Transportera föl

P

Pi Pi

Vilken transport är bäst för att köra stora ston med föl samt unghästar i?

Vill ha front- i eller urlastning och har inget behov av sadelkammare.

Har nu en Ifor Williams som känns lite trång och fick låna en extrastor Richardson häromdagen - den var super.

Jättetacksam för tips och förslag.

Sv: Transportera föl

Boj tycker jag är suveränt, vi har Classicen med kombiläm och innerdörrar vilket fungerar mycket bra när man har föl med. Delade skötardörrar på bägge sidor, där överdelen låses med nyckel och underdelen med ett rejält lastbilsbeslag.

Mycket lätt att lasta in sto+ föl med dörrarna, de åker mycket bra. Välventilerat och ljust, går stadigt och med kameran inmonterad kunde vi konstatera att både mor och dotter åkte mycket bra (stod och sov bägge två).

Dock är jag inte säker på att just Classic går att få med frontlastning, är det ett absolut krav?

Jag har själv en Boj 220 EH. Vilket innebär att den är extra hög och extra bredd. Fungerar väldigt bra till alla mina ston, föl och unghästar. Att min sedan har kombiramp gör inte saken sämre. Har upptäckt att det är mycket mer värt och mer användbart än urlastning fram.

Tack för svar bägge två.

Ska kolla Bojs transporter.

Man kan få dem byggda efter egna önskemål, vet att Bravo går att få med fronturlastning mot tillägg (vill man fördriva tiden går man in på hemsidan och bygger själv ihop sin transport med olika tillval för att i slutet svimma över prislappen ;))

Kan ju säga att den enda nackdelen med min som är stor, ljus och rymlig är att hästarna som är vana vid den kan tycka att "vanliga" transporter är mörka och trånga. :angel:

Vill du gärna ha fronturlastning så tycker jag att du ska satsa på ett UME. Men Boj är trevliga också.

Jag vill också ha bakdörrar eftersom jag kör sto+föl en del, och då tycker att Bojs är suverän- den enda, men stora, nackdelen med Boj är priset. Den som passade mig kostar ca 80000:-...

Jag köpte istället en Böckmann Duo Esprit med dörrar bakom hästarna och extra ventilation som tillval, beställde och hämtade den själv i Tyskland och kom då undan med totalt 49000:- inkl. hämtningen i Tyskland och registrering i Sverige. I Sverige hade den kostat ca 64000:-, så det var värt att åka över och hämta den själv ( jag bor i Skåne).

Jag har dock ej kollat upp fronturlastning på någon av dem.

Antar att du har en Ifor Williams 505, själv har jag 510:an, den största i serien (IFOR). Den räcker med god marginal för mitt halvblodsto som är 168 cm i mankhöjd & grovt byggd. Hennes snart 4 månaders föl är nästan 140 cm i mankhöjd & välbygg.Dom trivs båda i denna transport.
Är i färd med daglig last träning då vi ska iväg på fölvisning till helgen.Våran andra stora bebis är 1.76 i manhöjd & väldigt grov, han trivs & har gott om plats i denna modell, framaför allt längden i transporten är viktig för mitt sto som är långlinjerad. Första transporten hon inte känner sig instängd i. Detta är tredje vi köpt, & äntligen passar den damen som är åksjuk.
Om du ska köpa en ny så heter den numera 511:a, den är en ersättning för 510:an.
Lycka till Ewa

Senast ändrad:

Thule Diamant helt klart =) stor å rymlig, ljus, fronturlastning mm
finns massa finesser man kan kan köpa till så som fölväggar kamera mm..

super släp

Liknande trådar

Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 927
Senast: iNHALE
·
Hästhantering Hur transporterar ni era ston med föl och varför gör ni på ett visst vis? Vi kör ganska uteslutande sto med föl med mellanvägg. Samt...
Svar
1
· Visningar
1 179
Senast: Masse
·
Utrustning Jag måste byta min älskade Fautras JMS eftersom det börjar bli allt för krångligt att inte kunna köra båda hästarna på samma gång. Har...
2
Svar
23
· Visningar
2 606
Senast: Digbil
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
1 069
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka