Transport när det blixtrar

Kan man köra hästen i släpet när det blixtrar eller är det farligt?
Det går inte att svara enkelt ja eller nej på dina frågor.
ja, man kan köra hästen i släpet när det åskar
och ja, åska kan absolut vara farligt

När man sitter i en bil, som består av ett metallskal, är man ganska väl skyddad mot åskan. Och det är metallskalet som ger det skyddet, inte däcken som många tror.
(Läs om Faradays bur, t.ex här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Faradays_bur )
En hästtransport har sällan det skyddande skalet och OM blixten slår ner i släpet så blir det naturligtvis inte särskilt bra. Sen får man göra en riskbedömning helt enkelt. Tror man att blixten slår ner där man ska köra - stanna hemma. Eller ta risken och kör...

Liknande trådar

Hästvård Hej, har ett litet bekymmer som jag försökt att lösa. Min d-ponny trycker rumpan mot bakbommen när man kör transport så hon får sår...
Svar
9
· Visningar
648
Senast: misswilma
·
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
483
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Hej! Ska byta bil och fundersr på en Tesla Y. Men osäker om det kommer funka med släpet.. Släpet har totalvikt på 1700, så max med last...
Svar
3
· Visningar
922
Senast: MissFideli
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 426

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka