte heller under resans gång.

Mellanvägg bör man ha eftersom att det blir SKITJOBBIGT för hästen att parera kurvor och gupp när den inte har något att luta sig mot åt båda hållen. Spån är det bästa ströt i en transport, minst 15 cm. Halm kan bli halt om man tar för mycket, så var försiktig med det...

Helst ser man ju att hästen åker i en välventilerad boggie modell nyare men det är inte alltid möjligt. Öppna framdörren vid varje stopp du gör så att man släpper in lite luft. Letar man parkering ta ner överluckan så att luften får lite omsättning. Ha gärna en termometer i transporten för att ha koll på hur varmt det är. KNIV är viktigt om olyckan skulle vara framme.

Varannan timme ska man föra logg om hur hästen mår. Tänk på att köra försiktigt som om hästen vore gjord av glas.

Lycka till...

Hästar lutar sig inte mot mellan väggen.... Det bästa är om dom får stå brett så dom kan paprera.. Har du någonsin sett en häst som står och lutar sig mot en vägg...

Måste bara motargumentera här ;)

fälttävlansnörd skrev:
Den bakre luckan ska INTE vara nere om man kör på trafikerade vägar... Tänk själva vad som händer när en stor lastbil kör upp precis bakom trailern och den pyser så där som lastbilar gör.

Tänk då om luckan är uppe och hästen hör något bakom som pyser och låter men vet inte vad det är, jag tror att det skulle bli mer panik då. Sen har jag erfarenhet av att många bilister har stor respekt för hästsläp och en lastbilschafför lägger sej sällan så nära ett hästsläp när h*n ser att det är en häst i (om man har luckan nere).
Men man måste se allting från hästen sida också, min häst klarar inte av att ha luckan uppe då blir det panik.

Tycker att luckan ska vara nere, blir som en bastu annars. Har själv erfarenhet av det, och då åkte vi på vinten.

Mellanvägg bör man ha eftersom att det blir SKITJOBBIGT för hästen att parera kurvor och gupp när den inte har något att luta sig mot åt båda hållen.

Håller med Russin8 där. En häst lutar sej sällan mot väggen och det är bekvämare för hästen att stå brett.

Sådär kan ni inte resonera!En del hästar står bäst med och en del utan mellanvägg, thats it!

Luckan uppe eller nere??? Det är nog individuellt, fråga ägaren eller testa. Min står mycket lugnare om hon kan se vad som händer. Pyset från stora lastbilar hörs nog in i transporten ändå :D och det kan vara skrämmande för hästen att inte se vad det är! Lycka till med din körning!!!! :banana:

MarieJ skrev:
Sådär kan ni inte resonera!En del hästar står bäst med och en del utan mellanvägg, thats it!

Ja jag vet att en del hästar behöver mellanvägg... men inte för att luta sig på...

fälttävlansnörd skrev:
Den bakre luckan ska INTE vara nere om man kör på trafikerade vägar... Tänk själva vad som händer när en stor lastbil kör upp precis bakom trailern och den pyser så där som lastbilar gör.
Men kara manniska, vill du ta dod pa hasten? Jag kan verkligen inte forsta manniskor som kor med stangd baklucka pa transporten nu nar det ar sa varmt. Det blir ju som en bastu inne i transporten, plus att svett mm inte ventileras ur sa det blir ju jattefuktigt ocksa.
Det finns inte en enda transport pa marknaden som gar att ha stangd nar det ar sa varmt som det ar nu!!
Jag har dessutom kort lastbil i manga ar och jag kan meddela att lastbilar pyser inte nar de kor, det ar bromsarna som later!

Sen ska du ha transportskydd, även om det är varmt.
Om hasten inte ar sa bra pa att aka i karra, sa tycker jag att det ar battre med boots och senskydd. Hoga transportskydd skulle jag inte satta pa i denna varmen.

När hästen åkt så långt som 45 mil kan den vara trött när den lastas ut och kanske snubbla på luckan, då kommer skydden väl till pass. Lädergrimma eller Cushion Web är en självklarhet. Täcke, hönät och svanslinda är inget att rekomendera, täcke blir för varmt, hö kan de få när man pausar och svanslindan kan börja klia och då är svansen inte trevlig när du tar av den.
Svansbandage skulle jag ha pa, det har inget med varmen att gora. Jag tycker att det ar intressant att du satter pa hoga transportskydd, men inte ett svansskydd, eftersom det ar sa varmt?? :crazy: :confused:
Honat skulle jag ha i transporten, vill hasten ha sa kan den ata, annars bryr den sej inte om det.

Mellanvägg bör man ha eftersom att det blir SKITJOBBIGT för hästen att parera kurvor och gupp när den inte har något att luta sig mot åt båda hållen.
Kavlificerat skitsnack kallar jag det for!! Har du ens sett en hast aka med och utan mellanvagg, eller ar detta enbart dina egna teorier?? Man har mellanvagg i en dubbelkarra for att hastarna inte ska sta pa varandra, inte for att de ska ha nagonting att luta sej pa.

Öppna framdörren vid varje stopp du gör så att man släpper in lite luft.
Ar det mycket varmt ute skulle jag faktiskt ha framluckan oppen nar jag kor. Man kor ju anda inte sa snabbt sa att det blir nagon orkan i karran, utan de flesta hastar aker helt ok med framlucka oppen.

Det viktigaste ar att se hur hasten mar under resans gang. Borjar hasten svettas, sa far man gora nagonting for att kyla ner den tex oppna en lucka.
Sunt fornuft och vanligt "bonn-vett" gar langt i de flesta sammanhang.

Om det är en helt okänd häst skulle jag rekommendera att du har luckan stängd,av denna anledning:
Jag skulle hämta häst och köra ungefär samma sträcka,kom fram vid 22 tiden,lastade ganska omgående och började köra....
Kör hemåt i godan ro tills det gått ca en timme,sedan händer följande:
Det blir ett himla liv på den där bak,så livat att jag knappt kunde hålla bilen på vägen,detta trots att jag precis passerat en rondell,och körde alltså inte fortare än max 20 km/h...
Får alltså stanna näst intill MITT i vägen,E4 dessutom,och slänga mej ut ur bilen för att kolla vad som stod på,öppnar lilla dörren fram,och möts av ett par hovar !
Den lilla pållen hade behagat att klättra upp på bommen,fråga mej inte hur,jag stängde naturligtvis den dörren direkt,och sprang bak,och öppnade övre luckan bak,för att försöka ta mej in i trailern och få lös bommen,och ner hästen därifrån.
Hinner inte så långt,då pållen häver sej över bommen,och dyker med huvudet före till det lilla utrymme som är framför bommen,blir hängandes några sekunder upp och ner,sprattlande,jag trodde att nacken gick av !!!! tills transportgrimskaftet äntligen gav med sej.
Dår gör pållen en kraftansträngning och tar sej runt,fortfarande liggande,så hovarna hamnar under honom,kryper sedan runt mellanväggen,under bommen på andra sidan.
Tar sej sedan till stående och ska försöka att hoppa ut genom bakluckan,där lilla jag står !!
Fick drämma luckan i huvudet på honom,annars hade jag nog fått jaga häst på E4 den natten.
Det blev lite intressant att sedan försöka lugna den hysteriska hästen INNE i transporten,utan att bli ihjälsparkad,och vända runt den åt rätt håll.
Sedan dess kommer jag aldrig att köra någon häst med luckan öppen ,oavsett väder,stannar hellre 2 ggr/timme och kollar den,för att slippa riskera någonting.
Jag skulle inte ens vilja veta hur detta hade slutat om jag kört med luckan öppen,och inte hunnit bak....
Sedan detta hände är jag skitnervös överhuvudettaget att köra trailer,och jag kan ju tillägga att den hästen inte går att köra i en vanlig trailer mer.

ramonarunds skrev:
Men kara manniska, vill du ta dod pa hasten? Jag kan verkligen inte forsta manniskor som kor med stangd baklucka pa transporten nu nar det ar sa varmt. Det blir ju som en bastu inne i transporten, plus att svett mm inte ventileras ur sa det blir ju jattefuktigt ocksa.
Det finns inte en enda transport pa marknaden som gar att ha stangd nar det ar sa varmt som det ar nu!!

Men kära du!!! Med bakluckan öppen får du baksug i transporten, vilket gör att du får in avgaser som kommer under transporten in i släpet. Har du testat alla transporter som finns på marknaden? Vi åkte med vårt släp (Christ) igår när det var 30 grader varmt (ca 4 mil enkel resa). Eftersom vi har en rollo på vårt släp kan man öppna hörnet baktill. Det i kombination med att ha båda framfönstren öppna gör att det blir mycket bra ventilation och inget baksug. När vi kom fram var det svalt i transporten och hästen mådde bra. När man står still (parkerad) är ju naturligtvis saken en helt annan... Då gäller det att öppna överallt.

Kavlificerat skitsnack kallar jag det for!! Har du ens sett en hast aka med och utan mellanvagg, eller ar detta enbart dina egna teorier?? Man har mellanvagg i en dubbelkarra for att hastarna inte ska sta pa varandra, inte for att de ska ha nagonting att luta sej pa.

Skitsnack!? Om hästen vill ha mellanvägg eller inte är ju individuellt. Vår häst trivs väldigt bra med mellanvägg trots att han åker själv. Dessutom känns det säkrare rent körmässigt eftersom vår häst står mer still i släpet.

Ar det mycket varmt ute skulle jag faktiskt ha framluckan oppen nar jag kor. Man kor ju anda inte sa snabbt sa att det blir nagon orkan i karran, utan de flesta hastar aker helt ok med framlucka oppen.

:eek: Vill du ta död på hästen??? Hur säkert är detta??? Dessutom blir det faktiskt orkan i släpet och hästar mår inte bra av för mycket drag. Avråder starkt från att testa detta! :mad:

Ja!!! Absolut!!! Det var ju ett bra tips! Om jag var i trådstartarens sits skulle jag göra som föreslagits tidigare: köra på natten, stanna och kolla ofta samt ge vatten, men inte lasta ur. Hyr eller låna ett släp med god ventilation om du inte redan har ett. Provåk släpet och testa olika ventilationslägen. Då känner du vad som blir bäst.

Lycka till med hämtningen!

Ps!
Intressant uppsats om ventilation i släp

ramonarunds skrev:
Jag har dessutom kort lastbil i manga ar och jag kan meddela att lastbilar pyser inte nar de kor, det ar bromsarna som later!

Om hasten inte ar sa bra pa att aka i karra, sa tycker jag att det ar battre med boots och senskydd. Hoga transportskydd skulle jag inte satta pa i denna varmen.

Svansbandage skulle jag ha pa, det har inget med varmen att gora. Jag tycker att det ar intressant att du satter pa hoga transportskydd, men inte ett svansskydd, eftersom det ar sa varmt?? :crazy: :confused:
Honat skulle jag ha i transporten, vill hasten ha sa kan den ata, annars bryr den sej inte om det.

Det viktigaste ar att se hur hasten mar under resans gang. Borjar hasten svettas, sa far man gora nagonting for att kyla ner den tex oppna en lucka.

Ah, vad trött jag blir. STÄNGD BAKLUCKA har jag för att SLIPPA dessa jävla lastbilar som tornar upp sig bakom mina bakskygga hästar och om det nu är så jävla specifikt, bromsar så att det låter "pssshhhyyyy" ungefär.

Höga transportskydd har jag för att de är HELTÄCKANDE, alltså täcker de knän och has väldigt mycket bättre än senskydd lämpade för ridning. Bootsen däremot har jag inget emot.

Svanslindan skippar jag när det är varmt, för att båda mina hästar har en tendens till att klia svansen. Som JAG upplevt det blir det värre med svanslindan.

Hönät ger jag när hästen transporten står still. JAG VET, hästen kan lika gärna sätta i halsen när den står still, men risken är större under resans gång.

"Kvalificerat skitsnack", bah! Jag får väl för i he..ete ha en egen uppfattning. Mellanväggen ja, det kan jag tala om för dej att de hästar jag transporterat pallar inte att åka utan väggen. Ja, mitt sto LUTAR sig mot väggen, hur sjukt det än låter så gör hon det. NATURLIGTVIS, avståndet mellan yttervägg och mellanvägg är så pass brett att hästarna kan stå så bredbent de anser nödvändigt utan att ha hovarna tryckta mot väggen. En gång körde jag en ponny utan vägg, och för det första så skakade den hästen när vi kom fram, och när vi öppnade bak slängde han sig ut, väldigt våldsamt. Gick inte att lasta problemfritt på ett halvår. Mitt största misstag ngnsin. För övrigt kan du ge hästen en säkrare körning om du har en häst som står stilla under färden, vilket den oftast gör bättre med en mellanvägg.

Nej, framluckan snackade jag inte ens om, utan jag pratade om DÖRREN framtill i transporten. Den du använder när du ska gå in och se till dina hästar. Kör du med den öppen bör du gå en kurs i transportvett. Kör du med den öppen är det du och inte jag som försöker ta död på mina hästar!

Önskar ingen vidare debatt om detta med mej inblandad. Personen som startade tråden bad om tips och råd och jag gav utifrån hur jag anser det vara korrekt att köra en häst. Naturligtvis har alla sina egna metoder och riktlinjer, vilka jag inte är intresserad av eftersom att mina hästar ser ut att åka bra och är fräscha vid ankomsten.

Senast ändrad av en moderator:

Oxxx skrev:
Måste bara motargumentera här ;)

Tänk då om luckan är uppe och hästen hör något bakom som pyser och låter men vet inte vad det är, jag tror att det skulle bli mer panik då. Sen har jag erfarenhet av att många bilister har stor respekt för hästsläp och en lastbilschafför lägger sej sällan så nära ett hästsläp när h*n ser att det är en häst i (om man har luckan nere).
Men man måste se allting från hästen sida också, min häst klarar inte av att ha luckan uppe då blir det panik.

Tycker att luckan ska vara nere, blir som en bastu annars. Har själv erfarenhet av det, och då åkte vi på vinten.

Håller med Russin8 där. En häst lutar sej sällan mot väggen och det är bekvämare för hästen att stå brett.

Och du tror inte att en stängd lucka dämpar ljudet avsevärt?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka