transport av en häst - höger eller vänster sida?

T

tigerflikkan

Har hört/läst att man alltid ska ställa hästen till vänster i transporten, om man åker med bara en häst. Det var nåt med balansen på släpet när man körde, har jag för mig.
Stämmer det? Hur brukar ni göra, och varför?
Kanske har jag bara drömt det här...:confused:

Sv: transport av en häst - höger eller vänster sida?

Min häst stället vi alltid på insidan mot vägen. Om oturen är framme och man kör för nära diket och hästen står på samma sida, är jag rätt att transporten välter.

:laugh:

Du är på rätt linje:D
Man lastar i de allra flesta fall på vänster sida för om transporten kommer ut med hjulet över vägkanten så har du mycket större chans att rädda situationen om vikten ligger på insidan!
Sen finns det en del hästar som absolut ska åka till höger och då får dom det för annars blir det ingen lugn resa och det är ju farligare:crazy:

aha. tack för svaren. nu behöver jag inte undra över det längre. jag lastar min häst till vänster, det har mest blivit så, men nu har jag en vettig anledning/förklaring till det också...

Jag lastar alltid ensamma hästar till höger för OM ekipaget välter vill jag hellre att hästen får en kortare fallsträcka (direkt mot väggen istället för mot mellanvägg som ev brister och gör att hästen blir liggande i mellanväggens "ram"). Började med detta då jag hade en häst som blev panikrädd när bilar körde om precis brevid rumpan. Det gick mycket bättre när det var lite "luft" mellan hästen och den som körde om. Jag ser givetvis till att inte köra förlångt ut på kanten, även om jag kör med tomt släp....

Men ibland MÅSTE man göra en dikesnosning, när man möter idioter som inte vet var de har SIN (oftast lilla) bil någonstans.

Jag har alltid haft till vänster och fortsätter ha så, åker hon själv åker hon dessutom brett.

Lastade alltid till höger förr, hade aldrig haft en tanke på att vägkanten lättare brister då hästen står på den sidan (hade aldrig haft en tanke på att vägkanten skulle brista öht ;))
Men nu lastar jag alltid till vänster - har mest blivit så utan att jag tänkt på det. :)

Om hästen är rädd för övrig trafik- stäng lilla luckan!

Det är självklart att man minimerar vältrisken istället för att tänka att det kommer att hända- lasta på vä. sida.

Som Lil-sis skrev- finns det lägen där man måst gå ut lite o då är vältrisken stor- om tyngden står på den sidan.

Ser lastbilar som välter när de hamnar lite utanför.

*kl*

Nu blir jag förvirrad. Kan man inte bara ta bort mellanväggen? :confused:

Jo det KAN man göra. Nackdelen är att hästen kan bli rörlig i släpet och en häst som förflyttar sig i släpet kan ändra vikten på ett sätt man inte är beredd på som förare (speciellt som ovan) och det kan bli väldigt tokigt.

Kl
en sak till.
I o m att vi har högertrafik sker alla svängar i korsningar snävt åt höger men mildare åt vänster.

Jo det KAN man göra. Nackdelen är att hästen kan bli rörlig i släpet och en häst som förflyttar sig i släpet kan ändra vikten på ett sätt man inte är beredd på som förare (speciellt som ovan) och det kan bli väldigt tokigt.

Ja men som min häst MÅSTE stå brett utan mellanvägg så måste man. Men det är klart att man kan försöka att undvika att ta bort väggen..

Men det är sant att hästen lätt kan flytta vikten i släpet. Det har du så rätt i. Men jag menar bara att på vissa hästar så måste man ha så pass brett. Men om man kör LUNGT som tuvärr inte alla gör idag, så är det en stor säkerhet bara att inte ha så bråttom.

Min står brett men jag har valt att köpa 3/4-bom istället. Har fronturlastning så det fungerar inte riktigt att ta ut hela mellanväggen eftersom den är delad. Föredrar hur som helst 3/4 :)

Jag har min pålle på vänster sida pga av samma anledning som fler skrivit om att om man måste åka mkt nära dikeskanten så är det mindre risk att släpet vippar.

Men som ngn annan skrev om att har hästen på höger sida för en kortare "fallstäcka" och inget trassel med mellanvägg så börjar jag fundera, men det blir nog iaf att jag fortsätter ha honom på vänster sida..:)

Min åker på vänster sida alt brett. Av samma anledning som de flesta, vägkanten.

min ena häst får stå på höger sida då det är lättare med frontutlastningen, och hon kan inte backa ut tyvärr. min andra + andra jag kör lastar jag på vänster sida just för att jag hört att man ska ha hästen på samma sida som föraren, fast har ingen anning om det stämmer.. oavsett vilken sida de står på så åker de brett..

Om nu släpet skulle välta- oftast då åt hö-.
Håller ytterväggen för hästen?-

Den brukar sällan vara tjock- varav förstärkningen nertill- för sparkar.

Det kan räcka med bara hö. hjulet i gruset för att det ska välta.
står hästen på den sidan eller har hela trailerna att vingla på- tja då kan man nog räkna med att det välter.

mitt släp välte INTE när jag blev påkörd av mötande i hjulhuset, tack vare att den stog med mellanvägg o på vä, sida.

Har sett liknande incident där släpet välte med sto o föl.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 682
Gnägg Hjälp! Jag och min tränare planerar att ta med hästen till Tyskland för en veckas träning och har börjat nysta i vad vi behöver göra för...
Svar
16
· Visningar
1 059
Senast: Piaff
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar