transporten

4

4everlove

hej!!! jag måste fråga... finns det några knep för att få hästen att gå in i transporten :confused: hon går åt sidan hela tiden och stegrar sig =( inte roligt alls! kramizar

Stressa henne inte men ha en bestämd åsikt...velar du...velar hästen.
Du kan ha hjälp av en vägg så hon inte går åt sidan ? nån som står på andra sidan och motar tillbaka.

Vill ge dig tipset att backa emot en dörr,ordentligt så hon inte kommer någon stans.du kanske får göra det både 100 och 200 gånger men en vacker dag kommer hon att gå på,för du kommer att bli tvungen att pröva utan dörrhål.
Har en vän som lagt ut tusentals kronor på olika H.M metoder,men till slut funnit att detta är det billigaste sättet.Under förutsättning att hon sedan åker komfortabelt.
Kliv in i transporten under färd och känn att allt verkar bekvämt,för varmt,för kallt,skrammligto.s.v.

Vänl.Stally :)

Hej Martha,Lyckas visst pricka dig precis......
Fast jag verkar skriva långsammare :angel: :)

Stally

vissa hästar ger sig direkt bara man har linor på sidan.. nu är det många som ändå tänker "jag ska inte använda hjälpmedel, hästen ska gå upp ändå" men sålänge hästen går upp lugnt och fint utan traseel bara för att den ser linorna så är det väl inget fel i det? vill med puscha in hästen med linor kan man lika gärna använda traktor å putta på med..

men att vara lugn själv och helst träna med en transport med avlastningsramp i fram så att du får hästen att gå igenom hela några gånger först innan du tillslut stannar några sekunder i transporten och sedan går vidare ut.. sedan stannar man sucessivt längre och längre, sedan börjar man backa ut hästen och gör om och om och om igen tills d kan lasta på, spänna fast, stänga alla dörrar, åka 10 meter och ta ut hästen igen. och kunna få hästen att gå upp i transporten igen utan problem..
men det krävs tålamod och att inte stressa..

Vi fick in en häst i spilta idag, han har varit livrädd för dem men jag stod därinne och höll i grimskaftet i 45 min innan han slappnade av.. sedan efter ett tag kunde han stå därinne själv, fastsatt i grimskaft och med rep bakom rumpan.. han litar på mig, jag har kelat med honom och skämt bort honom så mycket de senaste 2-3 veckorna.. bara tagit det lugnt.. inte gjort något för att skrämma eller hota honom alls..
hmm ja de här sista är jag bara så stolt över så jag var tungen att "skryta" :crazy:

hoppas att du får din häst att lita på dig vid lastningen..

En fråga bara...Varför skall man gå ut när man precis kommit in?? Är inte det att lära hästen fel?? Varför lära den fel i början??

...så att du får hästen att gå igenom hela några gånger först innan du tillslut stannar några sekunder i transporten och sedan går vidare ut..

Detta är ganska farligt, om inte hästen litar på dig som ledare. Vill hästen skjuta sig ur transporten, framåt, så är det jäkligt lätt att bli klämd.

Och det ska JAG säga, som har kört med samma metod. :o :crazy:

inget annat än att träna träna träna.
Vi hade visserlgien ett sto förut som gjrode så. Vi satte 2 linor på vardera sidan om rampen och höll ut dom. Bara rakt ut så det blev som en gång. Då gick hon in.
Tog bara 4 h och komma på det men men :D :angel:

Hur är hon med andra trånga utrymmen?

Har hon i övrigt svårt för trånga utrymmen kan det vara bra att träna det innan man ger sig på transporten.

Efter mitt sto hade en olycka i transporten så satt vi upp två gamla väggar ganska smalt. Varje dag gick vi igenom dem ut och in från hagen och när hon vande sig vid ett avstånd minskade vi tills det till slut gick precis att komma igenom.

Innan jag gjorde det testade jag att lasta; tog en halvtimme, vilket inte är likt min häst. Efteråt tog det 5minuter.

Numera går hon in, sen backar hon ut och sen går hon in och ställer sig (jag står utanför vid sidan av och skickar in henne).

Mitt sätt kanske får en del att skrika men det har ALLTID funkat. Jag gör som så att jag kör fram transporten och fäller ner lämmen. tar hästen mathink med hans mat i och placerar på lämmens nedersta del. Låt hästen vänja sig och kunna stå där helt obehindrat och äta. När han kan det så flytta den längre in succesivt. Hästen ska hela tiden vara avslappnad. Vill du inte ha hink så lägg maten på golvet eller lämmem,bara det är rent förstås!. När han kan detta lugnt så sätter han transporten i samband med något positivt,dvs han har fått en positiv förstärkning varje gång han gått in. Då det goda finns innuti transporten så går han inte längre brevid. När han kan stå längst inne i transporten och äta HELT obehindrad så backa honom lite, säg gärna ordet backa, och låt honom gå fram igen. När det är ok så låt honom backa ner för lämmen och på igen. Tänk på att ALDRIG dra i grimskaftet och att inte titta på din häst. I början så gå du före och visa. Efter hand så kan du gå brevid. När du har lastat så här ett par ggr och backat honom in och ut så kan han gå in före dig. Du kan stå kvar utanför, dock ALDRIG BAKOM. Säg Backa och ta LITE i ditt grimskaft och han backar, BERÖM. Visa vägen in igen.
Ge honom i fortsättningen i ett tag iallafall hans mat i transporten. Sedan kan han få en lite gottebit vargång han gått in.
Lite långt att beskriva men så har jag gjort, lite kortfattad fördstås. Har funkat på alla hästar. har fått hit hästar som har varit extremt svårlastade i hela sitt liv och vips så nästan springer de in!! Gjorde även så här med lilla fölis när hon var ca 8-9månader. Efter 2 veckor så älskade hon "sin" transport. När hon skulle till betet så gick hon med beslutsamma steg rakt upp i transorten och stod så lugnt och snällt hela vägen!
Då din häst har vana av att gå brevid så kan du som stöd i början ha något vid sidorna men du måste inte.
Lycka till!!!!! ;)

det finns inga "knep"..
träna träna träna är vad som är bäst.

jag skulle inte träna på så sätt att jag har framrampen öppen och låta hästen gå ut där, Vad händer då den gången jag stänger för bommen fram, och hästen tror att den ska få gå ut fram som vanligt?

lastningesproblemen med min häst har löst sig genom mycket markträning, När jag väl visade henne transporten efter all träning blev det inge tjafs alls :)

verkar det bättre att locka och pocka å såfort hästen står inne så binder man fast den och slänger igen luckan och åker.. vart har man kommit då? jo hästen vet att såfort den är inne blir den fastsurrad och inspärrad, vilket är det som orsakar obehaget att ens gå in i transporten från början..

vad händer med en lastningsrädd häst om man gör så?

det är ändå hästar man har att göra med, är den rädd för transporten får man hålla sig undan när dom rycker till.. hästar är inte riskfria, speciellt inte vid sådana där tillfällen..

vet inte om det är riktat mot mig men "min" metod gick inte ut på att locka och pocka utan att bygga upp hästens förtroende för själva släpet igen. Inte ska man locka med mat och sedan "surra fast häststackarn och köra på. Hoppas att ingen gör så heller. OM det var riktat åt mitt håll så menade jag att man skulle ge hästen maten även när den står"fast" inne i släpet så att även det då inte är obehag. Samma när man kör en runda. OBS,denna metod kan man alltid ha men är främst riktad till hästar som har varit med om obehag isamband med tranpsortering.
På så sätt så tar man bort det som hästen förknippar med obehag och ersättter det med något positivt. DVS hästen tycker inte längre att släpet är någon "farlig" plats att vistas på.
Måste säga att det är härligt att se att så många här på detta forum är så hjälpsamma!!
jag vill ge er alla en stor eloge!! :love:

Hej!
Så här gjorde vi, men det kanske bara funkar på min..

Vi började med att bara en person får ge henne godis. Denne person har blivit hennes "godisperson"(GP) och när gp ropar då kommer pållan och vill ha just godis. Eftersom hon är en glupsk varelse, så lärde hon sej snabbt vem som gav gott godis. Sen ställde vi GP i fronten av transporten, med godis och pållan knallar på utan problem. Det enda som krävs nu är en person med godis i fronten, så går hon in av sej själv..

Men, som sagt,, det kanske bara är hon../ Lavinia..som funderar på att börja hänga godiset i fronten så hon kan lasta själv

Nejdå, jag klagade inte på din metod.. jag blev bara lite putt när folk(inte du) ifrågasätter mina metoder.. om en häst är rädd för att stå i transporten och man har fronturlastning kan man juh gott och väl börja med att leda hästen igenom den för att sedan få hästen att stå stilla i den..

Jag ställde transporten mitt i hagen med rampen nedfälld. Sedan lade jag morätter i en "gång" upp på rampen och inne i transporten väntade en del godsaker. På morgonen släppte jag ut min svårlastade nordsvensk (han gick ensam i hagen den dagen) och lät honom fixa resten själv. Det dröjde inte många timmar innan alla godsaker var borta ;). Transporten fick stå kvar i hagen flera dagar, och innan varje morgonutsläpp laddade jag med nytt godis. Till slut började
jag gå in i hagen och träna lastning med honom. När jag märkte att rädslan släppt helt (vid det laget kunde han utan problem gå ut/in) parkerade jag transporten på andra ställen och träna vidare.
Den metoden funkade för oss :).

Liknande trådar

Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 034
Utrustning Hej! Vi har en Cheval Liberte Gold och har ett problem som jag undrar om någon känner igen. Bryggan som man fäller ned kommer inte hela...
Svar
6
· Visningar
524
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 234

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras