Transport och B-körkort

linnsan

Trådstartare
Går det ens? Ponnyn väger väl knappt 400 kg och om jag förstått det rätt får jag dra högst 750 kg. Finns det så lätta släp att jag kan köra honom?
 
Det blir nog väldigt svårt, alltså får släpet väga max 35okg, det är nog omöjligt. En vanlig släpkärra väger väl till och med mer än så?

Dock finns det väldigt många bilar som får dra mer än så på B-körkort, jag har en Honda CRV som får dra 1500 på B-körkort. En av få bilar som får göra det och som är fyrhjulsdrivna, men det passar mig perfekt då jag bara har B-körkort än så länge och ett släp på 1500 totalvikt.
 
Har precis tagit körkort, och har för mig att jag som högst får dra 750 kg... Nya regler?
 
på B-körkort får den sammanlagda totalvikten (alltså bilens totalvikt + släpets totalvikt) max vara 3500 kg, dock får inte släpets totalvikt överstiga vad bilen får dra, oavsett vilket körkort du har :)
 
Om du har en personbil så kan du oftas dra enaxlat med häst i. Kolla i bilens och släpets papper innan bara
 
Du har nog missförstått reglerna. Alla släp med lägre totalvikt än 750 kg är lätta släp. Men du får även på ett B-körkort dra ett släp där gemensam totalvikt (bil+släp) inte överstiger 3 500 kg. (Om bilen inte har några andra begränsningar men det ska stå i bilens reg.bevis.)
Är du osäker så kan du lägga in din bils info här så kan vi hjälpa dig att förklara tydligare :)
 
Jag vill tipsa om släpvagnskalkylatorn! Gör en googling så hittar du den. Där fyller du i bilens och släpets reg nr samt vilket körkort som ska användas, så talar den om ifall det är godkänt eller ej. :-)
 
Visst går det! De flesta normalstora personbilar får dra ett enkelaxlat hästsläp, enligt min erfarenhet (kolla bilens reg.bevis för exakt vikt).
Min bil (Volvo 740, kombi) får dra 1440kg på B-kort, och mitt enkelaxlade släp (Kylinge Orion) får lasta 790kg - totalvikt 1300kg. Jag har i dagsläget ett par hundra kg marginal i lastvikten, jämfört med vad hästen väger.
 
Det finns släp med totalvikter på 1300kg (en Värmlandsvagnen boggi) och då funkar min SEAT Altea Freetrack (4-hjulsdriven) perfekt. Tänk bara på hur mycket last som återstår ochkontra hästens vikt då är släpvagnskalkylatorn ett bra hjälpmedel!
 
Vi har viktat ned släpet (omregistrerat vid besiktning) för att göra det möjligt att köra med B-kort. Det är en tänkbar lösning om man hittar ett lämpligt släp och vill ha ett permanent.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hittar en del gamla inlägg gällande uppkörning för BE med hästtransport men jag är intresserad av erfarenheter från mer närtid. Jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 785
Senast: Mia_R
·
Utrustning Går i tankarna att köpa en ny bil samt en transport, bilen är dock prio ett då jag har tillgång till att låna transport. Det jag söker...
Svar
11
· Visningar
811
Senast: lillan222
·
Utrustning Jag spånar lite på det här med hästtransporter. Jag har tillgång till hästtransport hos stallägaren för akuta resor eller kortvariga...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 043
Senast: Lutten
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 881
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp