R

robin z hingst

har en liten fråga som egentligen kanske inte ska ställas här inne men iaf.
vi ska få hem hästen t helgen men vi står inte för transporten själva utan d gör nuvarande ägarna. men d säger att vi kommer få hästen leverarad mitt i natten, pga körschemat. har själv aldrig vart me om d men nu undrar jag om nån annan har d? tycker d verkar lite konstit me tanke på att d ska va lugnt i stall på nätterna. o kan inte heller se att d skulle va bra att komma inklampande me en ny häst mitt i natten i ett främmande stall o främande hästar.

Sv: transport

Tja... Hästar sover inte särskilt många timmar om natten, så frågan är om de egentligen störs mer av en främmande häst på natten än vad de gör under dagen? Fördelen med dagtid är ju att man har större möjlighet att övervaka hästarna (om man inte vill vara uppe hela natten, förstås...)

Kör de alltså med transportföretag och inte själva? Det är inte ovanligt att transportföretag har annat än kontorstider. Det är inte heller ovanligt att körschemat inte håller som planerat, så var beredd på att den avtalade tiden kanske inte håller till 100 %.

hm. har bara aldrig vart me om d. har alltid fått hem hästar på dagtid, någon gång på kvällen.
men då ska vi fixa me egen transport istället. har en 3 månaders bebis som inte borde vara i stallet mitt i natten.

Det är inte alls ovanligt att man får åka till stallet mitt i natten/sen kväll/tidig morgon när hästen skall komma eller åka. Transportföretagen åker ofta från söder till norr och tillbaka och man kan ej exakt veta tid. Det kan ju hända saker tex att hästar inte vill gå på transport det händer även att hästen är långt ute i skogen och chaufören har svårt att hitta samt att så här års är det ju även ofta halt.

Hästarna störs inte nämvärt då det inte sover 6-10tim i sträck.

sen är nog den nya hästen trött om den åkt transport och vill nog vila när den kommer så bråk uppstår sällan i stallet.

Hoppas att det löser sig.
Tänk på att hästar åker mycket bättre och säkrare i en stor hästlastbil än i en vanlig transport. Sen är det ju än unghäst som man inte vet hur den beter sig i en transport om den inte åkt mycket. samt är man inte van att köra hästsläp så kan det göra mer skada än att vänta några extra eller gå upp i ottan. Har du sambo behöver kanske inte båda åka ut och möta upp.

Det är inte ovanligt att man får hem hästar...eller får hästar hämtade på alla möjliga tider på dygnet. Inget andra hästar störs av direkt heller...:cool:

vi har kollat me lite annat folk o d kan hämta hästen. men ett jättetack för svaren. d e nog jag som vart lycklit lottad eftersom vi alltid fått hem hästarna i bra tid.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 870
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 372
Senast: mamman
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 297

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp på vintern

Hästrelaterat

Omröstningar