Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag och sambon har pratat länge om hur vi skulle kunna minska utsläppen när vi transporterar våra hästar.Varför inte kunna ta tåget?Varför finns inte hästlastbilar på förnybart bränsle?Samkörning?Vi vill mycket men det känns tungrutt!Hur känner ni?
Angående tåg så skulle det behövas speciella vagnar. Och då har man ju isåfall tomma vagnar på troligen större delar av sträckan, det skulle vara ett slöseri.
Att man ringer och beställer en vagn åt en häst mellan två sträckor skulle nog inte funka heller. Knappast felfritt heller
Jag och sambon har pratat länge om hur vi skulle kunna minska utsläppen när vi transporterar våra hästar.Varför inte kunna ta tåget?Varför finns inte hästlastbilar på förnybart bränsle?Samkörning?Vi vill mycket men det känns tungrutt!Hur känner ni?
Jag är övertygad om att det bästa man som "hästmänniska" kan göra är att sluta konsumera hästgrejer på löpande band.
Själv är jag bestört över all foderförsäljning som nu sker, med tillhörande transporter. Folk transporterar grovfoder kors och tvärs, istället för att köpa det som finns närmast.
Jag tror en stor bov är allt kraftfoder som ges till hästar. Många hästar får kraftfoder bara för att, och inte för att de faktiskt behöver det. Många har gått ifrån att ge havre producerad hos grannbonden, till att ge bearbetade och fabricerade färdigfoder som åkt kors och tvärs över hela jorden.Jag är övertygad om att det bästa man som "hästmänniska" kan göra är att sluta konsumera hästgrejer på löpande band.
Själv är jag bestört över all foderförsäljning som nu sker, med tillhörande transporter. Folk transporterar grovfoder kors och tvärs, istället för att köpa det som finns närmast.
När norrlänningar köper från mellansverige, och sydsverige köper från norrland, blir jag faktiskt fundersam.Tänker du att det är många som hellre betalar många tusen i transportkostnader än köper av grannborden?
Inte att man köper det man kan få tag på i år?
I det läget som är just nu är det väl så att "närmast" helt enkelt inte finns för många - man tar det man får oavsett varifrån det kommer, typ...Jag är övertygad om att det bästa man som "hästmänniska" kan göra är att sluta konsumera hästgrejer på löpande band.
Vad är RME.Vi har kollat runt lite och vi har inte hittat nån på miljövänligt bränsle att köpaHästlastbilar går väl att köra på HVO och RME?
RME=ett biobränsle som framställs av raps, biometanol, tunga alkoholer och andra avancerade komponenter. Minskar växthusgasutsläppen med 60%.Vad är RME.Vi har kollat runt lite och vi har inte hittat nån på miljövänligt bränsle att köpa
RME=ett biobränsle som framställs av raps, biometanol, tunga alkoholer och andra avancerade komponenter. Minskar växthusgasutsläppen med 60%.
Allt enligt Energifabriken.
nä men om vi ska rädda miljön måste vi nog utveckla tåget mer.Sen tror jag vi måste tänka att de vagnar som tänkt användas till hästar även ska kunna användas till att transportera annat med.Sen som sagt ovan precis som vi måste köra hästen till mötesplats till lastbilen kan vi "möta upp" tåget.Med tanke på hur vår järnväg ser ut, den höga belastningen och det eftersatta underhållet så skulle inte jag vilja skicka hästar med tåg.