transportera unghäst?

Gullan86

Trådstartare
hejsan! :bump:
jag undrar vad ni tycker om att transportera en 4årig unghäst(islandshäst) ca 36mil-ner och 36mil-hem med ca 3veckors mellanrum. det kommer i så fall ske i sommar.
vad bör man tänka på?, vad kan hända? hur ska man bära sig åt för att de ska va så säkert för människa som för häst?. :confused:

är tacksam för svar

Sv: transportera unghäst?

Hej!

Är hästen van att åka transport?? Om hästen är van att åka så brukar det ej vara några problem om man kör försiktigt och pausar för att kanske ge hästen vatten emellanåt och en bensträckare om man har tillfälle för detta, men som sagt utan bensträckare är det heller ingen fara nästan bättre för hästen att få komma dit den ska utan att få se andra miljöer på ditvägen.

Unghästar brukar även trivas bäst att åka baklänges så finns det möjlighet låt den stå så eller låt den iaf själv bestämma vilket den vill.

Jag har aldrig själv haft problem med transporteringar längre sträckor, längsta jag kört med häst är 45 mil.

Kan hästfolk åka från göteborg med sjuka eller skadade hästar ner till helsingborgs djursjukhus och sedan hem igen samma dag eller inom loppet av högst en vecka så borde ej transport av frisk häst göra något.

Vet man att hästen inte är så glad för transport kanske man kan hyra in sig i en hästtransport (lastbil) där de ofta åker bäst.

MVH

Jenny

Jag tycker inte det låter så farligt, här får vi åka betydligt längre sträckor vid tävlingar :crazy:

Ett tips är, stadigt boggisläp som hästen får gå lös i, perfekt om den ej är resvan, jag skulle inte binda fast hästen.Jag brukar även ha ``travhuva`` på hästarna för att dom ska slippa ljud från tex lastbilar, räcker med själva huvan ej ``bollarna`` i öronen. Det går nog jättebra!MVH

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Kropp & Själ Hej! Senaste veckorna har gymma vid 9/10 tiden på fm vilket jag tycker är väldigt bekvämt i sig. Men problemet är, jag blir SÅ trött...
Svar
5
· Visningar
607
Senast: Seaside
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 739
Senast: lilstar
·
Hästhantering Hej! Jag behöver nu tips och råd från er som är mer erfarna med bråkiga unghästar. Jag har en valack född juni 21. Han va som föl...
2
Svar
25
· Visningar
4 283
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar