I
IrishDraft
Sv: Transportera häst (själv) till England
Nix pix, det finns en massa om och men i det där lagarna som man borde läsa, för hästar mår faktiskt bättre av att åka längre och vila längre. Då hinner dom känna in sig i stallet, lugna sig, få upp aptiten.
Färdplan gäller endast om du transporterar andras hästar i transportföretag om jag inte är helt ute och cyklar...
Tips är att antingen färdas på natten (mindre trafik) eller att åka tidigt på morgonen (4-5) så kommer du fram innan det blir mörk (försök inte hitta nya platser i mörkret...) Anlita kanske en manager (vet tyvärr inte var du får tag på nån i sverige, men kan knapapst tänka mig att alla svenskar sköter sina resor själva...) som kan hjälpa dig med biljetter, papper, uppstallning och hur långt du bör åka per dag, det kan vara värt kostnaden.
Vid alla färjeläger finns stallar på minst en sida av vattnet, brukar passa bra att stanna på. Räkna med att du med en ordentlig marschfart om du håller dig på stora vägar kommer 80-100 mil på en dag 12-14 timmar. Tror att max har vi åkt 18 timmar (ca 120-140 mil) på en dag. Strunta i höet på färjan, det blir kvavt och varmt där nere och ett hönät i näsan ökar risken för transportsjuka. Ge hellre höet när du är ute på vägen igen och fartvinden blåser in i transporten. Har du en höränna (vilket brukar vara ovanligt) kan du ge hö eftersom det inte hänger framför mulen på hästen. Glöm inte att öppna allt du kan! (anekdot: fyra lastbilar lastade med hästar på fäjan mellan Italien och grekland, alla gav sina hästar hö hela tiden utom en som bara gav hönät under få korta perioder och tog sedan bort det, dom hade öppnat överallt och kopplat in fläkt, endast en av de andra lastbilarna hade fläkt. När dom kom fram mådde nästan samtliga hästar dåligt utom dom som bara fått hö korta stunder...)
Jag tycker personligen att du gör helt rätt som vill ta hand om dina hästar själv. Ingen känner dem så bra som du och märker när dom mår dåligt. Jag har sett få transportörer som bryr sig om alla 20-talet hästar dom släpar in i stallet (en enda gång har jag blivit possitivt överraskad) Dessa hästar brukade också vara dubbelt så trötta som våra var trots att det stopp där vi oftast mötte transportörer så hade våra hästar stått på bussen 18 timmar, till och med våra bäbisar (5 år och aldrig varit längre än till fälttävlasbanan timme bort) mådde bättre och när dom inte gör det har man möjlighet att stanna en natt till, vilket inte transportören har... På alla specialicerade stallar som tar emot resande hästar finns nummer till veterinär. Dom är vana att har hingstar uppstallade, men säg till när du (eller manager) bokar boxen, förhoppningsvis kan du få en hörnbox, med bästisen bredvid, påhoppet om riva boxväggen och betäcka ston i hagen var fjantigt. Vi måste alla transportera hästar för första gången någon gång i livet.
Fördelen med Hook van Holland är att dom pratar Engelska (inte helt ovidkommande) Fördelen med Calais att där går båtar hela dan... Du behöver inte passa någon tid...
Just det, var noggran med pappren på hästarna, ta hjälp med vad du behöver... Se till att du har allt med dig i orginal...
ramonarunds skrev:Enligt EU-lag far inte hastar transporteras mer an 8 timmar pa raken i en transport. Alltsa maste du ta ut hastarna, fodra och vattna och lata dem kunna ligga ner efter 8 timmar.
Nu vet jag inte exakt hur lang tid de maste vila, men det ar flera timmar i alla fall.
Ar du saker pa att det inte lonar sej att lata hastarna aka med en transportfirma? Det ar inte sa dyrt mellan Sverige och England...sa kanske du sjalv kan kora den vagen som ar snabbast, for da slipper du tanka pa hastarna och sa.
Nix pix, det finns en massa om och men i det där lagarna som man borde läsa, för hästar mår faktiskt bättre av att åka längre och vila längre. Då hinner dom känna in sig i stallet, lugna sig, få upp aptiten.
Färdplan gäller endast om du transporterar andras hästar i transportföretag om jag inte är helt ute och cyklar...
Tips är att antingen färdas på natten (mindre trafik) eller att åka tidigt på morgonen (4-5) så kommer du fram innan det blir mörk (försök inte hitta nya platser i mörkret...) Anlita kanske en manager (vet tyvärr inte var du får tag på nån i sverige, men kan knapapst tänka mig att alla svenskar sköter sina resor själva...) som kan hjälpa dig med biljetter, papper, uppstallning och hur långt du bör åka per dag, det kan vara värt kostnaden.
Vid alla färjeläger finns stallar på minst en sida av vattnet, brukar passa bra att stanna på. Räkna med att du med en ordentlig marschfart om du håller dig på stora vägar kommer 80-100 mil på en dag 12-14 timmar. Tror att max har vi åkt 18 timmar (ca 120-140 mil) på en dag. Strunta i höet på färjan, det blir kvavt och varmt där nere och ett hönät i näsan ökar risken för transportsjuka. Ge hellre höet när du är ute på vägen igen och fartvinden blåser in i transporten. Har du en höränna (vilket brukar vara ovanligt) kan du ge hö eftersom det inte hänger framför mulen på hästen. Glöm inte att öppna allt du kan! (anekdot: fyra lastbilar lastade med hästar på fäjan mellan Italien och grekland, alla gav sina hästar hö hela tiden utom en som bara gav hönät under få korta perioder och tog sedan bort det, dom hade öppnat överallt och kopplat in fläkt, endast en av de andra lastbilarna hade fläkt. När dom kom fram mådde nästan samtliga hästar dåligt utom dom som bara fått hö korta stunder...)
Jag tycker personligen att du gör helt rätt som vill ta hand om dina hästar själv. Ingen känner dem så bra som du och märker när dom mår dåligt. Jag har sett få transportörer som bryr sig om alla 20-talet hästar dom släpar in i stallet (en enda gång har jag blivit possitivt överraskad) Dessa hästar brukade också vara dubbelt så trötta som våra var trots att det stopp där vi oftast mötte transportörer så hade våra hästar stått på bussen 18 timmar, till och med våra bäbisar (5 år och aldrig varit längre än till fälttävlasbanan timme bort) mådde bättre och när dom inte gör det har man möjlighet att stanna en natt till, vilket inte transportören har... På alla specialicerade stallar som tar emot resande hästar finns nummer till veterinär. Dom är vana att har hingstar uppstallade, men säg till när du (eller manager) bokar boxen, förhoppningsvis kan du få en hörnbox, med bästisen bredvid, påhoppet om riva boxväggen och betäcka ston i hagen var fjantigt. Vi måste alla transportera hästar för första gången någon gång i livet.
Fördelen med Hook van Holland är att dom pratar Engelska (inte helt ovidkommande) Fördelen med Calais att där går båtar hela dan... Du behöver inte passa någon tid...
Just det, var noggran med pappren på hästarna, ta hjälp med vad du behöver... Se till att du har allt med dig i orginal...