Transportera skadad häst med stålskena?

mimus

Trådstartare
Min häst skadade sig i går kväll och läget bedöms allvarligt, ev chansar jag och kör honom till klinik i morgon om svullnaden gett med sig ngt.
Får låna en stålskena av distriktarna för att fixera benet under färden, ca 10 mil.
Den är jätte stor men jag ska försöka skruva lite så den slutar just under knät.

Min undran är, har någon använt en sån och är det lönt mödan att ens försöka baxa in honom i släpet med frambenet fixerat under knät.?

(Ska kolla med ATG i morgon vad dem tycker)

Sv: Transportera skadad häst med stålskena?

Du bor i stockholsmområdet och har 10 mil till kliniken??? :confused:

För mig är det en själklarhet att försöka få iväg den till kliniken,den blir ju inte bättre av att stå hemma gissar jag.
Djurambulansen då?

Typiskt nog så står i Norrtälje vid ridhus för att jag ska kunna träna under april månad. Det är där han skadat sig.

Vill inget hellre än att få hem han, men i dagsläget har både distriktsvet och ATG sagt att han inte får lämna boxen......
MEN om svullnaden är ngt bättre i morgon ska han till ATG för diagnos, annars sa ATG att vi måste vänta till måndag :crazy:

Jo jag har numret till djurambulansen, men då blir de uppsala eller strömsholm, men hur lätt är det att få dem att ringa tillbaka när man söker dem :confused:

Dum fråga, men varför ATG? Såvitt jag vet tar inga ATG-kliniker patienter över natten, och om det är sådär allvarligt kanske det är bättre att han blir kvar på klinik?

Sen ang ursprungsfrågan så jag har varit med att lasta spjälad häst. Den var fixerad från armbågen och ner, kunde inte böja benet alls. Det var väl nte lätt att få på den på släpet, men det gick (tack och lov en sansad, lättlastad häst), så är det 'bara' från under knäet och ner på ett framben borde det definitivt funka.

Det svåraste brukar vara att få skena/spjälan att sitta kvar. Kan du få tag i ett släp med låg lutning på rampen ( t ex Henra *s*) så underlättar ju det.

Vad har pållen nu gjort? =/

Alexandra_W skrev:
Dum fråga, men varför ATG? Såvitt jag vet tar inga ATG-kliniker patienter över natten, och om det är sådär allvarligt kanske det är bättre att han blir kvar på klinik?

Sen ang ursprungsfrågan så jag har varit med att lasta spjälad häst. Den var fixerad från armbågen och ner, kunde inte böja benet alls. Det var väl nte lätt att få på den på släpet, men det gick (tack och lov en sansad, lättlastad häst), så är det 'bara' från under knäet och ner på ett framben borde det definitivt funka.

Det svåraste brukar vara att få skena/spjälan att sitta kvar. Kan du få tag i ett släp med låg lutning på rampen ( t ex Henra *s*) så underlättar ju det.

Vad har pållen nu gjort? =/

Det är ingen dum fråga.
Jag vet faktiskt inte.......

Vad han gjort vet ingen där, han har stått lugnt i hagen, gick in vid 17, vid 19 var han jättesvullen och halt.
Hoppades på hovböld, men när jag kom dit så var det lätt att konstatera att så väl var det inte, dock står han på benet idag,
ingen feber, men mer svullen.

JAG får lymfangitkänsla, vet får gaffelbandet eller spricka i benet eller tjocka böjsenana, igår ville jag ha iväg han till djursjukhus, men vi skulle avvakta.

Ang släp så sålde jag ju mitt i lördags, nya kommer om 2 veckor, nya bilen har inget drag än, gamla får bara dra 1200, men Henra lånar mig sitt enhästars så jag kommer iväg. :love:
Visst är det typiskt att det händer DÅ..
Har inte vart utan släp på 10 år.....

Glömde.

Tycker du jag ska skita i stålskenan....?

Tar inte ATG kliniker i mot hästar över natten? När jag praktiserade på mantorps Atg klinik har jag för mig att dem hade hästar över natten.

Klart det händer då, de gånger jag blivit utan släp har hästskrällena slagit rekord i att behöva åka till klinik. Och jag har en bil som drar 1200 så det går som inte att hyra heller liksom (och bor för långt från Henra).

Men bra att du får låna det, det är låg ramp på det, så låg att min ramphatande valack ansåg den var okej till och med. Hmm, du kan inte stjäla släpet och råka ställa det här tror du? (Det där är ju mitt drömsläp *s*)

JAG skulle nog faktiskt åka till en klinik med möjlighet att ta emot över natten, men det är jag det, och jag är rätt allergisk mot ATG med..

Håller tummarna att det inte är så farligt, min herre drabbades ju av ngt liknande, vet kunde inte utesluta fissur (trodde på det eller sna/gaffelband). Men koll på klinik visade 'bara' övertänjt gaffeband och mjukdelsskador.

mathil skrev:
Tar inte ATG kliniker i mot hästar över natten? När jag praktiserade på mantorps Atg klinik har jag för mig att dem hade hästar över natten.

Jag är inte säker, men de ATG kliniker jag vet (men då bor jag längre norrut än Mantorp) har ingen möjlighet att behålla patienter över natten, de har ingen personal för det och inte stallar för det (de har bara dagstallar och där vill man ju inte ha en inneliggande ståendes). Men jag vet som sagt inte om det gäller alla eller om det finns de med möjlighet att ha inneliggande patienter nattetid också.

mimus skrev:
Glömde.

Tycker du jag ska skita i stålskenan....?

Det törs jag inte råda om, där får du nog gå på din egen känsla och åsikt.

När min åkte in med misstänkt spricka så åkte han med zinkaband från kronrand till knäet som ju immobiliserade en del, men betydligt mindre än t ex en skena.

Jag har köpt zinka band idag.

Visst vore MK ett bättre alternativ, men ATG blir närmre om han ska hem direkt.

Henra "bor" 6 km från mig......Ska försöka krympa vagnen och skicka till dig ;)

Hm, är på väg till honom nu återkommer senare ikväll, åker förbi "skenan" på vägen så jag tar nog med den så får vi se i morgon.

Fy vad jag blir villrådig...... :crazy:

"lånar"
ATG Täby och MK tar inte emot på natten men på MK kan de stanna kvar.

Hoppas det inte är något allvarligt med din pålle.
*håller alla tummar*

/Bengt

mimus skrev:
Jag har köpt zinka band idag.

Visst vore MK ett bättre alternativ, men ATG blir närmre om han ska hem direkt.

Henra "bor" 6 km från mig......Ska försöka krympa vagnen och skicka till dig ;)

Hm, är på väg till honom nu återkommer senare ikväll, åker förbi "skenan" på vägen så jag tar nog med den så får vi se i morgon.

Fy vad jag blir villrådig...... :crazy:

"lånar"
ATG Täby och MK tar inte emot på natten men på MK kan de stanna kvar.

Du behöver inte krympa vagnen, jag kan vikta ner den (enhästars). Jag var ju nära att köpa just ens ån, hade en i 5 dagar och provkörde och övervägde ALLVARLIGT att vägra lämna tillbaka den ;)

Åh, tack Bengt, ser ljusare ut i kväll, står på benet och verkar inte ha lika ont.

:bow:

Som det ser ut nu kör jag utan skena, stagar ev upp med tidningsrullar ovanpå zinkabandagen

Tycker han är bättre i kväll så just nu känns det som jag väljer att åka till Täbykliniken och sen direkt hem.

(Bestämmer mig efter överläggning med vet i morgon bitti.)

:crazy:

Okej jag är osäker själv om detta, blev bara lite fundersam. Det kanske beror på vilken klinik det är också. Tror inte att Atg klniken här (östersund) tar emot över natten heller

mimus skrev:
Som det ser ut nu kör jag utan skena, stagar ev upp med tidningsrullar ovanpå zinkabandagen

Tycker han är bättre i kväll så just nu känns det som jag väljer att åka till Täbykliniken och sen direkt hem.

(Bestämmer mig efter överläggning med vet i morgon bitti.)

:crazy:

Håller tummarna! Håll gärna en för mig med, återbesök nummer en miljon med unghästen idag.

Alla tummar som hölls hjälpte!!!!!!!!!!

Men 2 veterinärer och de som såg honom i onsdags är mkt förundrade.

Ons kväll hadde han så fruktansvärt ont i benet, han till och med skakade, och fick hög feber, satte ine ner benet.

Tors, ägnade jag år att kyla i omgångar hela dagen, (+ healing på benet :angel: ). tyckte han var märkbart bättre på kvällen, och bestämde mig på fre morg.... ingen skena....(ser förövrigt t som ett tortyrredskap)
Fre, i morse, hade svullnaden gått ner så pass at det gick att se konturen av yttreböjsenan, så jag lindade hårt och åkte till Täby.

Han var inte halt, varken i skritt eller trav.
Ultraljudet visade perfekta yttre/inre böjsena, gaffelband, griffelben, fästen ,mm.
Röntgen var också tipptopp.
MEN han ömmade fortfarande på ett ställe mitt på benet.
Inget i hoven.

INGEN är gladare än jag!!!!!!! :bump: :bump:

MEN vad var det som hände, jour vet gapade som sagt och klinikvet skakade på huvudet, men visst är det fantastiskt!!!!

Nu undrar jag om han blev ormbiten eller nått dyl, det enda han fått är finylbuttazon, inget penicillin eller cortison, vilket jag trodde behövdes på orm bett.
Men jag hittar inga märken på benet......

Hursomhelst, här spåddes en konvalesens på minst 6 mån i ons, nu ser det ut som att han är igång igen om en vecka.

Lyckliga jag!! :)

Alexandra_W skrev:
Håller tummarna! Håll gärna en för mig med, återbesök nummer en miljon med unghästen idag.

Klart jag tänker på dig idag och hoppas på bättring.

Ps, tyckte enhästars var lite svajjig och det blåste inte, annars så var den :love:

Liknande trådar

Hästvård I morse kom dottern in och meddelade att tvåårshingsten hade ett stort sår på utsidan strax under vänster framknä, bakom tjockaste delen...
Svar
12
· Visningar
1 659
Hästvård För snart 6 veckor sen fick min gamla underbara ponny vandra vidare.:( Tillsammans med henne gick en äldre ponny som vi prova släppa...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
14 368
Senast: Legolaz
·
I
Hästvård Svullen på insidan av frambenet, svullnaden började övertill insidan kotan och sträckte sig upp en dm. Lite värme över svullnaden, ingen...
Svar
6
· Visningar
3 178
Hästvård I dag när jag skulle ta ut hästen ur boxen på morgonen så märkte jag att han inte kunde andvända ena frambenet ordetligt :cry...
Svar
11
· Visningar
5 677
Senast: Blazicq
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Valp 2025
  • Hullbedömning - hur tjock/smal "ska" hunden vara?

Hästrelaterat

Tillbaka