Transportera häst långt.

K

Kerplunk

Efter hur lång tid behöver hästen få kliva ur transporten och rastas?
Ska antagligen transportera hästen ca 50 mil.

Vad mer behöver jag tänka på?

Sv: Transportera häst långt.

Djurskyddsmyndigheter han en del skrivet på deras hemsida, här är en LÄNK

När jag ska åka längre sträckor med häst så ser jag till att de är spån i släpet som håller tort, lite hö att tugga på, jag stannar och kollar till hästen med jämna mellanrum, ger den vatten om den kanske är törstig.

Använd ditt sunda förnuft, stanna hellre och kolla hästen en gång för mycket än en gång för lite

Håller med Rebecka, med sunt förnuft kommer du långt.

Lagen säger att du inte bör transportera hästen längre än åtta timmar i sträck. Samt att du bör se över djuret varannan timme.

Ska du åka längre behövs färdplan och lite annat, kolla på djurskyddsmyndighetens hemsida.

För 50 mil tycker jag i alla fall att åtminstone en avlastning med rast är att föredra.

Vi transporterade vår häst ungefär lika långt när vi hämtade hem honom vid köpet och vi lastade inte av nån gång.

Vi försökte köra nästan i ett för att komma hem istället då hästen vid tillfället var 1,5 år och vi var inte säkra på att vi skulle få in honom igen om vi tog ut honom eftersom han fick lov att puffas in i transporten vid pålastningen.

Han var dessutom enormt lugn och fin under hela resan, hade hö att äta på och transporten var stor, ljus och luftig.

Så är det en häst man nyss har köpt tycker jag inte man ska ta ut den på vägen hem eftersom man inte känner varandra ännu, men är det ens egen häst som man känner väl och vet att den är lugn och lättlastad så kan man ju stanna en liten stund och ta ut den.
Ha med det vanliga, extra grimma,grimskaft, vatten,kniv (eller en sån där specialkniv för att skära av tjocka kobindslen med vid nödsituationer, kanonbra eftersom det inte finns risk att skada djuren med den, men det förutsätter att du sättit fast hästen med transportgrimskaft).

Vid långa transporter är det alltid skönare för hästen att få åka i rejäl transport vilket gjorde att vi hyrde ett nytt stort boggiesläp med bra ventilation som var ljus och hög i tak och lämnade grannens lilla och lite slitna värmlandsvagn från -88 hemma, som vi annars lånar.

Liknande trådar

Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
813
Senast: Lejd
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 047
Hästvård Jag ska skicka hästarna med ett större transportföretag men funderar på om jag borde vaccinera dem mot abortvirus eller om det räcker...
Svar
5
· Visningar
339
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
808
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama