Transporter, bla Cheval Liberté

figaro

Trådstartare
Jag har en häst som konstant hoppar över bommen och som nu är på utbildning där han även ska tränas i att transporteras. Var under helgen på Svenska Mässan i Göteborg och kollade där på många transporter men det är ju väldigt lätt att gå på säljarnas snack.

Jag blev dock intresserad av en Cheval Liberté - är det någon här som har erfarenhet av denna?? De fanns i lite olika utföranden - bla med eller utan stötdämpande Pullman-system, med fast "baklucka" eller med rullgardin mm.

Vad har ni för erfarenheter av rullgardin bak? Jag trodde rent spontant att denna flaxade och gjorde en väldig massa ljud men det försäkrade man mig om att så inte var fallet.

Hur upplever ni säkerhetsbommarna - är de lätta att få loss? (Man behöver ju ett verktyg för att skruva loss dem liksom på flera andra transporter, men en del har ju bara en spak man drar i vilket jag tycker verkar lättare.)

Hur är ljudisoleringen och bekvämligheten i transporten?

Jättetacksam för synpunkter!

Sv: Transporter, bla Cheval Liberté

Har du en häst som hoppar över bommen ska du köpa en Thule alt Boj, inte en Cheval. Jag är ytterst tveksam till att man får runt frambommen på en Cheval med en häst som hänger på.

Thules bommar är bara att släppa med en spak (inte den billigaste av deras släpar, där ska man också vrida) och det gör man utan problem även med en häst på bommen. Jag har själv såna spakar på min Kylinge och det är den stora anledningen till att jag än inte bytt släp, för de där spakarna är så himla bra.

Jag skulle också satsa på någon med en snabb och enkel mekanism, som inte kan hindras av belastning på bommen. Hade ett Cheval förut, men vi hade inga så vilda hästar så vi testade aldrig hur den där säkerhetsgrejen funkar.

Angående rullgardinen vet jag ärligt talat inte. Det låter ju alltid ganska mycket i en transport, tror inte att gardinen är varken bättre eller sämre. Dock pratade jag med en Cheval-ÅF och han pratade om att de hårda luckorna är utformade med hål osv för bra ventilation, om det stämmer måste ju gardinen vara värdelös, för den blir ju tät...

Om hästen är känd hoppare, satsa på ett lätt system. ABSOLUT inte något som kräver verktyg, och som kan vara tveksamt fungerande i skarpt läge.

Cheval är ett billighetsmärke, och om man har en häst som inte reser bra tycker jag det är värt att kosta på säkerhet som fungerar. Det gäller även hästar som sparkar och lever om, köpa billigt är att köpa sämre kvalité i t ex material och hantverk. Vem vill gambla med dessa detaljer när det kommer till hästen?

Håller med er om att en snabbare och enklare mekanism skulle vara bättre - tror ni alltså att det kanske inte skulle gå att få loss bommen om han hänger över den?

Det hela är en kostnadsfråga. Hade jag haft pengarna hade jag köpt ett drömsläp där hästen åkte på snedden som jag hittade på mässan, men den kostade 150 000 kr. Jag har idag ett äldre Värmlandssläp som skramlar nåt väldigt när jag kör och som inte har säkerhetsbommar alls, så jag tänker att det kanske ändå kan funka med ett nyare Cheval som borde vara bekvämare i relation till mitt nuvarande. Men såklart finns det inga garantier, och det är svårt att veta exakt vad det är min häst är så rädd för. Jag anar att det är skramlet, men det kan lika gärna nu ha övergått till ett systematiskt tänk hos min häst.

Köp hellre ett begagnat kvalitétssläp än nytt budget. Dessutom tycker jag Chevalen har riktiga brister i rymd/höjd/bredd och ventilation. Många detaljer är på tok för klena, särskilt om hästen väljer att bråka.

Att byta till ett dyrare och nyare dåligt släp tycker jag är en extremt kass lösning. Leta efter ett begagnat som fyller dina kriterier istället.

Döva hästen och se om den åker bättre då.

Ska söka efter detta. Har du något tips på något bra släp?

Döva hjälper inte. Har testat en mängd olika saker utan resultat.

Jag har haft ett cheval och jag är faktist ganska nöjd! Vet dock inte hur det är med golven nu för tiden,men för några år sen så rekomenderade man att byta golv i dom,då golvet som användes inte var tillräcklig. Min var det nytt golv i,en "svensk" tjock plyfa.

Det enda negativa var att min läckte in vatten vid takluckan... :( Hade en XL,och jag tyckte det var jättemycket plats. Det tyckte nog pållen också,för nu när vi skulle åk ai helgen så vägrade han gå in i kompisens startrailer (har ju sålt min som sagt) då den var så smal,vilket jag också tyckte. Gick tillslut,men tog säkert 40 min... :cautious::meh: I chevalen så gick det att skicka in honom från utsidan.

Tyckte den gick bra efter bilen.

Lite minus på alla dessa sprintar man använde till bommarna,jag vill kunna haka i snabbt,sen ska det vara klart! Även lite minus på dåliga uppbindningsmöjligheter inne i transporten,men det är också sånt jag kunde leva med.

Det som skulle få mig att tveka att köpa cheval igen är pga det läckte in vatten som sagt. Vi tätade men läckte endå lite vid mycket nederbörd. Har läst att det är fler som har problem med detta...Men förutom det så är jag jättenöjd!

Dock om du har en hoppare så skulle jag nog inte välja cheval pga det krävs verktyg...

Tack för infon! Krångel med massa sprintar, att vara tvungen att ha verktyg för att få loss säkerhetsanordningen för bommarna och dåliga uppbidningsmöjligheter låter dock inte bra om man har en hoppare nej..

Någon som har tips på ett annat släp som är stabilt och tyst att köra med, har bra och enkla snabbutlösare för bommarna, är stort och ljust för att motarbeta klaustrofobi och har bra uppbindningsanordningar?

Har själv Boj Classic. Vi ville ha något som pallar för stökiga hästar, rejäla grejor som tål att det stormar. Samt en fungerande panikutlösning, vi har kört många olika hästar genom åren och alla uppför sig inte som man vill.

Snygga men bräckliga lösningar gick bort direkt, dålig rymd och ventilation likaså.

Vet inte om star trailer har nån xl-modell? Jag lånade som sagt en sån i helgen och gillade den mycket,smarta lösningar för bommar och liknande,men dock tyckte både jag och pållen att den var alldeles för smal... :( 1 ½ "spilta" i den var som en spilta i chevalen ungefär...

Vet inte vad det kan vara för årsmodell på den jag lånade,kanske mitten av 90-tal,början på 2000? Kanske är dom nyare modellerna större?

Gillade verkligen deras bomlösning,lätta att haka i sen var det klart! Toppen när man har en herre som gärna backar ut,nu kunde man stänga jättesnabbt bakom rumpan. :up:

På Chevalen tex så har du en "pinne" på bommen som ska i ett litet hål,sen ska det sättas en sprint i pinnen.... För det första så lär man pricka det lilla hålet,sen krångla i sprinten. Under färd en gång så lyckades dessutom pållen få bort sprinten (Jag hade antagligen inte fått i den riktigt...) sen lyfta av frambommen.... :eek: Tur jag hade kamera så jag såg det direkt så jag kunde gå in och sätta dit den igen....

Har haft en Boj en gång i tiden också,kommer inte igåg hur bomlösningen fram var på den,men bak var det ju dörrar,det gillade jag verkligen! Den kändes också stor och rymlig,och Boj är i mitt tycke det snyggaste släpet! ;) Det känns dessutom riktigt rejält till skillnad mot dessa billigare sorterna.

Har du någon egen erfarenhet av dessa?

Jag har en Kylinge Apollo, som jag haft nu i snart 10 år. Min häst är ett halvblod på 160, som förvisso är väldigt snäll att transportera. Men min förra häst var inte särskilt snäll att köra de sista åren så hon levde djälvul ganska ordentligt - men jag var aldrig särskilt orolig. Visst känns det när de sparkar, men det är ju inte som att hela transporten gungar.

Min häst har gott om plats, hon kunde gärna haft en lite kortare spilta faktiskt så att hon inte haft så mycket plats att röra sig fram och bak, men hon är ju van vid denna nu.

Jag kör Boj nu och har haft Kylinge och båda paniklösningarna är suveräna! Inga verktyg och man vet att bommarna lossnar, för de faller rakt ner. De kan inte haka fast. Var ett av de viktigaste kriterierna när jag köpte släp.

Hade jag haft en häst som hoppar så hade jag absolut aldrig köpt något släp med krånglig utlösning. Så för min del hade de vart Thule (och deras gamla släp de köpt upp, tex Kylinge, Star osv) eller Boj. För då vet man att man har en paniklösning man kan lita på. Jag hade inte velat sätta mig i situationen där hästen hänger och man får inte loss den. :crazy: För tyvärr finns det många märken som har paniklösning men att bommarna lossnar bara om den inte har någon tyngd. Så fort det ligger tyngd på dem så spjärnar de fast - dvs helt värdelöst om hästen hoppar. Därför är det bara Thule och Boj som gäller för mig, för de faller oavsett om du har tyngd eller ej på dem. Boj snäppet bättre tycker jag de gånger jag provat även om Thules lösning också känns väldigt säker.

Håller med er om att en snabbare och enklare mekanism skulle vara bättre - tror ni alltså att det kanske inte skulle gå att få loss bommen om han hänger över den?

Det hela är en kostnadsfråga. Hade jag haft pengarna hade jag köpt ett drömsläp där hästen åkte på snedden som jag hittade på mässan, men den kostade 150 000 kr. Jag har idag ett äldre Värmlandssläp som skramlar nåt väldigt när jag kör och som inte har säkerhetsbommar alls, så jag tänker att det kanske ändå kan funka med ett nyare Cheval som borde vara bekvämare i relation till mitt nuvarande. Men såklart finns det inga garantier, och det är svårt att veta exakt vad det är min häst är så rädd för. Jag anar att det är skramlet, men det kan lika gärna nu ha övergått till ett systematiskt tänk hos min häst.

Men cheval hade förut släp där hästarna åkte på sniskan. Jag har haft både 2 hästars på sniskan och 4 hästars på sniskan (cheval båda två). Helt underbart. Tror modellen hette liberte. Att slippa backa hästen ut är ju såååå skönt. Och att alltid ha stort utrymme när hästen går in är perfekt.

Det var faktiskt en Thule jag föll för på mässan - där åkte hästarna på sidan och den var helt underbar. Meeeen.... 169 000 kr i nypris och så skulle jag ha behövt köpa större bil (transporterna idag är verkligen stora!!) =P

Men tack för alla tips! Känns som att jag borde kolla på Boj och Thule med andra ord. Hoppas det finns något begagnat av bra kvalitet och med rätt funktioner och i rätt prisklass. (Men först och främst får vi se om utbildaren som min häst är hos lyckas bättre med "problemet" än vad jag gjorde.)

Det finns många fina begagnade Thule och Boj på marknaden. De står sig bra i beg-priset med så de är bra transporteratt köpa. De faller inte så som många billigare släp göra. En Värmlandsvagn är ju i princip osäljbar utan att tappa nästan allt man lagt ut. Ännu ett skäl att köpa kvalité. Svenskt är bra! :)

En kompis häst envisades med att hoppa över bommen. Hon bytte till en Fautras Oblic 2 där hästarna åker på diagonalen. Funkat super.

Finns ju även andra diagonallastade vagnar.

Annars hade jag satsat på Thule. Har själv en BOJ och där är snabbutlösning på bommarna men jag tror att Thules är bättre. Dessutom är det inte alugolv.

Jag hade dock försökt se till att hästen inte kan hoppa alls helst skaffat ett diagonallastat släp. Det kan hinna hända mkt när hästen går över bommen, även om man har panikutlösing.

Tack för infon! Krångel med massa sprintar, att vara tvungen att ha verktyg för att få loss säkerhetsanordningen för bommarna och dåliga uppbidningsmöjligheter låter dock inte bra om man har en hoppare nej..

Någon som har tips på ett annat släp som är stabilt och tyst att köra med, har bra och enkla snabbutlösare för bommarna, är stort och ljust för att motarbeta klaustrofobi och har bra uppbindningsanordningar?

Kylinge.
Jag har Kylinge Eurotrailer -00 och är jättenöjd.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Blåsljud på hjärtat

Hästrelaterat

Tillbaka