Karin87

Trådstartare
Hej!
Tänkte bara höra om ni har några tips vid transportering av era hästar...Och vad brukar ni ha med er?
Just ja, en fråga till...Brukar ni knyta era hästar där framme i transporten och med vilken knut isåfall eller har ni en sån här säkerhetsknäppe eller vad det heter?? :)
MVH Karin

Sv: Transport

En vattendunk är bra, man vet inte hur långt man får bära vatten på stället man ska till. Ska du åka långt är det bra att kunna stanna och vattna hästarna utan att vara beroende av en mack. Kniv är ett måste. Ett extra grimskaft + kedjegrimskaft har jag alltid med. Bind hästen kort så den inte kan hoppa över bommen. Min häst gör det, men det löser jag på annat sätt.

Lycka till! :bump:

alltid kniv.
Jag har "transportgrimskaft" som alltid finns i transporten, det är panikhake i ena änden...

om jag ska lasta själv kan det va bra med en longerlina, då knäpper jag den i grimman, låter den löpa runt bommen där fram och så står jag bredvid hästen så går hästen in och jag kan stänga bommen där bak utan risk att hästen backar/slänger sig bak.

annars är väl en medhjälpare alltid ett plus att ha med sig!! :D

alltid kniv.
Jag har "transportgrimskaft" som alltid finns i transporten, det är panikhake i ena änden...

om jag ska lasta själv kan det va bra med en longerlina, då knäpper jag den i grimman, låter den löpa runt bommen där fram och så står jag bredvid hästen så går hästen in och jag kan stänga bommen där bak utan risk att hästen backar/slänger sig bak.

annars är väl en medhjälpare alltid ett plus att ha med sig!! :D

Hästen skall bindas upp i transport - det är enbart föl som får transporteras lösa om det inte är lastbil och boxar vi talar om.

Även om hästen inte skall ta sig över bommen skall man vara noga med att inte sätta bommen för högt, måste du tvärbromsa bör bommen sitta i bra höjd för bringan som då tar stop där ...

Kniv skall alltid finnas, en extra grimma och grimskaft kan vara bra att ha.

Se till att ledarskapet sitter INNAN lastning, följer hästen normalt sin ledare behöver inte lastning och transport vara något jobbigt. Ofta misstänker jag att det är jobbigare för personen än för hästen, och att vi människor därmed stressar hästarna.

Tillägg: benskydd skulle jag numera aldrig lasta utan.

Hämtade häst idag och hade med mig grimma, grimskaft, hönät fyllt med hö, kniven glömdes :o , transportskydd till frambenen och ordentliga paddar och fleecelindor tillbakbenen, hästen var skodd, har hästen inga skor brukar jag åka utan skydd på benen.

Binder hästen framåt och mot väggen, alltså vanliga grimskaftet mot väggen med en sån knut där det bara är att dra i snöret så löses den upp och framåt har jag ett töjbart transportgrimskaft för att hindra att hästen kan ta sig över bommen, panikhake i änden på det!

EN medhjälpare är bra, har man fler blir hästen bara förvirrad tycker jag.

Extra grimma och grimskaft, longerlina, hönät med hö, kniv och hammare är alltid med.
Knyter alltid grimskaftet kort framtil och ev. ett till sidan. Kan aldrig använda panikhake eftersom att när hästen vänder huvudet bakåt för att kolla när den andra hästen ska lastas så lossnar haken. (Jag har köpt flera nya olika sorter) I stallgången också så skakar hon huvudet tills dom släpper, det har hon kommit på. Så nu använder jag karbinhake till allt.

Detta finns alltid i sadelkammaren på transporten:
Kniv
Longerlina och repgrimma
"Metallstav" att lossa panikbommarna med

I släpet finns:
Termometer
Transportgrimskaft

I bilen:
Resevlampor o annat smått o gott som kan behövas.
Har även en bärgarförsäkring. Som kan komma o bogsera bil o släp el bara byta däck mm

På längre resor så har jag med eget vatten och hö

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
252
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 752
Senast: Anna-Bella
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
Ekonomi & Juridik Hej! Lite nyfiken på vad import kostnader idag inom EU ligger på ungefär. Funderar på att ta hem en häst från Tjeckien och är lite...
Svar
12
· Visningar
1 416

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka