Transportering av sto med föl!

Sanette

Trådstartare
Nu är det så att jag har hört så många olika sätt att transportera sto med föl. Hur gör ni när ni t e x ska åka till seminstationen med ert sto och föl? Har ni mellanvägg i transporten eller inte? Lastar ni stoet först eller fölet? Mycket tacksam för svar! :confused:

Sv: Transportering av sto med föl!

Ingen mellanvägg och rejält med halm. Om det är ett svårlastat sto tar jag fölungen först så kommer stoet oftast med utan problem.

Vi har ingen mellanvägg och strör med spån eftersom jag tycker att fölen lätt trasslar in sig i halm.
Vi lastar direkt från stalldörren och de gamla stona går in före sina föl. Det brukar bara vara att gå efter fölet så skuttar det upp bredvid mamma, som naturligtvis står och ropar. När det gäller ovana eller struliga ston så "lyfter" vi på fölet först och så kommer mamma rusande efter.
Vi är ofta ensamma när vi lastar, så då är alternativ 1 att föredra.

Som de andra säger...utan mellanvägg.Lasta fölet först.

Jag har tyvärr ett sto som man måste använda mellanvägg till...för hennes del spelar det ingen roll om fölet lastas först-hon är alldeles för smart.Hon kan bli extremt våldsam nämligen om hon inte har mellanvägg och bom bakom och kasta sej runt utan hänsyn till varken föl eller folk.En lurig häst...går alltid upp utan problem...men reagerar på när det ska stängas där bak.Men det är hon det....

Hur gör ni med bommen? Är det inte risk att fölet kryper under den?

Jag har bommen på vanlig höjd och fölet använder den vägen för att byta sida när den vill käka. Känns inte som det spelar någon roll om fölet är under bommen om bara skötardörren är säker.

Beror väl på om du har en egen transport eller ej (dvs byggmöjligheter), men i min så har jag en "fölvägg" fram, under bommen. Kör jag med föl och sto så kör jag med den i plus mellanvägg, så de har var sitt bås.

Aha, här kommer ju ett problem med de nya släparna som jag aldrig tänkt på. Många av de nya släpen (däribland vårt) har ingen hel bom fram längre (utan har korta liknande de där bak) vilket gör att det inte funkar att köra hästar i dem med mellanväggen helt urtagen utan endast fälld åt sidan (finns hål i golvet att säkra väggen även i sidoläge). Så i de transporterna är ju enda allternativet att köra med mellanvägg i då borde det väl vara säkrast att hindra fölet att komma fram under bommen med tanke på att den lätt kan bli klämd om den tar sig in berdvid mamman i samma fack.

Hej!
Vid transportering av sto med föl, så ska du ha rikligt med halm på golvet. Ta bort mellanväggen och ställ stoet på den sida hon är mest van vid att stå på. Fölungen ska vara lös och ska helst inte ha någon grimma på sig i transporten. se till att det inte finns någon möjlighet för fölet att kunna öppna "framdörren", genom att komma emot "dörr-knoppen". Du måste också ha helt stängt baktill på transporten. Kör lugnt och sakta ner ordentligt i svängar.

Jag tar ut mellanväggen. Sedan tar jag halmbalar framför bommen och fyller det utrymmet, säkrar så att det inte kan flytta sig. Lastar föl sedan sto. Har halm på golvet

Har heller ingen mellanvägg. Har däremot en hel "vägg" eller skiva längst fram så fölet inte kan komma under bommen, ger också en del stöd om den skulle luta sig mot skivan (som såklart sitter fast ordentligt). Jag skulle inte våga ha halmbalar som kan rasa och har snören som de kan fastna i.

Har spån som underlag.

Om vi skall köra långt så bokar vi lastbil. Annars så kör vi utan mellan vägg.

Vi åkte utan mellanvägg, stoet uppbundet och fölet löst.
Första gången bar vi in fölet och stoet kom efter i en rasande fart. ;)
Dom andra gångerna ledde vi på fölet först och stoet sedan, inga problem.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
836
Senast: Freazer
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 007
Senast: Freazer
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 032
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 823

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka