Transport sent under dräktighet??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Tristezz
  • Startdatum Startdatum
T

Tristezz

Hur sent kan/får man transportera dräktiga ston? Är det några speciella regler om hur långt?

Det är reglerat i Jordbruksverkets föreskrifter om transport av levande djur. I kap 20§ står det

Transport av dräktiga hästdjur, nötkreatur, får, getter, renar, hjortdjur
och svin får inte ske inom tre veckor före beräknad förlossning eller, vid
mer än dygnslånga transporter, inom sex veckor.

Man skall helst inte byta miljö för stoet när hon har mindre än en månad kvar, detta för att hon byggt upp ett immunförsvar för det stället hon står på och byter man så kan hon inte hjälpa fölet att få rätt immunförsvar...

Tack så mycket... Det var precis vad jag behövde veta. Vet att man inte bör byta miljö senaste 3 månaderna men ibland har man ju inget val.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 271
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Western Min bästa vän och jag har köpt ett dräktigt quartersto ihop. Vi tänkte i vår naivitet att det skulle gå att samäga hästen, men det går...
Svar
1
· Visningar
371
Senast: Nepenthe
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
634
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka