transportera föl?

P

pillan54

har ett stoföl som är sålt.. och snart ska hon lämna oss men jag är så nervös över transporten, hon bryr sig inte när vi tar ut mamman ur hagen, kan stå i box själv när vi tar ut mamman ur boxen men blir orolig om vi går ut med henne från stallet. annars kan hon stå utan några problem med en valack då är hon lugn som en filbunke.
hur ska jag göra med transporten, ska jag först ta in valacken som hon tyr sig till sedan låta henne gå in av sig själv!??? tacksam för svar

Sv: transportera föl?

hon ska inte iväg förrän om några månader så ja har tid!!! hon är så gott som avvant men vill inte vara helt ensam.. har provat bara jätte korta perioder då hon får stå själb.. eller att hon får gå först in å vänta med dom andra.

Jag hade nog försökt lära henne att gå in själv, men visst kan du ha med honom i början för att lugna henne. Det är ju jättebra att du har gott om tid för då kan du ju lära henne gå in själv. Jag tror att det är lugnast att hon klarar det själv och litar på dig. Jag har varit med om ett par transporterer med föl och alla har gått bra. Visst kan de gnägga och så en stund men så fort man börjar köra har de fullt upp med balansen och tänker inte så mycket på mamma.
Lycka till!!

hon är väldigt självständig annars.. tror nog allt kommer gå bra när dagen är här men .. lite orolig är man ju :)

Självklart är man orolig! Du skulle sett mig när jag hämtade min 6 månader gamla fölunge i år, som inte var avvand! :crazy:

Inga problem alls! Vi lyfte in henne i transporten och sen stog hon stilla hela vägen hem. Hon åkte lös och vi körde med övervakningskamera, kan berätta att hon valde att åka baklänges.
Jag tror att hon var så chockad så hon fattde nog inte riktigt vad mamma hade tagit vägen. Jag ska också säga att jag inte rekomenderar att avvänja så här hastigt utan det bästa är att göra som du och avvänja succesivt, men av olika anledningar var vi tvungna att göra så här...

jag körde iväg ett hingstföl förra året men han var helt annolunda med avvänjingen, han strunta i allt.. å va kul en transport den går vi in i.. åå här vill ja vara typ :)
då stod han oxå lös med mycket spån och så hade vi lagt upp halmbalar i fram.

De är olika, vissa bryr sig inte alls :)
Det är smart med halmbalar, det känns tryggt. Jag la faktist höbalar sist för att hon skulle ha nått att äta, inte för att hon var så intresserad av maten men ändå ;)

dom är så roliga och så olika.. min hingst han käka upp allt som gick att äta

Min lilla hingstunge testade vi att lasta med hästkompis i transporten men han gillade inte att gå upp på baklämmen så han fick vara vid det tillfället. (Vi skulle till vet. med henne och det var dags att vaccinera honom)

Pga en olycka blev han tvungen att åka transport för två veckor sedan men då lyfte vi in honom, när han väl var på plats kom han på att det inte var så farligt och var jätteduktig. :bow:

tur att dom är ganska små iaf så man kan lyfta dom.. så slipper man hålla på med longeringslinor bakom rumpan, som man kan gö med dom stora pollarna när dom inte vill åka iväg

Skickade vårt stoföl 55 mil för en månad sedan. Hon åkte lös (ingen grimma) i välströad transport, lyftes upp och valde precis som många säger i den här tråden att stå baklänges och gjorde så hela vägen! Hon är endast transporterad vid ett tillfälle innan, då till fölchampionatet, hennes mamma gillar inte alls att åka, så hon är inte speciellt bra att ha med som stöd. Skulle hon haft en kompis med hade vi nog valt en annan av våra hästar.
Hämtar en hingstunge 30 mil iväg i nästa vecka och gör då på samma sätt. Köpte även ett stoföl för ett tag sedan, men hon har åkt en hel del med sin lugna mamma, eftersom hon nu var avvand så fick mormor åka med som stöd. Varianterna är många som sagt...
Givetvis säljer jag inte en ickeavvand fölunge och köper inte heller en sådan.

Liknande trådar

Hästvård För tre dagar sedan fick ett sto i vårt stall ett gulligt stoföl. Problemet är att stoet vaktar fölet extremt med utfall mot alla som...
Svar
1
· Visningar
397
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Vad gör ni med era ettåringar? Vi har en mycket lugn ettåring, som snabbt finner sig i nya saker och har ett väldigt bra psyke. Än så...
Svar
1
· Visningar
714
Senast: Habina
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 817
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 660

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka