Transportering av häst.

T

Tant Acka

Hjälp!

Vi har en relativt nyligen kastrerad varmblodsvalack som har sååå svårt att sköta sig när vi transporterar honom. :(
Han tävlar frekvent på flertalet travbanor med ganska så långa reseavstånd, dock har han slagit sönder sina hasar flertalet ggr.
(Vi har hasskydd samt höga transportskydd.)
Hästen är mkt lättlastad.
Han har provat att åka både fram och baklänges.
Har åkt i både en och tvåhästarstransport, med stort utrymme att stå på respektive litet.
Han har dessutom vid flertalet gånger åkt i en mindre tvåhästarsbuss.
I denna finns en kamera så vi har haft möjlighet att studera hur hästen beter sig.
Han verkar ha svårt att balansera sig, sedan blir han irriterad och slår ordentligt.
Både med ett bakben i taget samt rejäla "bakutsmällar".
Han varvar sin åkning med att åka lugnt och behagligt och mumsa på sitt hö för att sedan bli mkt irriterad och slå rejält.
Detta medför stora problem, dels för att han gör sig illa samt att han gör av med en hel del extra energi.
Hästen tävlar dock utmärkt ändå, så lite kraft verkar det ju onekligen finnas kvar. :D
Är det någon som har några tips eller idéer???

Snälla hör av er! :rofl:

Sv: Transportering av häst.

testat att inte ha nånting på honom i transporten? många hästar som inte gillar transportskydden och åker bäst utan.

Jag har också hört att en del hästar åker bättre utan skydd. De gånger han blir orolig har det varit mycket trafik runt om? Jag tycker en del hästar reagerar ganska kraftigt när till exempel lastbilar kör om. Eller motorcyklar

Jodå, han har provat både och.
Det som händer när han åker utan skydd är att han slår sig totalt sönder och samman.:crazy:

Det verkar som om han blir mest irriterad i typ rondeller och kraftiga kurvor.
Funderar på att höra efter om Vägverket kan göra vägarne helt raka?!?!:rofl:

Ja bara raka vägar tack. Mitt gamla sto blir väldigt orolig om jag kör för fort i svängarna, då försöker hon lägga sig ner i släpet inte så kul. När jag ska åka med henne så tar det dubbelt så lång tid. Men det har jag fått acceptera för kör jag för fort flera gånger så börjar hon konstra vid lastning också. Så pröva att köra ännu lugnare.

Att köra lugnare....:D
DET måste jag verkligen hälsa min sambo!!!;)
Han tenderar till att köra liiite för fort med jämna mellanrum, dock mest när han kör sin egen bil.....utan transport.
Men hälsa skall jag, de kanske kan ta det extra lugnt i alla kurvor iaf. :bump:

Ja som sagt mitt sto blir lätt hysterisk om det svänger för fort eller kraftiga inbromsningar. Ibland har det ju hänt att nån idiot framför tvärnitar eller tränger sig in framför. Och det räcker med en liten incident för att hon ska bli orolig. Däremot valacken jag hade tidigare verkar inte bry sig om så transporten gick på två hjul genom svängarna så det kan nog vara väldigt individuellt

De är som sagt väldigt individuella.
Tack och lov, det skulle bli tråkigt annars. :)
Vi hade för länge sedan en vblvalack som INTE ville åka saktare än 70 km/h.
Det var dock svårt att köra i den hastigheten i centrala delar mm.
Kändes som om han höll på att riva transporten i lägre hastigheter och sen "stod han som en klocka" när det gick undan.
Vilka förunderliga djur.....:crazy:

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 663
Senast: Hedinn
·
Hästvård Jag skriver här nu och ber om råd då jag känner att jag behöver hjälp. Jag är ägare till ett 3-årigt engelskt fullblodssto sedan...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
17 101
Hästhantering Min häst vill inte bli lastad längre och jag förstår inte varför. Jag har haft hästen i 4 år och hon har alltid varit lättlastad och...
2
Svar
31
· Visningar
4 992
Senast: ygenda
·
Hästmänniskan Hej alla! Jag är ny medlem här på buke och har sett liknande trådar som kommit med bra inputs,så tänkte slänga ut en fråga angående...
2
Svar
20
· Visningar
3 044

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka