transport problem

S

saba

Jag har en 6 åring som är mkt snäll häst,följer mig som en hund,vill sitta i knä som en katt och stor en en buffel.
Det är en stort problem för mig och hästen att han inte vill åka i transporten.Först ska han jälkas i 15-30 min innan vi ska gå in.,sen när vi åker så står han inte still,han står och bankar med frambenen och låter som att han är på väg ut.Människor som är ute och går tittar bakåt och funderar vad håller dom på??Mkt pinsamt.
Jag har åkt lugnt och försiktgt i alla kurvor,åkt som en snigel,,hjäpler det??NÄÄÄÄ.Pang,pang...
Det går jätte bra att lasta ur honom själv.Då står han kvar och väntar på att jag säger till honom att han få gå ut...Han har mat i transporten,och mutningar...
Hjälp mig vad ska jag göra för att han ska stå still :confused:
han har en stor rymmlig transport,med fönster och mellanväggen åt sidan..
Jag blir lessen varje gång jag har varit ute och åkt med honom,så man grinar på kvällen .....

Jag tror att du har för bråttom med din häst. Förstår att du vill åka men din häst verkar inte redo. Bara att den trilskas med att gå in är ju ett tecken på att den är rädd.

Ställ transporten och bil så att du kan lasta varje dag. Låt hästen gå på luckan, backa sedan ned den. Var noga att du ska backa ned den. Du bestämmer vart han ska sätta fötterna.

Fram och tillbaka tills din häst accepterar att stå med alla fyra på luckan.
Sedan in och ut i transporten utan att stänga. Mycket beröm när den är lugn. Så jobbar du vidare med detta ett tag och sedan när hästen går på så kan du stänga och senare ¨åka en liten sväng. Bara så att hästen känner sig lugn. För rädd verkar han ju vara.

Alla hästar är inte sådana att man bara kan åka. Min egen är lite osäker. Han lastar jag jätteofta. Fast jag bara har 2,5 km till ridhus så gör vi det till en vana. Tränat hela hösten och vintern - nu börjar det släppa.

Så låt det ta tid för hästen är ju rädd! Säkerligen inga dumheter och då hjälper det inte att banka till på väggen?

Jag tycker själv inte att jag har bråttom :angel:.Han är van att åka transport.Han har åkt flera mil och åkt sen han var ännu yngre.Och jag har provat jojo metoden och den fungerar ett tag,men sen ramlar han tillbaks i det gammla.Han ser inte ett dugg rädd ut när han ska gå in i transporten eller när han är väl inne.Han ser lite nonchalerad ut.
Innan jag köpte honom så har han alltid haft sällskap av någon annan häst,så jag vet inte om problemet sitter där,att han vill ha sällskap.Men tyvärr så går inte det,eftersom jag inte har flera hästar,,fast man önskade det förstås ;)

Sv: transport problem

Bara för att en häst inte vill gå in i transporen betyder inte detta att den är rädd. Visst är din häst 6 år och det är ett gott tecken på den kan vara rädd. Men ledarskapet är väldigt viktigt.:idea: Min häst är också snäll och lyder fint när man leder henne och liknande men när vi sen ska lasta henne blir hon helt plötsligt i en annan värld. Då fick vi hjälp av en ridinstrukttör som "läxade" upp henne. Inte elakt men så hon inte ens vågade ifrågasätta ledaren. Men hon är ju 10 år så det är ju skillnad. Men ta det lugnt och stressa inte igenom problemen. :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej. Jag vänder mig hit då jag är i behov av andras erfarenheter, tips och lösningar på hur man kan göra när man har en 1 åring som går...
2 3
Svar
54
· Visningar
6 423
Hästhantering Jag har två frågor: 1) Det ena gäller tips på hur jag för ponny syr sluta skrapa transporten. (Läs nedan) 2) Någon som provat First...
Svar
7
· Visningar
2 100
Senast: mackan
·
Ridning Hej! Jag har en häst med en stor problematik ikring och en lång historia. När jag köpte honom 2004 var han rädd för ALLT, kunde ej ut...
2
Svar
32
· Visningar
6 462
Senast: Woffe
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 663
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter