A

AmelieA

Kan man transportera en häst i 4 timmar utan stop?
Om man reser långt, och behöver äta lunch - kan man lämna hästen i transporten? Eller hur ska man göra.. transporten kan ju inte stå på en vanlig parkering heller. :confused:
Ska hästen ha fri tillgång till hö och vatten i transporten?
Är det bra om man stannar någon gång under resan, leder ut hästen så den får röra på benen? :)

Sv: Transport

Vi kör 3,45-4 h med kort kisspaus för oss människor och snabb tillsyn av hästar. Har dock god ventilation och inte minst kamera i transporten. Inga problem alls.

Mellanmål käkar vi i bilen, det är lätt att ta med.

ok, Toppen! :banana: :D Behöver hästarna fri tillgång till hö och vatten?
Vad kostar det ungefär att hyra en transport i Stockholms län? :)

Det beror på var du hyr den. Om du skriver ung var du bor (eller var hästen är uppstallad) så skickar jag PM med förslag.

Har hört att det är onädigt att ha hö i transporten för så "korta" resor. Är ju inte kul med transportsjuka. Det dammar ju en del med hö och luften står ju ganska stilla även med bra ventilation.

4 h borde de ju klara utan hö och stopp. Men måste hästen ha hö för att den inte står still eller blir orolig, se till att blötlägg det minst i en timme innan. Det borde räcka för att dammet ska lägga sig. Då menar jag totalblötlägg (inte dusha) hönätet i en stooor balja så att höet "drunknar" och suger in vatten överallt.

Om du kör utan hö, se till att höa rejält före och efter resan. Vattna hästarna inna och efter transport och gärna halva vägen, bra att kolla till dom lite då och då. 4h låter lite kort för att behöva rast-gå, men om du känner att det är säkert där du stannat så gör det gärna. Lovar att hästarna uppskattar det!

Lycka till!

Vi kommer att åka med våra hästar i helgen och dom kommer att få ha ett hönät i transporten så dom har något att pilla med om dom vill. Det är ju inget måste, hästen kommer ju inte precis att svälta ihjäl på 4 timmar. Vatten har jag inte i transporten, det kommer bara att skvalpa ut ch göra det halt på golvet. Däremot så kommer jag att stanna halvvägs och erbjuda dom vatten, så om din häst är kinkig med att dricka främmande vatten så är det bra att ha med en vattendunk med eget vatten. Jag har även spån på golvet i min transport ifall hästarna kissar så att det inte blir halt.

*knapplån*

Jag skulle inte köra min häst 4 timmar utan stråfoder.
När vi skulle åka båt med honom (6 tim resa) fick jag rekommendationen att ge hö för hela vägen men inget vatten - detta för att minska risken för "åksjuka".

jag hade undvikit att stanna o äta om de bara är 4 timmar, de klarar man utan mat, möjligtvis om man ska stanna för o skynda sej på toa eller så..men ja är sån som inte vill ha hästen i transporten längre än nödvändigt.

när ja åkte 5 timmar så stannade vi och erbjöd hästen vatten för de va väldigt varmt den dan.

sen skulle jag nog valt att ha hö med under resan så hästen har nåt att pilla med, transportsjuka får dom inte pga höt.

Jag hade og stannat och kollat till och framför allt erbjudit vatten. Senast jag åkte 4 timmar så stannade vi ca: 1 gång i timman och erbjöd vatten och kollade så att hästen mådde bra. Skulle de vara att hästen i fråga är sjuk och de är därför man åker skulle jag stanna och kolla till den ca: en gång i halvtimman, gjorde detta när mitt föl hade fått träckförstoppning, så att jag kunde kontrolera att hon levde.

Kamera är fiffigt :D

Jag ger aldrig mat i släpet, vill inte riskera transportsjuka från partiklarna. Stannar hellre lite längre om man ska på lång resa och ger hö då. Alltid vattnat, dels för partiklarna och dels för att madame är dålig att dricka när vi är ute och reser.

Har nästan nyss kommit hem från en 11 timmar lång resa (sammanlagt).

Vi åkte från Sundsvall - Sala - Sundsvall.

Mitt russ som åkte, vi kollade upp henne i Sala, på nervägen stannade vi till på en mack iom att vi inte ätit något på morgonen (åkte vid halv 7) och då kollade vi även till henne. Sedan åkte vi non stop fram till Sala. Var där i ca 30 minuter, under den tiden kollades hon, åtgärdades och fick lite paus i box, och lite betfor att äta då hon är dålig på att dricka vatten (även om man lägger betfor i).

Sedan lastade vi och åkte hemåt. Vi stannade till utanför Gävle och käkade, kollade till ponnyn .. hon fick kika ut ur transporten och fick resten av betforen. Hon har haft tillgång till hö under hela resan. Vi gick in och käkade på restaurangen, hon står stilla utan problem.

Åkte sedan resten av biten hem :) Vi åkte som sagt halv 7 från stallet och var framme i Sala halv 11, halv 5 var vi hemma i huset igen.

Jag vet inte riktigt var hästen ska stå än.. men förmodligen i Upplands väsby - rotebro - sollentuna

Ska vi iväg t.ex. till klinik härifrån holmen, innebär det 5-6 timmars resa enkel väg varje gång, varav 2-2,5 timmar på färja.
Travhästarna åker ju också över rätt ofta för att tävla.

När vi åkte till klinik sist, så startade vi kl 7 hemifrån, färjan gick 8, framme i Kapellskär 10.30, framme vid Ultuna 12-12.30 nångång. Alltså minst 6 timmar i transporten.

Jag hade inget hö medan vi åkte, däremot när vi stod på färjan gav jag uppblött hö och gick ner och kollade till hästen och erbjöd vatten 2 ggr under resan. Då hade jag både överluckan bak + övre luckan fram öppen (har fronturlastning).

På hemvägen stannade vi och åt själva ca 20 minuter, och gav då hästen hö och vatten.

Bara hästen står lugnt i transporten även när den står stilla så är det inga problem.

På vägen hem på färjan stod vår och halvsov nästan hela vägen.

ok, Tack allihop! Då har jag fått svar på det jag undrade, förutom vad det kostar att hyra..

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
408
Senast: Sryoqwe
·
Mat Att man ska äta mycket fibrer funkar ju om man vill bli lösare i magen, men hur gör jag för att bli hårdare? Jag skadade höger hand för...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 895
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 681
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 006
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix