Transportera dräktigt sto?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Frågvis
  • Startdatum Startdatum
F

Frågvis

Hur nära en beräknad fölning får du transportera stoet? Finns det någon regel för tiden efter fölningen? Jag har aldrig transporterat sto och föl men antar att man binder upp stoet och låter fölet stå löst utan mellanvägg? Hur gammal måste fölungen vara när man kan börja tävla stoet?

Hej! Det enda jag vet är att man inte får transportera stoet senare än den sista dräktighetsmånaden.

1 månad innan beräknad fölning bör man inte transportera stoet - 1 månad efter fölning. Jag upplever detta som rekommendationer. För annars skulle det inte vara några ston som betäcks på fölbrunsten. Läs av ditt sto och fölunge.

Jag transporterar fölungen lös jämte mamma utan mellanvägg. Om stoet är oroligt i transporten har vi en vägg som vi sätter från bommen och ner till golvet och har fölis stående framför mamma så att hon inte kan sparka fölet och samtidigt ha full koll på sin fölis. Se bara till att det inte finns några utstickande delar som fölis kan riva sig på och att den inte kan komma åt att öppna framdörren.

Du ska definitivt vänta med tävlandet tills fölungen är avvänjd från stoet. Du kan inte ha med dig fölet på tävlingsplatsen. Och hur trevligt är det för fölungen att bli utan mammas mjölk under en hel dag.

Jag har inte TR här men läs i den angående tidsbestämmelserna. Eller gå in och fråga på TÄVLING det är säkert någon som har ett TR där.

Lill / Stall Nöbbeled

Hej! Hitta denna texten från miljö och hälsoskyddsnämnden. Kanske den kan vara till lite hjälp.

Vid transport av hästar ska transportmedlet vara lämpligt för ändamålet och ge hästen skydd mot värme och köld samt mot stötar, skavning och liknande.
Den som transporterar levande djur ska ha tillsyn över djuren och vidta de åtgärder som behövs för att djuren under lastning, transport och urlastning inte ska skadas eller orsakas lidande.

Dräktiga hästar får inte transporteras inom tre veckor före beräknad fölning. Om transporterna är mer än dygnslånga får djuren inte transporteras inom sex veckor före beräknad fölning. Moderdjuren får transporteras tidigast en vecka efter fölning.

--------------------------------------------------------------------------------

Fast å andra sidan så klarar sej en fölunge på 4-5 månader utan sin mamma ett par timmar (ex. när man rider ut) men givetvis med sällskap. Jag har en 5-åring som fölar nu och behöver ha tävlat henne för att hon ska vara tillräkligt igång till 6-års championatet nästa sommar. Har det någon betydelse för fölungen (som givetvis är viktigast)(och om man nu får för tr) att vara utan sin mamma ca tre timmar, vilket det tar att köra till en närliggande klubb och tävla en klass. :confused:

Enligt TR så måste fölet vara minst 4-månader gammal för att man ska få tävla med stoet.

Tack! :) Det låter rimligt... och då passar det oss perfekt. Men hur länge kan en 4-månaders fölunge vara utan sin mamma?

Äta kakan och ha den kvar

När man bestämt sej för att betäcka sitt sto måste man väl i rimlighetens namn anse och inse att allt inte kommer att bli som vanligt så fort fölis kommit ut!

Man får kanske avstå en tävlingssäsong eller vänta med att betäcka. Använd sunt förnuft, det är i detta läge inte TR och vad man FÅR göra som är viktigast, inte heller är ditt tävlande det viktigaste just nu, det är det väntade fölet , och han / hon kommer att ställa mkt på huvet för dej om du har den här inställningen: bara att lämna fölis till "barnvakt" och tävla mamman.

Hon kommer t ex inte vara i tävlingsform direkt fölis är ute, för många ston tar det tid att hämta sej, andra verkar det inte bekomma alls, men man måste var medveten om att det kan ta tid att hämta sej.

Har du själv barn? Nej, jag förstår det!

/Lori

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
815
Senast: Freazer
·
Avel Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lätt o är något äldre. Mitt sto är 15 och blir hennes...
Svar
11
· Visningar
1 462
Senast: Teilani
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 077

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar