Transportera föl

Ireland

Trådstartare
Hur hade ni kört ett föl, som ska transporteras själv och som inte är van vid att vara uppbunden?

Sv: Transportera föl

För det första handlar det inte om att ett föl inte är van att stå uppbunden,utan ett föl får man _inte _ binda upp i transporten enligt djurskyddreglerna .

Själv tar jag ut allt i transporten och sen körs fölet lös i transporten . Dock måste man ha galler för fönstret fram och se till att säkra lilla framdörren .

Det brukar aldrig vara några problem så oroa dig inte .

Mia

Samma som Miaa. Men som sagt; viktigt att övre delen av luckan är stängd, galler för fönstren och skötardörren rejält reglad.

Okej. Hur säkrar ni framdörren? Genom att låsa den eller gör ni nåt mer?

När jag fick min första häst som var ett föl fick vi lära oss att transportera ett föl på detta sätt.
Packa fullt med hö eller halmbalar framme i transporten ända upp till bommen och så har man hästen står lös i ena båset. Har fungerat hur bra som helst.

När jag har kört föl med mamma brevid har jag gjort likadant. Mamman i ena båset och fölet i det andra. Har aldrig varit några problem. Sen när dom blir lite större så man kan binda upp dom så har jag fortsatt med balar där ett tag till så jag är säker på att dom inte försöker ta sig över eller under bommen. Vet andra som har råkat ut för det men som inte hade balar där förståss.

När jag köpte mitt föl gjorde jag en tråd i samma ämne och det kom en hel del bra tips. Du hittar tråden här: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=946813

Vi hade fast "frambom"(dörrar) + att en liten del av mellanväggen inte gick att ta loss. Så vi drog mellanväggen åt sidan och fyllde upp med höbalar framför bommen och dörrarna så att hästen inte kunde ta sig över. Innerdörren band vi fast ordentligt med balsnören.
Mestadels stod hästen tryckt mot bakluckan.

Lycka till!

Som många sagt innan får man inte binda upp föl. blocka ur släpet helt elelr låt bommen va kvar framtill å lägg halm balar som en vägg framför bommen å surra fast dom ordentligt. sedan tar du in fölis å knäpper loss och tar av grimman. ang låsa dörren om de ej går kan man alltid sätta ett spännband runt släpet. de gjorde vi i fredags när vårat föl på 6 månader såldes. gick super. stog snällt hela resan och va lugn när hon kom fram. glöm ej lägga in hö för fölis å äta å ha spån på golvet å kör försiktigt.

glöm inte å se till att över luckan e stängd ordetligt.

han man draperi bak så va försiktig vet min kompis föl hon skulle köra lyckades ta sönder den å hänga frambenen över lämmen när dom körde. som tur va hade dom camera i släpet så dom såg de så dom kunde stanna innan en riktig olycka hände....

Finns att köpa på Ekon*m**.
Vad är det för företag, har aldrig hört talas om ngt med en massa asterisker i namnet? Jag får inga träffar när jag googlar på Ekon*m** heller, bortsett från den här tråden.
.....................................

Jag gör som andra redan svarat, lyfter ur mellanväggen, fyller upp utrymmet framför främre bommen med hö- eller halmbalar och ser till att bakre luckan är stängd och fölungen lös i transporten. Funkat utmärkt.

Hur hade ni kört ett föl, som ska transporteras själv och som inte är van vid att vara uppbunden?

använd ett släp där all inredning går att ta ut och gör det! Fyll släpet med massor med halm och hö, lyft in fölet, stäng, kör (och kör klokt)

När vi hämtade min fulunge så fick han åka lös i en tom transport. Vi säkrade framdörren med ett spännband.

Jag hade anlitat ngn som har en bra hästlastbil. Tagit med en lugn sällskapshäst samt satt halsring på fölis istället för grimma. Har transporterat både en helt oanterad 3 åring på detta vis och en 6 mån fölunge utan några problem.

Aha, men man får skriva Mekonomen om man vill, lättare för alla. :)

Hmm trodde det räknades som reklam ? ;)

Ingridl .

Låna lastbil och kompis känns faktiskt som överkurs ,fölungarna klarar transporten bra och jag upplever att en längre resa och ha dom lösa i transporten får dem att minnas resan på ett positivt sätt senare i livet .

Mia

Enkelt.... Bakluckan stängd. Ingen frambom/bakbom och mittvägg. Sen se till att de inte finns NÅGOT som fölet kan skada sig på. fönstren ska vara tätt gallrade. Man ska INTE ha hönät och krokar för hantag osv... framdörren ska inte gå att öppnas inifrån på något sätt... VI gjorde spärrade dörren även utifrån sett. så att den asbolut inte skulle kunna gå upp. Sen bäddar man fint och ordentligt (gärna lite som fölet kan plocka med... (hö & halm)

Sen gäller det att Köra riktigt riktigt försiktigt. riktigt sakta... Nu vet inte jag hur gammalt ditt föl va... Men när jag hämtade mitt 8månadersföl hätade vi henne såhär... åkte ifrån malmö-karlskrona.

En del föl föredrar och ligga ner när det åker och jag tycker att den mmöjligheten ska ges. (De valde iaf min lilla snäcka)

Och hon va nyfiken pigg och glad när hon väl va framme iaf. :)
Annars som en del säger, anlita en transportör. Jag har skickat med Peter Jardby. Och det har fungerat jättebra.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Vid halv sju-tiden på torsdagsmorgonen fick polisen i Skåne larm om en trafikolycka, där en bilist kört på en häst. Det visade sig att...
Svar
0
· Visningar
68
Senast: Gunnar
·
Hästvård Jag ska skicka hästarna med ett större transportföretag men funderar på om jag borde vaccinera dem mot abortvirus eller om det räcker...
Svar
5
· Visningar
339
  • Låst
Hästhantering Jag har två döttrar som tävlar och tränar sina ponnyer i hoppning, vilket kräver en del resande med häst. En av våra ponnyer hatar att...
Svar
9
· Visningar
1 882
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Många utav årets föl har nu anlänt och det är kanske dags att sälja. Men hur säljer man enklast ett föl och vad ska man tänka på?
Svar
0
· Visningar
105
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama