Transportera häst LÅNGT - till annan världsdel

kopur

Trådstartare
Överväger att flytta utomlands och skulle förståss ha lättare att fatta det beslutet om jag visste att det var möjligt att ta hästen med. Ibland läser man notiser om svenska halvblod som exporterats till Australien t ex, eller USA, världseliten åker från Europa och tävlar i USA, Sydamerika eller Malaysia, så det måste ju vara möjligt att genomföra... Men HUR bär man sig åt? Hur får man reda på vilka som transporterar hästar på dessa distanser? Hur tar man reda på hur mycket det kan kosta - för att avgöra om det över huvud taget är ekonomiskt genomförbart? Någon som själv tagit med hästen utomlands eller jobbat åt internationell ryttare?

Sv: Transportera häst LÅNGT - till annan världsdel

Min kompis flyttade sin hast fran England till Sydafrika. Det gick jattebra men var snordyrt forstas.. Ungefar 100.000 SEK vill jag minnas att det gick pa (delad transport), men det kanske var extremt? Fast flyg ar ju dyrt.

Det kan nog finnas annonser i Ridsport, annars kan du ju gora en google-sokning pa internationella hasttransportorer, ringa dem och fa kostnadsforslag.

Om du söker lite längre ner i detta forumet så finns en tråd om att hämta häst från Tunisien där finns mer info. Senaste numret av Ridsport hade ju reportage om en flytt från norra Stockholm till NY. :)

Jag vet inga svenska transportbolag, men jag vet flera irlandska och engelska bolag som transporterar hastar over hela varlden.
Sjalv har jag skickat hastar till bade USA och Saudi-Arabien, med flyg forstas. Fran Irland via Amsterdam (med KLM) till New York kostar det ca 6000 euro.
Flyget till Saudi-Arabien kostade 9000 euro.

Transporten ar dock inte det du ska oroa dej for nar du flyttar hasten till USA, ar det ett sto eller hingst maste de sitta 14 dagar i karantan, en valack ska sitta minst 3 dagar. I USA tar d prover pa hastarna, vilka prover de tar beror pa vad de tycker for tillfallet mycket. Och som agare ar det bara att glatt betala vad de hittar pa under karantanen. Det kan bli en mycket dyr historia om det vill sej illa!!

Vart hade du tankt att flytta??

Tack för tips om var jag kan börja leta info! Jag funderar på att flytta till Singapore. Det är fortfarande väldigt osäkert, men en så viktig sak som möjlighet att ta med hästen vill jag ju veta mer om innan jag bestämmer mig!

Vet någon hur det är att flytta ett sto till Kanada? Är det samma regler som till USA? Amerikanarna är ju lite speciella och kan ju hitta på lite egna regler då och då medans Kanadensarna är lite mer vettiga. (tycker kanske så för att jag är Kanadensare). Måste dom stå i karantän? och hur länge och på vilken sida Atlanten?

Å ha hest i Singapore er svært dyrt, og ikke til å anbefale.
Har en bekjent som bor der, og hun sier at du må være i mangemillionærsklassen for å kunne ha råd til å -tenke- på å ha hest.

Ja, hasten maste sta i karantan till Kanada. Jag vet inte reglerna exakt, men ring Jordbruksverket eller prata med transportbolaget, sa far du reda pa det. Karantanen blir i Kanada, i ett stall avsett for endast importerade hastar. Prata med transportbolaget sa far du reda pa kostnader och hur lange etc.

Formosiss skrev:
Å ha hest i Singapore er svært dyrt, og ikke til å anbefale.
Har en bekjent som bor der, og hun sier at du må være i mangemillionærsklassen for å kunne ha råd til å -tenke- på å ha hest.

Aj, då... mångmiljonär är jag ju inte direkt... Men man kan ju tänka sig att det är dyrt eftersom Singapore är så väldigt litet till ytan så varje kvadratmeter måste ju kosta MASSOR...

Hörde att årsavgiften på golfklubb i Singapore är 3 mkr, sedan tillkommer kostnad varje gång du spelar! Därför är det visst många som spelar golf i Malaysia istället, det är ju bara att åka över gränsen så blir prislappen en HELT annan. Undrar om man kan ha hästen på andra sidan gränsen till Malaysia när man bor i Singapore?

Johor Bahru ligger i Malaysia på andra sidan gränsen från Singapore och jag tror inte att du vill ha en häst där. Inte det trevligaste stället precis. Det bästa är nog att hitta en bra fodervärd i Sverige även om det vore hemskt att lämna hästen i Sverige men det är nog det bästa för honom/henne. Annars får du låta bli att flytta, till Singapore i alla fall.

Så bra att få höra! Eftersom jag aldrig åkt över gränsen till Malaysia, bara vet att det är nära, så hade jag ju ingen aning om det var ett OK ställe eller inte!

Alltså står valet mellan fodervärd eller inte flytta!

Jeg kjenner også en jente som har hest i Malaysia, og der sier hun det er kjempefint å ha hest. Det eneste problemet er at det finnes -èn- veterinær på hele stedet, den andre som av og til kommer dit bor i Australia.

Hun har hesten på en stor rideskole og rir jevnlig for "kjente" trenere og starter også på stevner. Om du går inn på hestemarked.no og ser på VIPen beauty, så ser du hvordan det er å ha hest der :-)

Det är en jättestor skilland på att ha häst i Kuala Lumpur eller i Johor Bahru. De har helt andra anläggningar än vad du kan hitta i södra Malaysia.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka