Transportera häst (själv) till England

Sv: Transportera häst (själv) till England

ramonarunds skrev:
Enligt EU-lag far inte hastar transporteras mer an 8 timmar pa raken i en transport. Alltsa maste du ta ut hastarna, fodra och vattna och lata dem kunna ligga ner efter 8 timmar.
Nu vet jag inte exakt hur lang tid de maste vila, men det ar flera timmar i alla fall.

Ar du saker pa att det inte lonar sej att lata hastarna aka med en transportfirma? Det ar inte sa dyrt mellan Sverige och England...sa kanske du sjalv kan kora den vagen som ar snabbast, for da slipper du tanka pa hastarna och sa.

Nix pix, det finns en massa om och men i det där lagarna som man borde läsa, för hästar mår faktiskt bättre av att åka längre och vila längre. Då hinner dom känna in sig i stallet, lugna sig, få upp aptiten.

Färdplan gäller endast om du transporterar andras hästar i transportföretag om jag inte är helt ute och cyklar...

Tips är att antingen färdas på natten (mindre trafik) eller att åka tidigt på morgonen (4-5) så kommer du fram innan det blir mörk (försök inte hitta nya platser i mörkret...) Anlita kanske en manager (vet tyvärr inte var du får tag på nån i sverige, men kan knapapst tänka mig att alla svenskar sköter sina resor själva...) som kan hjälpa dig med biljetter, papper, uppstallning och hur långt du bör åka per dag, det kan vara värt kostnaden.

Vid alla färjeläger finns stallar på minst en sida av vattnet, brukar passa bra att stanna på. Räkna med att du med en ordentlig marschfart om du håller dig på stora vägar kommer 80-100 mil på en dag 12-14 timmar. Tror att max har vi åkt 18 timmar (ca 120-140 mil) på en dag. Strunta i höet på färjan, det blir kvavt och varmt där nere och ett hönät i näsan ökar risken för transportsjuka. Ge hellre höet när du är ute på vägen igen och fartvinden blåser in i transporten. Har du en höränna (vilket brukar vara ovanligt) kan du ge hö eftersom det inte hänger framför mulen på hästen. Glöm inte att öppna allt du kan! (anekdot: fyra lastbilar lastade med hästar på fäjan mellan Italien och grekland, alla gav sina hästar hö hela tiden utom en som bara gav hönät under få korta perioder och tog sedan bort det, dom hade öppnat överallt och kopplat in fläkt, endast en av de andra lastbilarna hade fläkt. När dom kom fram mådde nästan samtliga hästar dåligt utom dom som bara fått hö korta stunder...)

Jag tycker personligen att du gör helt rätt som vill ta hand om dina hästar själv. Ingen känner dem så bra som du och märker när dom mår dåligt. Jag har sett få transportörer som bryr sig om alla 20-talet hästar dom släpar in i stallet (en enda gång har jag blivit possitivt överraskad) Dessa hästar brukade också vara dubbelt så trötta som våra var trots att det stopp där vi oftast mötte transportörer så hade våra hästar stått på bussen 18 timmar, till och med våra bäbisar (5 år och aldrig varit längre än till fälttävlasbanan timme bort) mådde bättre och när dom inte gör det har man möjlighet att stanna en natt till, vilket inte transportören har... På alla specialicerade stallar som tar emot resande hästar finns nummer till veterinär. Dom är vana att har hingstar uppstallade, men säg till när du (eller manager) bokar boxen, förhoppningsvis kan du få en hörnbox, med bästisen bredvid, påhoppet om riva boxväggen och betäcka ston i hagen var fjantigt. Vi måste alla transportera hästar för första gången någon gång i livet.

Fördelen med Hook van Holland är att dom pratar Engelska (inte helt ovidkommande) Fördelen med Calais att där går båtar hela dan... Du behöver inte passa någon tid...

Just det, var noggran med pappren på hästarna, ta hjälp med vad du behöver... Se till att du har allt med dig i orginal...

Tack för en hel knippe bra råd! Speciellt de om utfodring/ventilation på färjan!

Själv är jag inte så förtjust i hönät, och i min transport har jag en "transportkrubba" (av något sorts plastat vävmaterial) som täcker hela främre delen, men jag vet ju inte hur lastbilen vi ska åka med ser ut än. Och fläkt ska jag definitivt se till att ha, i april/maj kan det ju vara ordentligt varmt!

En uppdatering: Pojkvännen har talat med några kompisar i Holland, och det visade sig ett en av dem har en syster som är veterinär. Kompisen skulle kolla om vi kunde stanna över natten där. Så det känns rätt lugnt nu, men om det finns någon annan som tycker att vi missat något viktigt eller har små eller stora tips att komma med så är jag fortfarande idel öra!

Jag tror att vissa försöker förstora problemen lite väl mycket. Klart att man ska ha rätt papper och ha planerat färdvägen etc innan. Det var ju inga problem med att fixa alla papper som behövdes. Distriktsveterinären fixade allt.

För mig är det ett lätt val när jag nu ska flytta utomlands ännu en gång.

Hästen åkte med transportör - väldigt stressad vid ankomsten. Hästen var ifrån mig i 74 timmar. Hade tappat enormt med vikt på de 3 dagarna och var jättetrött. Stackaren hade haft ben och svansskydd på sig i 3 dagar utan att de hade tagit av dem på natten.

Jag körde dem själv med lastbil - de var trötta men inte som första gången med transportör. I övrigt var de sig själva och mådde bra. Drack och åt bra. Resan tog 30 timmar i stället för 72. (stopp inkluderade)

På färjan Holland - England hade vi alla fönster och baklämmen öppen. De fick hö och vatten och mådde inte illa av det. Inte särskilt varmt heller men det var ju i December.

Så för mig är det ett väldigt lätt val, jag kör dem själv.

Tack, bra att få höra vilka erfarenheter andra har!

Jag är helt inne på din linje; ta bara en sån sak som att jag vill röra på hästarna innan jag ställer in dem i stallet när de har åkt länge. En halvtimmas promenad med två hästar är inget besvär för mig, men gör stor skillnad för hästarna. Men vad gör en transportör som har ett helt gäng hästar med sig? Har lite svårt att tänka mig att de får en längre promenad än raka vägen in i stallet, men VET förstås inte...

Till en liten by (som ingen hört talas om) precis på gränsen till Dartmoor. Närmaste större stad är Plymouth.

Uppdatering: Det känns som sagt rätt lugnt nu, men om någon har bed'n box-erfarenheter är jag forfarande intresserad av info! PM:a gärna!

*Puttar upp en sista gång*

Jag är också intresserad av hur man hittar stall längs med vägarna i Tyskland. Finns det någon annan web sida än den tyska "bett und box" sidan som någon föreslog. Den sidan var begränsad till ett visst område men jag måste nog stanna längre söderut än den sidan täckte.

KL

Är det någon som har koll hur mycket engelska transportbolag tar för att ta med en häst till england.
Jag har kollat med ett bolag i Sverige och dom tog 8000kr. Då var jag tvungen att själv köra hästen 20 mil först. Sen när dom kom till england så var hästen tvungen att hämtas 12 mil bort från stallet.

Jag fick priser på mellan 6000 och 7.500 (+moms) när jag ringde runt. Men det beror ju på varifrån man åker i Sverige och vart man ska i England. Det kan ju bli väldigt olika långa sträckor. Många av de jag pratade med transporterade inte heller hela vägen, utan det var omlastning i Newmarket eller Bristol som gällde.

Jag kan iofs förstå att de inte vill åka omkring med en stor hästlastbil på småvägarna i Devon, det skulle inte jag heller vilja...

Mitt tips är att ringa runt till alla transportörer du kan hitta (finns annonser här på Bukefalos) alt. sätta ut en annons själv. Du kan ju ha sån tur att någon annan ska just dit du ska och kan ta med en extra häst.

Hoppsan, nu såg jag att du frågade om ENGELSKA transportbolag. Sorry, det har jag ingen aning om, har bara kollat med de svenska!

Generellt.

Förbered dig på det värsta som kan hända.

Reservhjul, ordentligt med vatten på dunk osv osv osv osv

Och vila ordentligt själv.

(Har iofs bara kört i Sverige men trött blir man ändå).

MissInterpreted skrev:
Till en liten by (som ingen hört talas om) precis på gränsen till Dartmoor. Närmaste större stad är Plymouth.

Try me ;)

Hela makens familj bor i Devon, lite utspritt (Torquay - Totnes - Staverton) och vi har massor av vanner dar. Underbar del av landet :love:

He, he... :D

Ok, kanske du då... Men lova att svara ärligt om du INTE hört talas om den: Buckland Monachorum (grannbyn har det vackra namnet "Crapstone"...). Och hästarna kommer att bo i Bere Alford.

Jepp, jag ska bli cosmopolit! ;)

:bow: Det vanliga alltså. (Men jag lägger mig på nivån under kärnvapenkrig, det borde väl vara ok? ;) )

i aug åkte jag till england för att vara där o träna o tävla i 6 månader. Hästen åkte dit med Jonssons Hästtransport och världens elog till dom!
otroligt proffsiga! Jag åkte med hästen, och han kom fram i bättre skick än mig, hur fräsh och fin som hellst trotts att han stog på bilen i 42h (tog ut honom på små promenader när andra hästar lastades av). Hästarna hade tillgång till hö, vattnades ofta, chufören körde väldigt sansat och följde alla regler som finns plus gjorde mer för dom. Jag åkte ifs bara till holland med dom för att åka med honom jag skulle vara stationerad hos därifrån.
(Jag hade även med mig stort tävlingsskåp plus foder och 3 stora resväskor m.m som dom var vänliga att ta med!)

Vid jul skickades hästen hem med en annan speditör, resan tog 4 dagar (tvungen att tillbringa 24h i frankrike eftersom han inte hade exportpappren *ops* men kom fram med kraftig lunginflamation (tom livshotande) tappade 70kg under resan och var helt apatisk hemma. Jag fick inte åka med utan flög hem med pojkvännen och när ja kom hem och gick in i stallet lyfte han inte ens huvudet och för att kolla på mig!

Är ganska säker på att han kom fram till holland på absolut bästa sätt, stor komfortabel lastbil med mkt utrymme, och jag skulle inte tveka en sekund på att skicka hästar med samma speditör igen, men jag vet inte om ja skulle våga prova någon ny igen !?

tänkte bara berätta om mina ganska varierande erfarenheter om englandstransporter!

(tyvär kör inte Jonssons hela vägen till england men har samarbete med ett engelskt företag som jag hört ska hålla samma klass, dom brukar mötas upp i Holland för att lasta om plus att dom har ett prismässigt samarbete också!)

Ja, om jag hade ställt hästen på en transport så hade jag alla gånger åkt med själv. (Har gjort så inom Sverige och det har funkat bra.) Och hade jag inte fått åka med så hade jag sett mig om efter en annan transportör...

MissInterpreted skrev:
He, he... :D

Ok, kanske du då... Men lova att svara ärligt om du INTE hört talas om den: Buckland Monachorum (grannbyn har det vackra namnet "Crapstone"...). Och hästarna kommer att bo i Bere Alford.

Jepp, jag ska bli cosmopolit! ;)

OK - det stället har jag INTE hört talas om :D
Men om det är lika fint som övriga Devon så kommer du ju att få det alldeles :love:

Liknande trådar

M
Hästmänniskan Hej allesammans! Jag har länge letat runt, på olika trådar och sidor på internet, efter tips om man vill jobba med hästar i England...
Svar
0
· Visningar
1 301
Senast: Miramax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka