Jate Volim

Trådstartare
Ja, nu är det dags att leta ny igen och här står man helt villrådig :confused:

Jag vill ha en boggie som lastar två hästar utan problem. BE kort finnes dvs ska kunna lasta tungt. Den får gärna ha sadelkammare, ska vara bred, ljus, hög och rymlig samt stabil på vägbanan. Extra plus är hingstvägg, mjuk mellanvägg nertill, ändringsbara bommar bak och fram samt panikutlösning utifrån på frambommarna.

Jag är även lite nyfiken på släp med step up. Föreslå gärna släp med rimliga priser eller begagnat i bra skick. Tidigare har vi haft ett av de nyare Umesläpen och är MKT nöjda. Nu ska vi dock kliva ner en prisklass pga ändrade förhållanden, men ALLA tips är välkomna.

Värt att tänka på? Nga förslag på fina släp? Egna erfarenheter? Alla tips mottages tacksamt!

Mvh Jate Volim

Sv: Transport

Mer tips på modeller? Jag är ju inte helt vilse om man säger så, men det finns många fina släp och jag hade önskat att ngn kom fram till mig och sa att detta släpet passar dig perfekt! :o

Vad har ni andra för transporter? Hur upplever ni dem, vilka kriterier hade ni då ni köpte dessa och vad var priset.

Tack för ditt svar :)

Mvh Jate Volim

Det låter som om du beskriver en Boj. Den går att få med step-up också + allt annat du skrev du ville ha :)

Ja, nu är det dags att leta ny igen och här står man helt villrådig :confused:

Jag vill ha en boggie som lastar två hästar utan problem. BE kort finnes dvs ska kunna lasta tungt. Den får gärna ha sadelkammare, ska vara bred, ljus, hög och rymlig samt stabil på vägbanan. Extra plus är hingstvägg, mjuk mellanvägg nertill, ändringsbara bommar bak och fram samt panikutlösning utifrån på frambommarna.

Jag är även lite nyfiken på släp med step up. Föreslå gärna släp med rimliga priser eller begagnat i bra skick. Tidigare har vi haft ett av de nyare Umesläpen och är MKT nöjda. Nu ska vi dock kliva ner en prisklass pga ändrade förhållanden, men ALLA tips är välkomna.

Värt att tänka på? Nga förslag på fina släp? Egna erfarenheter? Alla tips mottages tacksamt!

Mvh Jate Volim

Det du precis beskriver är ju ett HENRA släp! http://www.henra.se

Jag har ett Henra Cayenne - den är bred, ljus, hög, rymlig (krav från min häst ;) ) och stabil. Hingstvägg finns som tillval. Mjuk mellanvägg (hela). Panikutlösning utifrån på frambommarna. Bommarna går att ändra i höjd i fram och man kan också ändra hur "långt" "båset" som hästen står i, ska vara. Dock går inte höjden på bommarna i bak att justera. Det finns helbom bak att köpa till, vet inte om det finns 1/4 och 3/4 bom.

Ett stort plus för Cayennen som har kombinerad ramp/step up lastning i bak (går att få som tillval på andra modeller också, men på Cayennen är det standard) och fronturlastning på båda sidor i fram! Det är för mig det enda tänkbara! Dessutom kan man få delad skötardörr i fram - något som min häst uppskattar jättemycket på tävlingsplatser, då han står med huvudet utanför och kollar in omgivningen. Släpet kan ha en totalvikt på 2000 kg, dvs du får lasta ca 1100 kg, lite beroende på tillval och extrautrustning. Ytterligare ett stort plus är det "automatiska" stödhjulet. Aldrig problem med att "spaken" till stödhjulet sitter fast!

Det enda som jag tycker är dåligt är den sk sadelkammaren, då den är i vägen inne i släpet. Skulle jag köpa ett nytt släp med sadelkammare i igen, så skulle jag välja den med "dörr utifrån" i så fall, eller en annan modell med "extra tillbyggnad fram" (Couronne). Annars har jag inget negativt att säga.

Hur upplever ni dem, vilka kriterier hade ni då ni köpte dessa och vad var priset.

Mvh Jate Volim

Tillägg till mitt förra svar
Mina absoluta krav, som jag INTE kunde pruta på, var: snabb bommar bak, panikutlösning utifrån på frambommarna, kombinerad ramp/step up i bak, fronturlastning, plus att det viktigaste var att den skulle vara stor (hög), ljus och rymlig inuti.

Att dessutom garantin var mkt bättre än på många andra släp gjorde valet lätt.

Nypris ligger på ca 82.000:- tror jag, lite beroende på extra tillbehör/utrustning. På Blocket (http://www.blocket.se) kan man ibland "fynda" när återförsäljare säljer ut demo ex (som aldrig rullat på väg, eller varit häst i). Det gjorde jag. Gav 74.000:- för ett alldeles nytt släp (demo ex) med mkt extra utrustning (delad skötardörr, foderkapell, sadelkammare, 4 nya vinterdäck m.m.)

Senast ändrad:

Okej, har inte kikat på Boj faktiskt men ska definitivt ta en titt efter jobbet :) Visste inte att de fanns med step up.

Tack! :bow:

Detta låte HELT SUVERÄNT! Kikade bara lite snabbt på den bifogade länken men ska lusläsa när jag kommit hem :love: Rätt i prisklass verkar de vara också! Om du ska byta kan jag ju köpa ditt :idea::angel:

Tack tack! :bow::banana:

Det kan ju såklart avgöra en hel del. Sådant är viktigt att man kollar upp innan, har hört om flera som gjort tabbar pga slarv med efterforskning på reparationskostnader, garantier m.m.

Tack!

Liknande trådar

Utrustning Hej, Jag går i tankarna att köpa hästtransport men vet inte vad jag ska välja. Jag har som många ett par krav på listan och nu önskar...
Svar
1
· Visningar
890
Senast: Anemone
·
Utrustning Jaha, står i träsket, behöver en ny transport. Ber om ursäkt över en rörig tråd med mycket om och men. Vad är era bästa tips för att... 2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 263
Senast: _Taggis_
·
Utrustning Jag måste byta min älskade Fautras JMS eftersom det börjar bli allt för krångligt att inte kunna köra båda hästarna på samma gång. Har... 2
Svar
23
· Visningar
2 659
Senast: Digbil
·
Utrustning Det börjar bli dags att fundera på en ny och större transport. Frågan är om det ens finns någon transport som uppfyller mina önskemål... 2 3
Svar
41
· Visningar
6 413

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka