Transportera dräktigt sto vs. sto med föl

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare prallan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 415
P

prallan

Vad jag har förstått:o så är det lämpligare att transportera sto med föl, men jag var nyligen i Italien och en väninna med MKT stor erfarenhet sa att det är bättre köra dräktigt sto, och det är praxis i Italien. Är det någon/några som kan ge mig lite för och nackdelar med bägge alternativen?
Jag har nämligen ett dräktigt sto, som är beräknad till 1 juli, och som jag gärna skulle ta hem:) Men vill inte äventyra något

Sv: Transportera dräktigt sto vs. sto med föl

Nja, bättre att transportera dräktigt sto än sto och föl skulle jag väl inte säga. Men det beror ju lite på omständigheterna och när i dräktigheten man gör det. Ska ditt sto inte föla förrän i juli så borde du ju kunna transportera henne nu, men det beror ju på hur långt det är också. Transport och miljöombyte betyder stress och lättare att infektioner som ligger och lurar i kroppen slår till och risk för kastning. Är det ett sto som i vanliga fall är vant att resa och det inte är väldigt långt borde du väl kunna ta hem henne. Se däremot upp med smittorisken om du anlitar transportör. Bästa är väl att köra henne själv i en transport som du vet är ordentligt rengjord. Närmaste månaden innan fölning bör man bara i yttersta nödfall transportera stoet.

Tack för ditt svar:)
Hon reser väldigt bra, är cool tjej, men det är hennes första föl:crazy: Jag har eget släp, resan kanske tar 2 timmar, Flen - Heby.

Hur gamla bör fölen vara innan man flyttar dem tillsammans?

Är det inte längre än så och du kör henne själv så borde det ju gå bra. Åtminstone en vecka efter fölning bör man vänta med transport, men gärna uppåt en månad.

:bow:

Jag har sökt på andra trådar, och sett att då måste man bekymra sig om mellanvägg el ej:crazy:

Jag hade tänkt att vänta, men nu känns det som nu är bäst

Jag transporterar alltid mina ston med föl utan mellanvägg. Fölet löst och stoet står fast. Har aldrig varit några problem de gånger jag transporterat dem (oftast i samband med ombetäckning vid ca 1 månad och sen senare på hösten i samband med fölvisning).

ojoj
Vilket dilemma:cool:
Det låter ju sannerligen säkrare att ta upp dem i höst, så slipper jag vara ensam vid min första fölning:p

Det är självklart att du kan transportera ett dräktigt sto nu om hon inte fölar förrens i juli. Kör med henne som vanligt!
Det är enklare att transportera ett dräktigt sto än vad det är att transportera sto med föl.

Första veckan i fölets liv ska man undvika transporter så gott det går. Många ston betäcks på fölbrunsten, så de transporteras ju till hingsten dryga veckan efter att de fått föl. Givetvis måste fölet följa med då!

Visst är det större infektionsrisk, större risk för allt möjligt, men använder man sunt förnuft och har vett i skallen så ska det inte vara några problem att transportera varken dräktigt sto eller sto med föl vid sidan.

Jag skulle hellre transportera nu, fölningen brukar gå bra.
Jag skickade min märr med buss från Uppsala till Grästorp+ 11 mil i släp när det var två månader kvar.
Inga problem trots att hon var lite orolig i bussen

Fast allting är ju relativt. Jag vet flera som varit tvugna att transportera fölen till större klinik innan de är en vecka gamla för att fölen eller stoet ska få bättre vård än vad de kan få hemma.
Ingen idé att skrämma upp människor som redan är nervösa och osäkra.

De flesta fölningar går superbra av sej själva, precis som de allra flesta transporterna gör.

Det är inte någon större skillnad på ett dräktigt sto än en dräktig kvinna egentligen. Lite dumt att ha en lag som säger att man inte får transportera stoet några veckor innan hon föder. Det kan finnas massor med anledningar till att man måste göra det.

Lagen gör bara undantag för transport av veterinära skäl, annars så är det den som gäller.
Tycker inte det är så dumt att den finns för det finns så otroligt många som inte tänker efter ordentligt innan de gör saker.
Angående gravida kvinnor så finns det restriktioner för dem också får inte resa hur som helst i slutet av graviditeten när det gäller flyg.

Angående gravida kvinnor så finns det restriktioner för dem också får inte resa hur som helst i slutet av graviditeten när det gäller flyg.
Det är inte pga kvinnornas skull utan det är för att det kostar enorma pengar att mellanlanda och betala ut förseningsavgifter till resterande resenärer.
Som gravid kvinna i den sista månaden får du flyga om du kan visa att du har råd med mellanlandningen plus omkostnader. Helst ser flygbolaget att det inte finns risker för att kvinnorna föder barn ombord och därför har de den regeln. Men det är inte för kvinnornas eller barnens skull!!

Om jag inte minns galet så är väl det allmänna rådet att inte transportera eller byta miljö för dräktigt sto de sista tre-fyra veckorna innan fölning. Köra sto och föl brukar inte vara några problem kortare sträckor men föl drabbas lättare av transportsjuka än en vuxen häst om det handlar om längre sträckor/extremt varma dagar

Man bör inte flytta stoet sista månaden (troj jag att det är, eller sista sex veckorna) innan fölning för att stoet ska producera antikroppar som fölet ska ha genom råmjölken, flyttar man stoet precis innan fölning stämmer inte antikropparna med infektionsrisken i det nya stallet.

Liknande trådar

Anläggning I januari får jag hem ett förhoppningsvis dräktigt sto (köpt lite "grisen i säcken" hon är bara ultraljudad 3v efter betäckning då hon...
Svar
6
· Visningar
1 612
Senast: Roheryn
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen... 2
Svar
34
· Visningar
5 338
Senast: ginnies
·
Ekonomi & Juridik Jag har köpt ett sto som var dräktigt i ca 8:e månaden för 50 000 och kontrakt är skrivet där det står att hon är dräktig med en viss... 2 3
Svar
46
· Visningar
8 054
Senast: Similitude
·
Avel Jag har ett sto med trevlig stam. Hon har nu skadat sig och jag funderar på vad jag ska hitta på för henne. Hon trivs inte med att vara...
Svar
11
· Visningar
4 470
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka